Ohjelmistorobotiikan ylläpidon, valvonnan ja skaalaamisen järjestäminen
Virtanen, Joona (2021)
Lataukset:
Diplomityö
Virtanen, Joona
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061637674
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061637674
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on tuottaa toimintamalli päivittäisen ja huomattavan kokoiseksi kasvaneen ohjelmistorobottilaivueen ylläpitoon, valvontaan ja skaalaamiseen. Se käy läpi liiketoiminnan prosessien hallinnan, mallintamisen perusteet ja esittelee muita menetelmiä, jolla näitä saadaan automatisoitua. Siten saada laajempi kuva digitalisaatiosta ja robotiikan roolista siinä.
Käydään läpi robotiikan perusperiaatteet, miten se toimii, mitkä ovat sen edut, millaisilla työkaluilla robotiikkaa kehitetään ja miten ohjelmistojen ylläpidon kirjallisuus soveltuu robotiikan ylläpitoon. Erityisesti kiinnitetään huomiota ohjelmistorobotiikan skaalaamisen organisaatiossa, josta saadaan selvästi kuva siitä, että teknologian itsensä lisäksi viestinnällä, tietojärjestelmillä ja paljon laajemmalla liiketoiminnan kontekstilla on suuri vaikutus ohjelmistorobotiikan skaalaamiseen toteutumisessa. Yritysviestinnästä esitetään joitakin perusperiaatteita, eli mitä se on ja miten se tyypillisesti hierarkkisessa ja osastoihin jakautuneessa organisaatiossa rakentuu. Henkilöstön luoton rakentamista uutta teknologiaa, eli robotiikkaa kohtaan tuodaan vahvasti esille. Luottamuksessa korostuu viestinnän merkitys sidosryhmien välillä, etenkin ongelmatilanteissa.
Ratkaisuehdotus rakentuu niin viestinnän kuin teknologian komponenteista. Viestintää halutaan viedä rakenteelliseksi ja selkeäksi luomalla jaettu viestintäkanava robotiikalle ja ottamalla käyttöön tikettijärjestelmä, johon saadaan kerättyä selkeästi pyydetyt muutos toimenpiteet. Etenkin teknologisten ratkaisukomponenttien osalta hierarkkinen rakenne robottien käyttämille tiedoille sekä robottiin arkkitehtuurille ovat keskeisessä roolissa. Näiden lisäksi muut robotteja rakennetta yhtenäistävät toimenpiteet, kuten etäkonfiguraatiot ja argumenttien käyttö tehostavat ylläpitoa ja mahdollistavat tehokkaan skaalaamisen.
Työn lopputuloksena havaitaan, että etenkin skaalaamisen kannalta vahvempi yhteistyö niin johdon, RPA-tiimin, IT:n kuin loppukäyttäjien, eli liiketoimintayksiköiden, välillä on avainasemassa. Vain lisäämällä ymmärrystä ja kouluttamalla etenkin robotiikan käyttäjiä saadaan aikaan aidosti skaalattava malli, kun valvonta ja muutostarpeiden ennakointi siirtyy heille. This work aims to produce an operating model for the daily maintenance, orchestration, and scaling of a software robot fleet of a considerable size. It goes through the basics of business process management and modelling and introduces other common methods of business process automation. This gives a wider picture over digitalization and to role of RPA in it.
The basics of robotics are introduced. How does it work, what are the benefits, what are the tools used for development and how does software maintenance literature apply on robotic maintenance? Especial interest is placed over scaling robotics within an organisation and how along with the technology also communication, information systems and far wider business context has a huge effect in its realisation. Some principles of organisational communication are also introduced i.e., what it is and how it typically builds in hierarchical organisations divided into different units. Building the personnel trust towards new technology -meaning software robotics- is placed here in a high role. For trust the role of communication between key shareholders especially in the exception situations is highlighted.
The solution is built up from both communicational and technological components. The communication is wanted to be turned more structural and clearer by creating a shared communication channel for robotics and by introducing a ticket system, where clear change requests can be collected. Especially in the technological components of the solution hierarchical structure for the information that robot uses place a key role. Aside from these other unification methods for the robots, such as distant configuration and use of arguments make maintenance more effective and allow efficient scaling.
