Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kasvuyrityksen kannattavuus

Ahtiainen, Jaana (2021)

Katso/Avaa
Pro Gradu Jaana Ahtiainen.pdf (308.1Kb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Ahtiainen, Jaana
2021

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132632

Tiivistelmä

Jotta yritys voi selviytyä markkinoilla, on sen oltava kannattava. Jos yritys tahtoo menestyä markkinoilla, on sen kasvettava. Yrityksen kasvuun ja kannattavuuteen vaikuttavat useat eri tekijät muun muassa yrityksen ikä, toimiala, koko ja johdon toiminta.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset yritykset ovat saavuttaneet kestävän kasvun ja tarkastella, mitkä tekijät selittävät ja mitkä tekijät rajoittavat yritysten kasvua. Tutkimuksessa myös kartoitettiin, miten yritykset näkevät oman kannattavuutensa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusta varten haastateltiin neljää yhtiötä: kolmea pk-yritystä ja yhtä suuryritystä. Haastattelut toteutettiin vuosina 2018 ja 2019. Haastattelun muoto oli puolistrukturoitu haastattelu ja haastatellut henkilöt olivat yhtiöiden johtoa.

Tutkimukseen osallistuneiden pk-yritysten kannattavuus nähtiin hyvänä ja suuryrityksen tyydyttävänä. Tutkimuksessa havaittiin, että suomalaisten yritysten kasvua selittävät ja rajoittavat tekijät vastasivat suurelta osin ulkomailla aiemmin tehtyjä tutkimuksia. Tutkimuksessa havaittuja merkittävimpiä kasvuja selittäviä tekijöitä olivat muun muassa henkilökunnan kouluttaminen, hyvät suhteet rahoittajiin sekä yhtiön hyvä maine markkinoilla. Kasvua rajoittavia tekijöitä olivat muuan muassa markkinoilla oleva kilpailu asiakkaista sekä suhdanteet.
 
In order for a company to survive in the market, it must be profitable. If a company wants to succeed in the market, it must grow. The company's growth and profitability are affected by several different factors. Among other things, the company's age, industry, size and management activities.

The aim of this study is to find out how Finnish companies have achieved sustainable growth and to examine which factors explain and which factors limit the growth of companies. The study also mapped how companies see their own profitability. The study was carried out as a qualitative study and four companies were interviewed for the study: three SMEs and one large company. The interviews were conducted in 2018 and 2019. The form of the interview was a semi-structured interview and the interviewees were the management of the companies.

The profitability of the SMEs participating in the study was seen as good and satisfactory for the large company. The study found that the factors explaining and limiting the growth of Finnish companies largely corresponded to previous studies conducted abroad. The most significant factors explaining the growth observed in the study were, among other things, staff training, good relations with financiers and the company's good reputation in the market. Factors limiting growth included competition for customers in the market and economic conditions.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [13825]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste