S-ryhmän ja K-ryhmän päivittäistavarakauppojen sosiaalisen median viestinnän erot
Kurvi, Jere (2021)
Kandidaatintutkielma
Kurvi, Jere
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060834820
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060834820
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään kahden Suomen suurimman päivittäistavarakauppaketjun sosiaalisen median markkinointiviestinnän eroavaisuuksia. Tutkimuksessa syvennytään K-ryhmän ja S-ryhmän sosiaalisen median kanaviin, sisältöön ja aktiivisuuteen. Tavoitteena on tutkia, onko kahden samalla toimialalla toimivan ketjun markkinointiviestinnässä eroja, ja jos on niin minkälaisia.
Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto on kerätty S-ryhmän ja K-ryhmän sosiaalisen median Facebook-, Twitter-, Instagram- ja TikTok-kanavista sekä puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa kaikilla haastateltavilla oli samat kysymykset, mutta ei valmiita vastausvaihtoehtoja. Kerätyn aineiston analyysi suoritettiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että molempien ketjujen sosiaalisen median viestintä on ketjujen pääprofiileissa samankaltaista, mutta erovaisuuksia löytyi, kun alettiin tutkimaan ketjun alaisia kauppoja ja niiden sosiaalisen median markkinointiviestintää. Huomattavaa oli, että K-ryhmän alaisten kauppojen viestintä oli usein viihteellisempää ja säännöllisempää kuin S-ryhmällä sekä K-ryhmän edustajat hyödynsivät useampia markkinointikanavia viestinnässään. Huomattavaa tuloksissa oli myös se, että eroavaisuuksia ei ollut ainoastaan ketjujen välillä, vaan myös ketjun sisällä löytyi paljon eroja siinä, mitä markkinointikanavia hyödynnetään, kuinka aktiivisesti päivitetään sekä millaista sisältöä julkaistaan. This bachelor's thesis deals with the differences in the social media marketing communications of the two largest grocery stores in Finland. The study delves into the K-Group's and S-Group's social media channels, content, and activity. The aim is to investigate whether there are differences in the marketing communications of two chains operating in the same industry, and if so.
The research has been carried out as a qualitative study, the research strategy of which is a case study. The research material has been collected from the S-Group's and the K-Group's social media Facebook, Twitter, Instagram, and TikTok channels, as well as through semi-structured interviews in which all interviewees had the same questions but no ready-made answer options. The analysis of the collected material was performed by means of content analysis.
The study found that the social media communication of both chains is similar in the main profiles of the chains, but differences were found when examining the stores under the chain and their social media marketing communications. It was noteworthy that the communication of the stores under the K-Group was often more entertaining and more regular than that of the S-Group, and the representatives of the K-Group used several marketing channels in their communication. Also noteworthy in the results was that there were not only differences between the chains, but also many differences within the chain in terms of which marketing channels are utilized, how actively updated, and what kind of content is published.
Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusstrategiana on tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto on kerätty S-ryhmän ja K-ryhmän sosiaalisen median Facebook-, Twitter-, Instagram- ja TikTok-kanavista sekä puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa kaikilla haastateltavilla oli samat kysymykset, mutta ei valmiita vastausvaihtoehtoja. Kerätyn aineiston analyysi suoritettiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että molempien ketjujen sosiaalisen median viestintä on ketjujen pääprofiileissa samankaltaista, mutta erovaisuuksia löytyi, kun alettiin tutkimaan ketjun alaisia kauppoja ja niiden sosiaalisen median markkinointiviestintää. Huomattavaa oli, että K-ryhmän alaisten kauppojen viestintä oli usein viihteellisempää ja säännöllisempää kuin S-ryhmällä sekä K-ryhmän edustajat hyödynsivät useampia markkinointikanavia viestinnässään. Huomattavaa tuloksissa oli myös se, että eroavaisuuksia ei ollut ainoastaan ketjujen välillä, vaan myös ketjun sisällä löytyi paljon eroja siinä, mitä markkinointikanavia hyödynnetään, kuinka aktiivisesti päivitetään sekä millaista sisältöä julkaistaan.
The research has been carried out as a qualitative study, the research strategy of which is a case study. The research material has been collected from the S-Group's and the K-Group's social media Facebook, Twitter, Instagram, and TikTok channels, as well as through semi-structured interviews in which all interviewees had the same questions but no ready-made answer options. The analysis of the collected material was performed by means of content analysis.
The study found that the social media communication of both chains is similar in the main profiles of the chains, but differences were found when examining the stores under the chain and their social media marketing communications. It was noteworthy that the communication of the stores under the K-Group was often more entertaining and more regular than that of the S-Group, and the representatives of the K-Group used several marketing channels in their communication. Also noteworthy in the results was that there were not only differences between the chains, but also many differences within the chain in terms of which marketing channels are utilized, how actively updated, and what kind of content is published.