Liiketoimintamallien arviointityökalun kehittäminen konsulttiyritykselle
Kamppuri, Henri (2021)
Diplomityö
Kamppuri, Henri
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061838728
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061838728
Tiivistelmä
Menestyminen uudella ja kilpailulla markkinalla vaatii hyvän liiketoimintamallin. Liiketoimintamalli kuvaa kuinka yritys luo ja toimittaa arvoa sidosryhmilleen taloudellisesti, sosiaalisesti tai muuten. Liiketoimintamalli on tärkeässä osassa liiketoimintasuunnitelmaa ja sen rakentamista varten on kehitetty useita erilaisia arviointi- ja analysointityökaluja. Näiden työkalujen avulla liiketoimintamallin rakentamista helpotetaan.
Tämä diplomityö toteutettiin Welado Oy:lle. Diplomityössä luotiin yritykselle uusi liiketoimintamallin arviointityökalu. Arviointityökalua varten perehdyttiin jo olemassa oleviin arviointityökaluihin, joiden pohjalta uusi luotiin. Tämän jälkeen arviointityökalua pilotoitiin uusiutuvan energian liiketoimintaan.
Pilotointi suoritettiin kahden työpajan avulla, joissa suunniteltiin liiketoimintamallia tuulivoima rakennuttamiseen. Ensimmäisessä työpajassa hyödynnettiin kirjoittajan luomaa arviointityökalua, Ketterä Welado Canvasta. Työkalun avulla hahmoteltiin ihanneasiakasta ja tapaa luoda hänelle arvoa. Jälkimmäisessä työpajassa Ash Mauryan Lean Startup Canvaksen avulla suunniteltiin ensimmäisen työpajan tuloksien avulla liiketoimintamallia, jonka avulla Welado pääsee mukaan valittuun liiketoimintaan. Pidettyjen työpajojen, ja niistä kerätyn aineiston avulla, kirjoittaja teki ehdotuksensa jatkotoimenpiteistä. Succeeding in a new and competitive market requires a well-thought-out business model. A business model describes how a company creates and delivers value to its stakeholders financially, socially or otherwise. The business model is an important part of the business plan. Many different assessment and analysis tools have been developed to make it easier to build the business model.
The aim of this master’s thesis was to create a new business model assessment tool for a company called Welado Oy. The existing assessment tool options were researched. Best ones were chosen to be used a base for the creation of the new assessment tool. The assessment tool was then piloted with renewable energy market.
The piloting was carried out using two workshops. The aim of the workshops was to create a business model for wind power construction. In the first workshop an assessment tool created by the author was used. With the assessment tool, the ideal customer and the way to create value for them was outlined. Ash Mauryan's Lean Startup Canvas was used in the latter workshop to design a business model based on the results of the first workshop. After the workshops were held and the material gathered from them, the author made his suggestions for further actions.
Tämä diplomityö toteutettiin Welado Oy:lle. Diplomityössä luotiin yritykselle uusi liiketoimintamallin arviointityökalu. Arviointityökalua varten perehdyttiin jo olemassa oleviin arviointityökaluihin, joiden pohjalta uusi luotiin. Tämän jälkeen arviointityökalua pilotoitiin uusiutuvan energian liiketoimintaan.
Pilotointi suoritettiin kahden työpajan avulla, joissa suunniteltiin liiketoimintamallia tuulivoima rakennuttamiseen. Ensimmäisessä työpajassa hyödynnettiin kirjoittajan luomaa arviointityökalua, Ketterä Welado Canvasta. Työkalun avulla hahmoteltiin ihanneasiakasta ja tapaa luoda hänelle arvoa. Jälkimmäisessä työpajassa Ash Mauryan Lean Startup Canvaksen avulla suunniteltiin ensimmäisen työpajan tuloksien avulla liiketoimintamallia, jonka avulla Welado pääsee mukaan valittuun liiketoimintaan. Pidettyjen työpajojen, ja niistä kerätyn aineiston avulla, kirjoittaja teki ehdotuksensa jatkotoimenpiteistä.
The aim of this master’s thesis was to create a new business model assessment tool for a company called Welado Oy. The existing assessment tool options were researched. Best ones were chosen to be used a base for the creation of the new assessment tool. The assessment tool was then piloted with renewable energy market.
The piloting was carried out using two workshops. The aim of the workshops was to create a business model for wind power construction. In the first workshop an assessment tool created by the author was used. With the assessment tool, the ideal customer and the way to create value for them was outlined. Ash Mauryan's Lean Startup Canvas was used in the latter workshop to design a business model based on the results of the first workshop. After the workshops were held and the material gathered from them, the author made his suggestions for further actions.