Vastuullinen hankinta ja sen varmistamisen käytänteet vaateteollisuudessa
Ahtonen, Anniina (2021)
Kandidaatintutkielma
Ahtonen, Anniina
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061136556
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061136556
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia vastuullista hankintaa ja vastuullisuuden varmistamisen käytänteitä kohdeyrityksissä. Kohdeyrityksiksi tutkielmaan valikoitui neljä vaatealan yritystä, joista kaksi on ulkopuolisen arvioijan, Eetti ry:n toimesta vastuullisiksi kategorisoitua ja vastuullisiksi katsottua sekä kaksi tavanomaista vaatealan yritystä. Tarkoituksena on tutkia miten vaateteollisuuden yritykset varmistavat hankintojensa vastuullisuuden sekä saada selville vastuullisuuskäytänteitä, joiden kautta vaateteollisuuden yritysten sosiaalisesta, ympäristöllisestä ja taloudellisesta vastuullisuudesta voidaan varmistua. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja empiriaosuus on toteutettu monitapaustutkimuksena, hyödyntäen sisällönanalyysimenetelmää.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että vastuullisessa hankinnassa on huomioitava ympäristöllisen, sosiaalisen ja taloudellisen vastuullisuuden osa-alueiden lisäksi kansainväliset säännökset ja ohjeistukset sekä sidosryhmien tarpeet. Yritykset varmistavat hankintojensa vastuullisuuden erilaisin vastuullisuuskäytäntein. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaatealan yrityksissä eettiset toimintaperiaatteet, sertifikaatit ja standardit sekä toimittajayhteistyö olivat merkittävässä osassa jokaisen kohdeyrityksen vastuullisen hankinnan varmistamisessa. Myös auditointi osoittautui yleiseksi keinoksi varmistaa vastuullisuutta vaatealan yritysten hankintatoimessa. Tutkimuksen tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että vastuullisuuskäytänteet eivät juurikaan poikenneet toisistaan vastuullisiksi kategorisoitujen ja tavanomaisten vaatealan yritysten välillä. The purpose of this bachelor´s thesis is to study sustainable supply and its ensuring practices in the case companies. Four companies in the clothing industry were selected as target companies for the study, two of which are categorized as responsible by an external evaluator, Eetti ry and two as conventional companies in the clothing industry. The aim is to study how companies in the clothing industry ensure the responsibility of their supply management and to identify sustainability practices to ensure the social, environmental, and financial sustainability. This research has been conducted by using a qualitative research method. The empirical section is implemented by using the multiple case study method with content analysis.
The results of the study revealed that in addition to the areas of environmental, social and economic sustainability, sustainable supply must take into account international regulations and guidelines, as well as the needs of stakeholders. Companies ensure the sustainability of their purchases through various sustainability practices. The results of the study showed that in clothing companies Code of Conduct, certificates and standards, as well as supplier cooperation played a significant role in ensuring the sustainable sourcing of each case company. In addition, auditing proved to be a common way to ensure sustainability of the supply management in the clothing industry. Based on this study, it can be concluded that there is little difference in sustainability practices between companies categorized as responsible and conventional clothing companies.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että vastuullisessa hankinnassa on huomioitava ympäristöllisen, sosiaalisen ja taloudellisen vastuullisuuden osa-alueiden lisäksi kansainväliset säännökset ja ohjeistukset sekä sidosryhmien tarpeet. Yritykset varmistavat hankintojensa vastuullisuuden erilaisin vastuullisuuskäytäntein. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaatealan yrityksissä eettiset toimintaperiaatteet, sertifikaatit ja standardit sekä toimittajayhteistyö olivat merkittävässä osassa jokaisen kohdeyrityksen vastuullisen hankinnan varmistamisessa. Myös auditointi osoittautui yleiseksi keinoksi varmistaa vastuullisuutta vaatealan yritysten hankintatoimessa. Tutkimuksen tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että vastuullisuuskäytänteet eivät juurikaan poikenneet toisistaan vastuullisiksi kategorisoitujen ja tavanomaisten vaatealan yritysten välillä.
The results of the study revealed that in addition to the areas of environmental, social and economic sustainability, sustainable supply must take into account international regulations and guidelines, as well as the needs of stakeholders. Companies ensure the sustainability of their purchases through various sustainability practices. The results of the study showed that in clothing companies Code of Conduct, certificates and standards, as well as supplier cooperation played a significant role in ensuring the sustainable sourcing of each case company. In addition, auditing proved to be a common way to ensure sustainability of the supply management in the clothing industry. Based on this study, it can be concluded that there is little difference in sustainability practices between companies categorized as responsible and conventional clothing companies.