As the result of the work, it is perceived that especially for the scaling of robotics even stronger cooperation with leadership, RPA development team, and end users meaning business units, plays a key role. Only when understanding on the topic and education is increased especially for the robot users truly scalable model can be built as the orchestration work and predicting changes is moved to them.
Käydään läpi robotiikan perusperiaatteet, miten se toimii, mitkä ovat sen edut, millaisilla työkaluilla robotiikkaa kehitetään ja miten ohjelmistojen ylläpidon kirjallisuus soveltuu robotiikan ylläpitoon. Erityisesti kiinnitetään huomiota ohjelmistorobotiikan skaalaamisen organisaatiossa, josta saadaan selvästi kuva siitä, että teknologian itsensä lisäksi viestinnällä, tietojärjestelmillä ja paljon laajemmalla liiketoiminnan kontekstilla on suuri vaikutus ohjelmistorobotiikan skaalaamiseen toteutumisessa. Yritysviestinnästä esitetään joitakin perusperiaatteita, eli mitä se on ja miten se tyypillisesti hierarkkisessa ja osastoihin jakautuneessa organisaatiossa rakentuu. Henkilöstön luoton rakentamista uutta teknologiaa, eli robotiikkaa kohtaan tuodaan vahvasti esille. Luottamuksessa korostuu viestinnän merkitys sidosryhmien välillä, etenkin ongelmatilanteissa.
Ratkaisuehdotus rakentuu niin viestinnän kuin teknologian komponenteista. Viestintää halutaan viedä rakenteelliseksi ja selkeäksi luomalla jaettu viestintäkanava robotiikalle ja ottamalla käyttöön tikettijärjestelmä, johon saadaan kerättyä selkeästi pyydetyt muutos toimenpiteet. Etenkin teknologisten ratkaisukomponenttien osalta hierarkkinen rakenne robottien käyttämille tiedoille sekä robottiin arkkitehtuurille ovat keskeisessä roolissa. Näiden lisäksi muut robotteja rakennetta yhtenäistävät toimenpiteet, kuten etäkonfiguraatiot ja argumenttien käyttö tehostavat ylläpitoa ja mahdollistavat tehokkaan skaalaamisen.
Työn lopputuloksena havaitaan, että etenkin skaalaamisen kannalta vahvempi yhteistyö niin johdon, RPA-tiimin, IT:n kuin loppukäyttäjien, eli liiketoimintayksiköiden, välillä on avainasemassa. Vain lisäämällä ymmärrystä ja kouluttamalla etenkin robotiikan käyttäjiä saadaan aikaan aidosti skaalattava malli, kun valvonta ja muutostarpeiden ennakointi siirtyy heille.
The basics of robotics are introduced. How does it work, what are the benefits, what are the tools used for development and how does software maintenance literature apply on robotic maintenance? Especial interest is placed over scaling robotics within an organisation and how along with the technology also communication, information systems and far wider business context has a huge effect in its realisation. Some principles of organisational communication are also introduced i.e., what it is and how it typically builds in hierarchical organisations divided into different units. Building the personnel trust towards new technology -meaning software robotics- is placed here in a high role. For trust the role of communication between key shareholders especially in the exception situations is highlighted.
The solution is built up from both communicational and technological components. The communication is wanted to be turned more structural and clearer by creating a shared communication channel for robotics and by introducing a ticket system, where clear change requests can be collected. Especially in the technological components of the solution hierarchical structure for the information that robot uses place a key role. Aside from these other unification methods for the robots, such as distant configuration and use of arguments make maintenance more effective and allow efficient scaling.
As the result of the work, it is perceived that especially for the scaling of robotics even stronger cooperation with leadership, RPA development team, and end users meaning business units, plays a key role. Only when understanding on the topic and education is increased especially for the robot users truly scalable model can be built as the orchestration work and predicting changes is moved to them.