Digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen digitaalisen ihmisen avulla Covid-19-pandemian seurauksena
Korhonen, Riia (2021)
Kandidaatintyö
Korhonen, Riia
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021053132271
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021053132271
Tiivistelmä
Covid-19 eli koronaviruspandemia on kiihdyttänyt digitalisaatiota. Kuluttajat siirtyvät aiempaa enemmän digitaalisten palveluiden pariin vältellessään fyysisiä kontakteja muihin. Digitaalisen asiakaskokemuksen merkitys on kasvanut digitalisaation kiihtymisen seurauksena, ja sen kehittäminen on noussut merkittäväksi tekijäksi yritysten kilpailukyvylle.
Digitaalinen asiakaskokemus syntyy kuluttajan valitsemalla laitteella, ajasta tai paikasta riippumatta. Tämä kandidaatin työ tutkii digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämistä digitaalisen ihmisen avulla. Digitaalinen ihminen on vuorovaikutteisen tekoälyn sovellus, jossa yhdistyy puhe, ilmeet sekä eleet. Työssä tutkitaan digitaalisen ihmisen hyödyntämisen mahdollisuuksia koronaviruspandemian aiheuttamien muutosten valossa.
Kuluttajissa tapahtuneet muutokset digitaalisesta näkökulmasta voivat mahdollistaa digitaalisen ihmisen hyödyntämisen digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisessä. Yritykset voivat luoda palveluilleen sopivan digitaalisen ihmisen parantamaan asiakaskokemusta personoimalla palvelun asiakkaalle parhaiten sopivaksi. Tulevaisuudessa asiakkaan ja digitaalisen ihmisen välinen vuorovaikutus tulee olemaan tiiviimpää.
Digitaalinen asiakaskokemus syntyy kuluttajan valitsemalla laitteella, ajasta tai paikasta riippumatta. Tämä kandidaatin työ tutkii digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämistä digitaalisen ihmisen avulla. Digitaalinen ihminen on vuorovaikutteisen tekoälyn sovellus, jossa yhdistyy puhe, ilmeet sekä eleet. Työssä tutkitaan digitaalisen ihmisen hyödyntämisen mahdollisuuksia koronaviruspandemian aiheuttamien muutosten valossa.
Kuluttajissa tapahtuneet muutokset digitaalisesta näkökulmasta voivat mahdollistaa digitaalisen ihmisen hyödyntämisen digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisessä. Yritykset voivat luoda palveluilleen sopivan digitaalisen ihmisen parantamaan asiakaskokemusta personoimalla palvelun asiakkaalle parhaiten sopivaksi. Tulevaisuudessa asiakkaan ja digitaalisen ihmisen välinen vuorovaikutus tulee olemaan tiiviimpää.