Ei-laskutettavien vikakäyntien vähentäminen Lean Six Sigma -menetelmällä
Rannanheimo, Kari (2021)
Diplomityö
Rannanheimo, Kari
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061436896
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061436896
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida vikakäyntien ei-laskutettavuutta ja kehittää jatkotoimenpiteitä ei-laskutettavien vikakäyntien vähentämiseksi. Tätä varten tutkimuksessa analysoidaan vikakäynti- ja laskutusdataa. Työn tilaaja on KONE Hissit Oy, joka on KONE Oyj:n tytäryhtiö Suomessa tapahtuvaan asennus-, huolto- ja modernisointiliiketoimintaan.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään laatujohtamista, prosessien kehittämistä ja käytettyä Lean Six Sigma -parannusohjelmaa. Teoriaosuuden merkitys työssä on luoda pohja tutkimuksen tavoitteelle, analysoida huonon laadun kustannuksia jatkuvan kehittämistyön ja laatujohtamisen kulmakivien periaatteiden mukaisesti. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena hyödyntäen yrityksessä käytettyjä Lean Six Sigman työkaluja ja menetelmiä.
Tutkimuksessa havaittiin, että työn raportointiin liittyvät asiat ovat suurin tekijä tutkimusongelmassa, mitä voidaan muuttaa kohtuullisilla resursseilla. Työohjeiden olemassaolo, niiden noudattaminen ja työstä saatava palaute ovat osatekijät, jotka vaikuttavat raportoinnin kokonaisuuden toimimiseen. Kehitysideana pilotoitiin laskutuksen monitoroinnin havainnointia, jossa laskutuksessa havaituista suurimmista poikkeamista käynnistetään parannustoimenpiteitä. Pilotilla heräteltiin keskustelua perusprosessien – suorituksen, osaamisen ja tiedon johtamisen –merkityksestä tutkimusongelmassa.
Tapauksena työn raportointi on tutkimuksessa suurin määritetty kehitettävä asia. Pilotoitu kehitysidea poikkeamien havainnoinnista ja esiintuomisesta luo mahdollisuuksia jatkuvaan parantamiseen, tuotteen tai prosessin kehittämiseen, missä tahansa prosessin vaiheessa. The aim of the study was to analyze fault visit and billing data to determine further measures to reduce non-billable fault visits. The client is KONE Elevators Finland, which is a subsidiary of KONE Corporation for the installation, maintenance, and modernization business in Finland.
The theoretical part of the study explains quality management, process development and Lean Six Sigma improvement program. The meaning of the theoretical part in the work is to create a basis for the research goal to analyze the costs of poor quality, in accordance with the principles of continuous development and quality management cornerstones. The study was performed as a case study utilizing the Lean Six Sigma tools and methods used in the company.
The study found that issues related to work reporting are the biggest factor in the research problem that can be changed with reasonable resources. The existence and observance of work instructions as also feedback from the work are the factors that affects to the work reporting. An observation of invoicing monitoring was piloted as a development idea. It’s continuous improvement type of process, where invoicing monitoring collects data of different type of defects found in work reporting. From collected data, information for organization is created to start corrective actions for major findings. The pilot created a discussion about the importance of the basic processes, performance, competence, and knowledge management.
In this case, work reporting is the largest issue identified in the study for development. The piloted development idea of detecting and presenting deviations creates opportunities for continuous improvement, product, or process development, at any stage of the process.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään laatujohtamista, prosessien kehittämistä ja käytettyä Lean Six Sigma -parannusohjelmaa. Teoriaosuuden merkitys työssä on luoda pohja tutkimuksen tavoitteelle, analysoida huonon laadun kustannuksia jatkuvan kehittämistyön ja laatujohtamisen kulmakivien periaatteiden mukaisesti. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena hyödyntäen yrityksessä käytettyjä Lean Six Sigman työkaluja ja menetelmiä.
Tutkimuksessa havaittiin, että työn raportointiin liittyvät asiat ovat suurin tekijä tutkimusongelmassa, mitä voidaan muuttaa kohtuullisilla resursseilla. Työohjeiden olemassaolo, niiden noudattaminen ja työstä saatava palaute ovat osatekijät, jotka vaikuttavat raportoinnin kokonaisuuden toimimiseen. Kehitysideana pilotoitiin laskutuksen monitoroinnin havainnointia, jossa laskutuksessa havaituista suurimmista poikkeamista käynnistetään parannustoimenpiteitä. Pilotilla heräteltiin keskustelua perusprosessien – suorituksen, osaamisen ja tiedon johtamisen –merkityksestä tutkimusongelmassa.
Tapauksena työn raportointi on tutkimuksessa suurin määritetty kehitettävä asia. Pilotoitu kehitysidea poikkeamien havainnoinnista ja esiintuomisesta luo mahdollisuuksia jatkuvaan parantamiseen, tuotteen tai prosessin kehittämiseen, missä tahansa prosessin vaiheessa.
The theoretical part of the study explains quality management, process development and Lean Six Sigma improvement program. The meaning of the theoretical part in the work is to create a basis for the research goal to analyze the costs of poor quality, in accordance with the principles of continuous development and quality management cornerstones. The study was performed as a case study utilizing the Lean Six Sigma tools and methods used in the company.
The study found that issues related to work reporting are the biggest factor in the research problem that can be changed with reasonable resources. The existence and observance of work instructions as also feedback from the work are the factors that affects to the work reporting. An observation of invoicing monitoring was piloted as a development idea. It’s continuous improvement type of process, where invoicing monitoring collects data of different type of defects found in work reporting. From collected data, information for organization is created to start corrective actions for major findings. The pilot created a discussion about the importance of the basic processes, performance, competence, and knowledge management.
In this case, work reporting is the largest issue identified in the study for development. The piloted development idea of detecting and presenting deviations creates opportunities for continuous improvement, product, or process development, at any stage of the process.