Työajan muutoksen toteuttaminen case-organisaatiossa johdon ja henkilöstön näkökulmista
Kitula, Ilkka (2021)
Pro gradu -tutkielma
Kitula, Ilkka
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060233161
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060233161
Tiivistelmä
Muutosten sykli organisaatioissa on kiihtynyt viimeisten vuosien aikana. Aiemmin muutoksia tehtiin harvemmin ja ne olivat usein suuria muutoksia. Nykypäivänä muutoksia tehdään monta kertaa vuodessa ja voidaan ajatella, että pieniä muutoksia tapahtuu jatkuvasti eli kehitys on nykyisin jatkuvaa. Taustalla lienee teknisen kehityksen nopeutuminen ja muutokset johtamistavoissa. Organisaation menestymisen kannalta on tärkeää, että muutokset viedään läpi siten, että organisaation toiminta häiriintyy mahdollisimman vähän ja että organisaatiossa työskentelevien motivaatio säilyy. Erityisesti suurten ja haastavien muutosten läpivienti vaatii suunnitelmallisuutta ja hyvää johtamista. Siksi on tärkeää suunnitella muutos ja sen läpivienti huolellisesti.
Tässä pro gradu –tutkimuksessa tarkasteltiin aiemmin tehdyn muutoksen toteutumista ja onnistumista erään suomalaisen vakuutusyhtiön korvauspalvelukeskuksessa. Organisaatiossa on tehty työaikojen muutos, jonka johdosta työntekijöille tuli ilta- ja viikonlopputyötä. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja tutkimuksen empiirinen osuus kerättiin haastattelemalla henkilöstöä ja johtoa. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tehtyä työaikojen muutoksen läpivientiä muutosprosessina ja selvittää millaisia näkökulmia muutoksen läpivientiin johto ja henkilöstö havaitsivat ja miten muutos koettiin. Tarkoituksena oli myös selvittää muutoksen vaikutusta työtyytyväisyyteen, työhyvinvointiin ja mahdollisen muutosvastarinnan esiintyminen.
Tutkimuksen perusteella teoreettisten muutosmallien tunteminen helpottaa muutosten suunnittelua. Muutosten läpiviennissä ja muutoksia suunniteltaessa on hyvä tiedostaa erilaiset näkökulmat muutosta kohtaan ja nämä näkökulmat on huomioitava muutosta suunniteltaessa. Henkilöstön osallistaminen ja organisaation muutoskulttuurin tunteminen on myös tärkeää. Muutokset on helpompi hyväksyä ja muutosvastarinta on vähäisempää, mikäli muutokselle on kestävät perusteet ja muutoksen vaiheista viestitään oikea-aikaisesti. Muutosprosessin läpiviennin jälkeen on hyvä tehdä arvio muutoksen toteutuksen onnistumisesta ja huomioitava esille tulleet asiat seuraavan muutoksen toteutuksen suunnittelussa. The cycle of change in organizations has accelerated in recent years. In the past, changes were made less frequently and were often major changes. Today, changes are made many times a year and it is possible to think that small changes are happening all the time, in other words, the development is continuous nowadays. The background is probably the acceleration of technical development and changes in management methods. It is important for the success of the organization that the changes are carried out in such a way that the organization's operations are disrupted as little as possible and that the motivation of those working in the organization is maintained. In particular, the implementation of major and challenging changes requires planning and good management. Therefore, it is important to plan the change and implement it carefully.
This master's thesis examined the implementation and success of a previous change in the claims service center of a Finnish insurance company. A change in working hours has been made in the organization, which resulted in employees having evening and weekend work. The study was conducted as a qualitative case study and the empirical part of the study was collected by interviewing staff and management. The aim of the study was to examine the implementation of the change in working hours as a change process and to find out what perspectives on the implementation of the change were observed by the management and staff and how the change was perceived. The aim was also to find out the effect of the change on job satisfaction, well-being at work and the occurrence of possible resistance to change.
Based on the research, knowing theoretical change models facilitates change planning. When implementing changes and planning changes, it is good to be aware of different perspectives on change and these perspectives must be taken into account when planning change. Involving staff and knowing the culture of change in the organization is also important. Changes are easier to accept and there is less resistance to change if there are lasting grounds for change and the stages of change are communicated in a timely manner. After completing the change process, it is a good idea to make an assessment of the success of the change implementation and to take into account the issues that have arisen in planning the implementation of the next change.
Tässä pro gradu –tutkimuksessa tarkasteltiin aiemmin tehdyn muutoksen toteutumista ja onnistumista erään suomalaisen vakuutusyhtiön korvauspalvelukeskuksessa. Organisaatiossa on tehty työaikojen muutos, jonka johdosta työntekijöille tuli ilta- ja viikonlopputyötä. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja tutkimuksen empiirinen osuus kerättiin haastattelemalla henkilöstöä ja johtoa. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tehtyä työaikojen muutoksen läpivientiä muutosprosessina ja selvittää millaisia näkökulmia muutoksen läpivientiin johto ja henkilöstö havaitsivat ja miten muutos koettiin. Tarkoituksena oli myös selvittää muutoksen vaikutusta työtyytyväisyyteen, työhyvinvointiin ja mahdollisen muutosvastarinnan esiintyminen.
Tutkimuksen perusteella teoreettisten muutosmallien tunteminen helpottaa muutosten suunnittelua. Muutosten läpiviennissä ja muutoksia suunniteltaessa on hyvä tiedostaa erilaiset näkökulmat muutosta kohtaan ja nämä näkökulmat on huomioitava muutosta suunniteltaessa. Henkilöstön osallistaminen ja organisaation muutoskulttuurin tunteminen on myös tärkeää. Muutokset on helpompi hyväksyä ja muutosvastarinta on vähäisempää, mikäli muutokselle on kestävät perusteet ja muutoksen vaiheista viestitään oikea-aikaisesti. Muutosprosessin läpiviennin jälkeen on hyvä tehdä arvio muutoksen toteutuksen onnistumisesta ja huomioitava esille tulleet asiat seuraavan muutoksen toteutuksen suunnittelussa.
This master's thesis examined the implementation and success of a previous change in the claims service center of a Finnish insurance company. A change in working hours has been made in the organization, which resulted in employees having evening and weekend work. The study was conducted as a qualitative case study and the empirical part of the study was collected by interviewing staff and management. The aim of the study was to examine the implementation of the change in working hours as a change process and to find out what perspectives on the implementation of the change were observed by the management and staff and how the change was perceived. The aim was also to find out the effect of the change on job satisfaction, well-being at work and the occurrence of possible resistance to change.
Based on the research, knowing theoretical change models facilitates change planning. When implementing changes and planning changes, it is good to be aware of different perspectives on change and these perspectives must be taken into account when planning change. Involving staff and knowing the culture of change in the organization is also important. Changes are easier to accept and there is less resistance to change if there are lasting grounds for change and the stages of change are communicated in a timely manner. After completing the change process, it is a good idea to make an assessment of the success of the change implementation and to take into account the issues that have arisen in planning the implementation of the next change.