The potential impact of the pandemic on North Europe - Asia container traffic
Makarov, Maxim (2021)
Diplomityö
Makarov, Maxim
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061436873
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061436873
Tiivistelmä
The purpose of this master thesis is to study the impact of the new coronavirus infection, which began in 2019, on container flows between two regions: Northern Europe and Asia. The COVID-19 impact is assessed in various aspects, firstly, from the point of view of market changes by modes of transport, secondly, from the adaptation business activities. The coronavirus pandemic is a relatively new disease and is proceeding vastly different from what it was before, such as severe acute respiratory syndrome or national epidemics in Africa like malaria, maternal and infant mortality, etc. The experience of previous studies cannot be fully applied to the coronavirus pandemic, and those studies that have appeared recently do not reflect the specifics of the container business in Northern Europe and future prospects of cargo flows development in different modes of transport.
This research uses a qualitative approach to answer the research questions. The semi-structured interviews method was chosen to perform the answers. During the empirical part of the research, the information was collected and analyzed. Experts from different industries and regions took part of semi-structured interviews. Seven interviews were conducted with eight specialists of different levels to provide a broader assessment of the changes that have occurred and look at the problem from different angles.
The results show that the cargo transported in containers did not undergo severe changes on Northern Europe – Asia route, the cargo’s structure remained constant. However, there has been a significant transformation in various modes of transport: a drop in volumes in maritime transport, a strong growth in the volume of rail traffic. Problems in transport efficiency between countries have been identified, which impede the further development of container traffic. It was noticed the reasons and the time bounds when container equipment became unavailable for cargo owners. In the main block of the study, the issues of price policy were considered, and it was found that sea transportation and air transportation increased significantly in price, while the situation in rail transport turned out to be more or less stable. In addition, this research examines the business responses to the pandemic, provides a future vision of why maritime and rail transport will continue to develop and why environmental standards are now playing an essential role in the transport business. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella uuden vuonna 2019 alkaneen koronavirustartunnan vaikutuksia konttiliikenteeseen Pohjois-Euroopan ja Aasian välillä. COVID-19-vaikutuksia arvioidaan eri näkökulmista, ensinnäkin liikennemuotojen markkinamuutosten näkökulmasta, toiseksi sopeutumisliiketoiminnasta. Koronaviruspandemia on suhteellisen uusi tauti ja etenee huomattavasti eri tavalla kuin aikaisemmat, kuten vakava akuutti hengitystieoireyhtymä tai Afrikan kansalliset epidemiat, esimerkiksi malaria, äiti- ja imeväiskuolleisuus jne. Aikaisempien tutkimusten tuloksia ei voida soveltaa sellaisenaan koronaviruspandemiaan, myös viimeaikaiset tutkimukset eivät vastaa kysymyksiin Pohjois-Euroopan konttiliiketoiminnan erityispiirteistä ja eri liikennemuotojen kauppavirtojen tulevasta kehityksestä.
Tässä tutkimuksessa käytetään kvalitatiivista lähestymistapaa vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Vastausten suorittamiseksi valittiin puolirakenteinen haastattelumenetelmä. Tutkimuksen empiirisen osan aikana tiedot kerättiin ja analysoitiin. Eri toimialojen ja alueiden asiantuntijat osallistuivat osittain jäsenneltyihin haastatteluihin. Seitsemän haastattelua tehtiin kahdeksan eritasoisen asiantuntijan kanssa arvioidakseen laajemmin tapahtuneita muutoksia ja tarkastelemalla ongelmaa eri näkökulmista.
Tulokset osoittavat, että konttikuljetuksissa ei ole tapahtunut isoja muutoksia Pohjois-Euroopan ja Aasian välillä, rahdin rakenne pysyi vakiona. Eri liikennemuodoissa on kuitenkin tapahtunut merkittävä muutos: meriliikenteen volyymien lasku ja rautatieliikenteen voimakas kasvu. Maiden välisessä liikenteen tehokkuudessa on tunnistettu ongelmia, jotka estävät konttiliikenteen jatkokehitystä. Havaittiin syyt ja ajankohdat, jolloin konttilaitteet eivät enää olleet saatavilla lastin omistajille. Tutkimuksen pääosiossa tarkasteltiin hintapolitiikkaa ja todettiin, että merikuljetusten ja lentokuljetusten hinnat ovat nousseet huomattavasti, kun taas rautatieliikenteen tilanne pysyi enemmän tai vähemmän vakaana. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkastellaan yritysten reaktioita pandemiaan, tarjotaan tulevaisuuden näkemys siitä, miksi meri- ja rautatieliikenne kehittyy edelleen ja miksi ympäristöstandardit ovat nyt keskeisessä asemassa liikennealalla.
This research uses a qualitative approach to answer the research questions. The semi-structured interviews method was chosen to perform the answers. During the empirical part of the research, the information was collected and analyzed. Experts from different industries and regions took part of semi-structured interviews. Seven interviews were conducted with eight specialists of different levels to provide a broader assessment of the changes that have occurred and look at the problem from different angles.
The results show that the cargo transported in containers did not undergo severe changes on Northern Europe – Asia route, the cargo’s structure remained constant. However, there has been a significant transformation in various modes of transport: a drop in volumes in maritime transport, a strong growth in the volume of rail traffic. Problems in transport efficiency between countries have been identified, which impede the further development of container traffic. It was noticed the reasons and the time bounds when container equipment became unavailable for cargo owners. In the main block of the study, the issues of price policy were considered, and it was found that sea transportation and air transportation increased significantly in price, while the situation in rail transport turned out to be more or less stable. In addition, this research examines the business responses to the pandemic, provides a future vision of why maritime and rail transport will continue to develop and why environmental standards are now playing an essential role in the transport business.
Tässä tutkimuksessa käytetään kvalitatiivista lähestymistapaa vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Vastausten suorittamiseksi valittiin puolirakenteinen haastattelumenetelmä. Tutkimuksen empiirisen osan aikana tiedot kerättiin ja analysoitiin. Eri toimialojen ja alueiden asiantuntijat osallistuivat osittain jäsenneltyihin haastatteluihin. Seitsemän haastattelua tehtiin kahdeksan eritasoisen asiantuntijan kanssa arvioidakseen laajemmin tapahtuneita muutoksia ja tarkastelemalla ongelmaa eri näkökulmista.
Tulokset osoittavat, että konttikuljetuksissa ei ole tapahtunut isoja muutoksia Pohjois-Euroopan ja Aasian välillä, rahdin rakenne pysyi vakiona. Eri liikennemuodoissa on kuitenkin tapahtunut merkittävä muutos: meriliikenteen volyymien lasku ja rautatieliikenteen voimakas kasvu. Maiden välisessä liikenteen tehokkuudessa on tunnistettu ongelmia, jotka estävät konttiliikenteen jatkokehitystä. Havaittiin syyt ja ajankohdat, jolloin konttilaitteet eivät enää olleet saatavilla lastin omistajille. Tutkimuksen pääosiossa tarkasteltiin hintapolitiikkaa ja todettiin, että merikuljetusten ja lentokuljetusten hinnat ovat nousseet huomattavasti, kun taas rautatieliikenteen tilanne pysyi enemmän tai vähemmän vakaana. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkastellaan yritysten reaktioita pandemiaan, tarjotaan tulevaisuuden näkemys siitä, miksi meri- ja rautatieliikenne kehittyy edelleen ja miksi ympäristöstandardit ovat nyt keskeisessä asemassa liikennealalla.