Comprehensive wellbeing in lifestyle and wellbeing influencers' working conditions
Hienonen, Jenna (2021)
Kandidaatintutkielma
Hienonen, Jenna
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060834722
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060834722
Tiivistelmä
The aim of this Bachelor’s thesis is to examine the fulfilment of comprehensive wellbeing in lifestyle and wellbeing influencers’ working conditions. The purpose of this study is to discover how companies treat influencers, what factors affect the fulfilment of comprehensive wellbeing, and how this aspect could be improved. In research literature there is already discussion between economic and human approaches. However, the main focus seems to be on corporations and organizations. Thus, human approaches on entrepreneurship and emerging fields, such as influencer marketing, require equal concentration. This study aims to highlight the significance of comprehensive wellbeing in business, as well.
The theoretical framework of this Bachelor’s thesis combines previous research literature on influencer marketing, socially responsible human resource management, and virtuous leadership. Applying and integrating the other theories in influencer marketing could result in achieving novel human profits. This is a qualitative study, and the empirical material is mainly based on three interviews with experienced lifestyle and wellbeing influencers. The audio series “Työnä oma elämä” is used as support material. The research method used is content analysis.
The conclusions of this thesis will provide benefits for both influencers and companies. Both undiscussed complexities and novel observations were found. There are multiple different factors affecting the fulfilment of comprehensive wellbeing in lifestyle and wellbeing influencers’ working conditions. This matter is also considered as important to advance according to experienced influencers. This thesis does not provide an extensive analysis on this topic rather explores the phenomenon and emphasizes its significance. Tämän kandidaatintutkielman tavoite on tutkia kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin toteutumista lifestyle- ja hyvinvointivaikuttajien työolosuhteissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten yritykset kohtelevat vaikuttajia, mitkä tekijät vaikuttavat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin toteutumiseen ja miten tätä lähestymistapaa voisi kehittää. Tutkimuskirjallisuudessa käsitellään taloudellisten ja inhimillisten lähestymistapojen suhdetta. Kirjallisuus vaikuttaa kuitenkin keskittyvän pääosin yhtiöihin ja organisaatioihin. Inhimilliset lähestymistavat myös yrittäjyydessä ja kasvavilla aloilla, kuten vaikuttajamarkkinoinnissa, vaativat yhtäläistä huomiota. Tämä tutkimus pyrkii myös korostamaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitystä liiketoiminnassa.
Tämän kandidaatintutkielman teoreettinen viitekehys yhdistää aiempaa tutkimuskirjallisuutta vaikuttajamarkkinoinnista, sosiaalisesti vastuullisesta henkilöstövoimavarojen johtamisesta ja hyveellisestä johtajuudesta. Näiden muiden teorioiden soveltaminen ja yhdistäminen vaikuttajamarkkinointiin voisi johtaa uusien inhimillisten voittojen saavuttamiseen. Tämä on laadullinen tutkimus, ja empiirinen aineisto pohjautuu pääosin kolmeen haastatteluun kokeneiden lifestyle- ja hyvinvointivaikuttajien kanssa. Tukimateriaalina on käytetty ”Työnä oma elämä” -audiosarjaa. Käytetty tutkimusmenetelmä on sisällönanalyysi.
Tämän tutkielman johtopäätökset tarjoavat hyötyjä sekä vaikuttajille että yrityksille. Sekä vaikeuksia, joista ei välttämättä puhuta, että uusia havaintoja löytyi. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin toteutumiseen lifestyle- ja hyvinvointivaikuttajien työolosuhteissa vaikuttavat useat erilaiset tekijät. Asiaa on kokeneiden vaikuttajien mielestä tärkeää edistää. Tämä tutkielma ei tarjoa mittavaa analyysia aiheesta vaan tutkii ilmiötä ja korostaa sen merkitystä.
The theoretical framework of this Bachelor’s thesis combines previous research literature on influencer marketing, socially responsible human resource management, and virtuous leadership. Applying and integrating the other theories in influencer marketing could result in achieving novel human profits. This is a qualitative study, and the empirical material is mainly based on three interviews with experienced lifestyle and wellbeing influencers. The audio series “Työnä oma elämä” is used as support material. The research method used is content analysis.
The conclusions of this thesis will provide benefits for both influencers and companies. Both undiscussed complexities and novel observations were found. There are multiple different factors affecting the fulfilment of comprehensive wellbeing in lifestyle and wellbeing influencers’ working conditions. This matter is also considered as important to advance according to experienced influencers. This thesis does not provide an extensive analysis on this topic rather explores the phenomenon and emphasizes its significance.
Tämän kandidaatintutkielman teoreettinen viitekehys yhdistää aiempaa tutkimuskirjallisuutta vaikuttajamarkkinoinnista, sosiaalisesti vastuullisesta henkilöstövoimavarojen johtamisesta ja hyveellisestä johtajuudesta. Näiden muiden teorioiden soveltaminen ja yhdistäminen vaikuttajamarkkinointiin voisi johtaa uusien inhimillisten voittojen saavuttamiseen. Tämä on laadullinen tutkimus, ja empiirinen aineisto pohjautuu pääosin kolmeen haastatteluun kokeneiden lifestyle- ja hyvinvointivaikuttajien kanssa. Tukimateriaalina on käytetty ”Työnä oma elämä” -audiosarjaa. Käytetty tutkimusmenetelmä on sisällönanalyysi.
Tämän tutkielman johtopäätökset tarjoavat hyötyjä sekä vaikuttajille että yrityksille. Sekä vaikeuksia, joista ei välttämättä puhuta, että uusia havaintoja löytyi. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin toteutumiseen lifestyle- ja hyvinvointivaikuttajien työolosuhteissa vaikuttavat useat erilaiset tekijät. Asiaa on kokeneiden vaikuttajien mielestä tärkeää edistää. Tämä tutkielma ei tarjoa mittavaa analyysia aiheesta vaan tutkii ilmiötä ja korostaa sen merkitystä.