Marinekoneiden kokoonpanojen aikaiset mittaukset ja tarkistukset
Perälahti, Martin (2021)
Kandidaatintyö
Perälahti, Martin
2021
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061436799
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061436799
Tiivistelmä
Kandidaatintyön tavoitteena oli kehittää laivan kestomagneettigeneraattorin integraatiokokoonpanovaihetta. Työssä tutkittiin tapoja kohdistaa generaattorin staattori ja roottori horisontaalisessa integraatiopukissa ja varmistaa kontaktiton integraatiotapahtuma. Työssä pohdittiin eri ratkaisuperiaatteiden mahdollisuuksia kohdistamiseen. Sopivan ratkaisuvaihtoehdon löytyessä tuotettiin tästä konseptisuunnitelma tietokoneavusteista suunnittelua hyödyntäen.
Suunnittelun tukena käytettiin systemaattisen koneensuunnittelun VDI 2221 standardia. Systemaattisen koneensuunnittelun käytöllä pyrittiin selkeään ja johdonmukaiseen työskentelyyn suunnitteluprosessin aikana sekä parantamaan työn dokumentoitavuutta. Työssä tuotettava suunnittelutyö vastasi VDI2221 standardin mukaista kehittelyvaiheen tulosta, jossa alustavarakenne varmistettiin. Tuotetun suunnitelman jälkeen arvioitiin sen toimivuutta sekä pohdittiin seuraavia työvaiheita ja jatkokehitysehdotuksia. Yhteenvedossa käytiin läpi lyhyesti, kuinka työssä esitellyt asiat ratkaisisivat työn alussa esitetyt ongelmakohdat nykyisessä integraatiomenetelmässä. This bachelor’s thesis main goal was to develop the integration assembly phase of a marine permanent magnet generator. Research was conducted to find alternative principle solutions for aligning the generator’s stator and rotor in a horizontal integration stand without contact of the parts. After finding suitable principle solution, a concept design was created with the help of computer aided modeling software.
The design part of this thesis was done by applying the rules of systematic approach standard VDI 2221. Systematic approach was used for simplifying the design process and to make documenting the process consistent. The design work of this thesis was equivalent to the embodiment design phase of the systematic approach where the preliminary layout is confirmed. After the design process, the products of design were analyzed and next steps in the design process were discussed along with further development proposals. In overview the overall work was analyzed by answering the research questions
Suunnittelun tukena käytettiin systemaattisen koneensuunnittelun VDI 2221 standardia. Systemaattisen koneensuunnittelun käytöllä pyrittiin selkeään ja johdonmukaiseen työskentelyyn suunnitteluprosessin aikana sekä parantamaan työn dokumentoitavuutta. Työssä tuotettava suunnittelutyö vastasi VDI2221 standardin mukaista kehittelyvaiheen tulosta, jossa alustavarakenne varmistettiin. Tuotetun suunnitelman jälkeen arvioitiin sen toimivuutta sekä pohdittiin seuraavia työvaiheita ja jatkokehitysehdotuksia. Yhteenvedossa käytiin läpi lyhyesti, kuinka työssä esitellyt asiat ratkaisisivat työn alussa esitetyt ongelmakohdat nykyisessä integraatiomenetelmässä.
The design part of this thesis was done by applying the rules of systematic approach standard VDI 2221. Systematic approach was used for simplifying the design process and to make documenting the process consistent. The design work of this thesis was equivalent to the embodiment design phase of the systematic approach where the preliminary layout is confirmed. After the design process, the products of design were analyzed and next steps in the design process were discussed along with further development proposals. In overview the overall work was analyzed by answering the research questions