Lean-ajattelu sosiaali- ja terveysalalla
Brander, Hanno (2021)
Kandidaatintyö
Brander, Hanno
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060232817
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060232817
Tiivistelmä
Lean-ajattelun käyttöönoton valmistavan teollisuuden yrityksille tuomat edut ovat olleet esillä jo pitkään. Tästä syystä sen hyödyntäminen myös palveluprosesseissa on yleistynyt. Miten käy, kun Lean-ajattelun avulla aletaan kehittämään sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja?
Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan Leanin vaikutuksia sosiaali- ja terveysalalla. Työn tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, miten Lean-ajattelu näkyy sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosesseissa, voitaisiinko sitä soveltamalla saavuttaa yhä enemmän hyötyä ja onko Lean oikea tapa ohjata näitä prosesseja. Ensiksi määritellään Leanin ominaisuuksia, jonka jälkeen tutkitaan sen soveltamista sosiaali- ja terveysalalle, sekä sen käyttöönotosta saatuja onnistumisia sekä kritiikkiä. Saadun tiedon pohjalta tarkastellaan Leanin toimivuutta ja sen tuomia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla.
Työn tulosten perusteella havaitaan, että Leanin käyttöönotto sosiaali- ja terveysalalla tuo parhaimmillaan suuriakin hyötyjä sitä hyödyntävälle organisaatiolle, mikäli sen integroimiseen osaksi organisaation päivittäistä toimintaa panostetaan. Pääosin puutteellisen panostuksen takia moni Lean-ajattelua hyödyntävä sosiaali- ja terveysalan toimija joutuu kuitenkin pettymään. Useat onnistumiset osoittavat kuitenkin Lean-ajattelun potentiaalin, ja Leanin ja sote-alan arvojen yhtäläisyys tukee myös vahvasti Lean-ajattelun laajamittaisempaa hyödyntämistä sosiaali- ja terveysalalla. Oikean soveltamistavan löydyttyä Lean voi hyvinkin olla oikea tapa kehittää sosiaali- ja terveysalan prosesseja.
Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan Leanin vaikutuksia sosiaali- ja terveysalalla. Työn tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, miten Lean-ajattelu näkyy sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosesseissa, voitaisiinko sitä soveltamalla saavuttaa yhä enemmän hyötyä ja onko Lean oikea tapa ohjata näitä prosesseja. Ensiksi määritellään Leanin ominaisuuksia, jonka jälkeen tutkitaan sen soveltamista sosiaali- ja terveysalalle, sekä sen käyttöönotosta saatuja onnistumisia sekä kritiikkiä. Saadun tiedon pohjalta tarkastellaan Leanin toimivuutta ja sen tuomia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalalla.
Työn tulosten perusteella havaitaan, että Leanin käyttöönotto sosiaali- ja terveysalalla tuo parhaimmillaan suuriakin hyötyjä sitä hyödyntävälle organisaatiolle, mikäli sen integroimiseen osaksi organisaation päivittäistä toimintaa panostetaan. Pääosin puutteellisen panostuksen takia moni Lean-ajattelua hyödyntävä sosiaali- ja terveysalan toimija joutuu kuitenkin pettymään. Useat onnistumiset osoittavat kuitenkin Lean-ajattelun potentiaalin, ja Leanin ja sote-alan arvojen yhtäläisyys tukee myös vahvasti Lean-ajattelun laajamittaisempaa hyödyntämistä sosiaali- ja terveysalalla. Oikean soveltamistavan löydyttyä Lean voi hyvinkin olla oikea tapa kehittää sosiaali- ja terveysalan prosesseja.