Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hydrauliikan virtuaalisen oppimisympäristön kehittäminen alan erityispiirteet ja osaamistavoitteet huomioon ottaen

Kesälahti, Petri (2021)

Katso/Avaa
Diplomityö_Petri_Kesälahti.pdf (4.224Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Kesälahti, Petri
2021

School of Energy Systems, Konetekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061436824

Tiivistelmä

Ammattikorkeakoululaki edellyttää ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan tukevan alueellista kehittämistä tuottamalla uutta tietoa, palveluita, koulutuksia sekä osaamista yhteiskunnan ja työelämän tarpeisiin. Vastaavasti OECD:n ehdotusten mukaan Suomen tulisi kehittää korkeakoulujen oppimismalleja sekä -alustoja vastaamaan jatkuvan oppimisen edellytyksiä. Erityisesti pitkien etäisyyksien Lapin maakunnassa nämä vaatimukset edellyttävät etäisyyksistä riippumattomien opiskelumuotojen kehittämistä osaksi opetus ja koulutustoimintaa esimerkiksi virtuaalisten oppimisympäristöjen muodossa.

Lapin AMK:n toiminta-alueen teollisuuden henkilöstölle suunnatun hydrauliikan koulutuksen osittainen virtuaalitoteutus pyrkii ratkaisemaan puutteita koulutuksessa. Jatkuva oppiminen ja etäisyyksien hallinta asettavat vaatimuksia koulutukselle, jotka tulee ratkaista. Virtuaalinen toimintaympäristö ei yksinään riitä täyttämään edellä kuvattua ongelmaa. Sovittamalla virtuaalinen toimintaympäristö yhteen muiden opiskelun tietojärjestelmien kanssa, sekä tarkentamalla osaamistavoitteet vastaamaan kohdealueen työelämän osaamistarpeita voidaan koulutuksesta kehittää itsenäistä aktiivista oppimista tukeva hydrauliikan virtuaalinen oppimisympäristö.

Tavoitteena tässä työssä on kehittää hydrauliikan virtuaalinen oppimisympäristö sovittamalla yhteen virtualisoitu konetekniikan laboratorio ja etäopiskelua tukevat tietojärjestelmät. Tavoitteena on myös tarkentaa hydrauliikan koulutusten ja opetuksen osaamistavoitteet vastaamaan kohdealueen työelämäntarpeita Tutkimusmenetelmiä ovat kirjallisuus-, ja haastattelututkimus taustatiedon ja yritysten osaamistarpeiden kartoittamiseksi, hiljaisen tiedon hyödyntäminen toimeksiantajan osaamisen tunnistamiseksi sekä verifioiva case-tapauksiin perustuva kokeellinen osuus.
 
The Polytechnic Law requires the University of Applied Sciences to support regional development by generating new knowledge, services, training and knowledge to meet the needs of society and working life. Similarly, according to the OECD proposals, Finland should develop learning models and platforms for higher education to reflect the conditions for continuous learning. In particular, for long distances in the province of Lapland, these requirements require the development of distance-independent forms of study into teaching and training activities, for example, in the form of virtual learning environments.

The partial virtual implementation of hydraulics training for industry personnel in operations area of Lapland University of Applied Sciences aims to solve the deficiencies in education. Continued learning and distance management make requirements for education that should be resolved. A virtual operating environment is not enough to solve the problem described above. By matching the virtual operating environment with other study information systems, and by refining the learning outcomes to meet the requirements of the target areas working life, it is possible to develop virtual hydraulics learning environment that supports autonomous active learning.

The aim of this work is to develop a virtual hydraulics learning environment for hydraulics for matching a virtualized hydraulics environment with information systems that support distance learning. In addition the aim is refines the learning outcomes for hydraulics training and teaching to meet the working life needs of the target area. Research methods include literature and interview research for mapping background information and companies' competence needs, utilizing tacit knowledge to identify the client's competence, and a verifying experimental part based on case studies
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11676]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste