Yhteistyön ajurit ja esteet IT-alalla
Kangas, Tomi (2021)
Kandidaatintyö
Kangas, Tomi
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537240
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537240
Tiivistelmä
IT-alalla selviytyäkseen yrityksien täytyy jatkuvasti kehittää uusia innovaatioita ja onnistuakseen tässä tarvitsevat yritykset valtavia määriä resursseja kuten ammattitaitoisia työntekijöitä ja rahaa. Työn tarkoituksena on tutkia mikä ajaa yrityksiä yhteistyöhön ja mitä haasteita yhteistyöhön liittyy.
Tavoitteena on tuoda esille, miten nämä tekijät vaikuttavat yrityksien väliseen yhteistyöhön ja miksi yritykset tekevät yhteistyötä sekä millaisia haasteita yhteistyöhön liittyy. Jotta ajureita ja esteitä pystytään kunnolla tarkastelemaan, käydään työssä läpi myös millaisia erilaisia yhteistyömuotoja IT-alalla, käytetään ja millaisia hyötyjä eri malleihin liittyy. Tutkimusmenetelminä käytetään alaan liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Yhteistyösuhteiden solmimista on pitkään pidetty yhtenä tehokkaimpana keinona auttaa yrityksiä pysymään mukana teknologian kehityksessä ja muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Tämä on erityisesti tärkeää IT-alalla, missä resurssit ovat rajallisia. Keskeisimmät tulokset olivat kuinka tärkeää tietopääoma ja innovaatiot ovat markkinoilla sekä miten iso rooli luottamuksella on yhteistyössä. Tärkeimpiä ajureita olivat T&K-puolen ajurit ja innovaatioiden kehittämisen edistäminen. Keskeisimpiä haasteita olivat luottamuksen rakentaminen ja yhteistyön monimutkaisuus.
Tavoitteena on tuoda esille, miten nämä tekijät vaikuttavat yrityksien väliseen yhteistyöhön ja miksi yritykset tekevät yhteistyötä sekä millaisia haasteita yhteistyöhön liittyy. Jotta ajureita ja esteitä pystytään kunnolla tarkastelemaan, käydään työssä läpi myös millaisia erilaisia yhteistyömuotoja IT-alalla, käytetään ja millaisia hyötyjä eri malleihin liittyy. Tutkimusmenetelminä käytetään alaan liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Yhteistyösuhteiden solmimista on pitkään pidetty yhtenä tehokkaimpana keinona auttaa yrityksiä pysymään mukana teknologian kehityksessä ja muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Tämä on erityisesti tärkeää IT-alalla, missä resurssit ovat rajallisia. Keskeisimmät tulokset olivat kuinka tärkeää tietopääoma ja innovaatiot ovat markkinoilla sekä miten iso rooli luottamuksella on yhteistyössä. Tärkeimpiä ajureita olivat T&K-puolen ajurit ja innovaatioiden kehittämisen edistäminen. Keskeisimpiä haasteita olivat luottamuksen rakentaminen ja yhteistyön monimutkaisuus.