Biopolttoaineiden tuotannon lisäämismahdollisuudet liikenteeseen Suomessa
Kämäräinen, Niko (2021)
Kandidaatintyö
Kämäräinen, Niko
2021
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061136655
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061136655
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan Suomessa biomassan käytön kehittymistä ja sen roolia energia- ja liikennesektorin piirissä sekä biopolttoaineiden tuotannon lisäämismahdollisuuksia. Työn tavoitteena on esittää konkreettinen tulos, kuinka paljon käyttämällä jotakin raaka-ainetta lämmöntuotannon sijasta biopolttoaineisiin, voitaisiin teoreettisesti vähentää fossiilisen polttoaineen kulutusta Suomessa liikennesektorilla.
Suomessa energiasektori aiheuttaa noin 75 % kaikista kasvihuonekaasupäästöistä ja sieltä kotimaan liikenne noin viidenneksen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Näin ollen, jotta tavoiteltuihin päästövähenemiin päästäisiin, täytyy näiden sektoreiden aiheuttamiin päästöihin kohdistaa toimenpiteitä. Tähän biomassa tarjoaa hyvän vaihtoehdon johtuen sen monipuolisuudesta ja hiilidioksidineutraaliudesta.
Tämä työ on kirjallisuuskatsaus, jossa esitellään biomassa käsitteenä ja tarkastellaan sen käytön kehitystä ja roolia Suomen energia- ja liikennesektorilla. Tämän jälkeen tarkastellaan biopolttoaineiden tuotannon lisäämismahdollisuuksia liikenteeseen ja sen pohjalta, voidaan tehdä laskelma fossiilisen polttoaineen kulutuksen vähentämisestä biopolttoaineiden avulla liikennesektorilla ja verrata sitä arvioon lisäyspotentiaalista, jotta tieliikennesektorilla saavutettaisiin 40 % päästövähenemä. Työn tuloksena saatiin, että käyttämällä 4 miljoonaa kuutiometriä haketta biopolttoaineisiin liikenteen 40 % päästövähenemä voitaisiin saavuttaa ja melkein kolminkertaistaa biopolttoaineiden kulutus nykyisestä.
Suomessa energiasektori aiheuttaa noin 75 % kaikista kasvihuonekaasupäästöistä ja sieltä kotimaan liikenne noin viidenneksen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Näin ollen, jotta tavoiteltuihin päästövähenemiin päästäisiin, täytyy näiden sektoreiden aiheuttamiin päästöihin kohdistaa toimenpiteitä. Tähän biomassa tarjoaa hyvän vaihtoehdon johtuen sen monipuolisuudesta ja hiilidioksidineutraaliudesta.
Tämä työ on kirjallisuuskatsaus, jossa esitellään biomassa käsitteenä ja tarkastellaan sen käytön kehitystä ja roolia Suomen energia- ja liikennesektorilla. Tämän jälkeen tarkastellaan biopolttoaineiden tuotannon lisäämismahdollisuuksia liikenteeseen ja sen pohjalta, voidaan tehdä laskelma fossiilisen polttoaineen kulutuksen vähentämisestä biopolttoaineiden avulla liikennesektorilla ja verrata sitä arvioon lisäyspotentiaalista, jotta tieliikennesektorilla saavutettaisiin 40 % päästövähenemä. Työn tuloksena saatiin, että käyttämällä 4 miljoonaa kuutiometriä haketta biopolttoaineisiin liikenteen 40 % päästövähenemä voitaisiin saavuttaa ja melkein kolminkertaistaa biopolttoaineiden kulutus nykyisestä.