Pienten ja keskisuurten yritysten toimitusketjujen digitalisoitumisen kypsyysmalli
Tulokas, Roosa (2021)
Diplomityö
Tulokas, Roosa
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061838732
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061838732
Tiivistelmä
Digitaalinen murros COVID-19 pandemian aiheuttaman digiloikan vauhdittamana muuttaa yritysten toimintaa. Markkina-alueiden ja asiakasvaatimusten muuttuessa yritykset kohdistavat yhä enemmän kehitystä toimitusketjuihinsa. Toimitusketjujen kehityksessä edelläkävijöinä toimivat suuret yritykset, jotka ovat pystyneet digitalisoitumaan nopeasti. Pienten ja keskisuurten yritysten on havaittu jäävän kehityksessä jälkeen, muun muassa muutosten monimutkaisuuden seurauksena.
Tämän tutkimustyön tarkoituksena on laatia pienten ja keskisuurten (PK) yritysten johdon käyttöön malli, joka tukee toimitusketjujen digitalisaatiossa. Tavoitteena on helpottaa ja edesauttaa pienten ja keskisuurten yritysten toimitusketjujen digitalisoitumista. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa LUT yliopiston Digitaalisen transformaation projekti, jonka tarkoituksena on tuottaa työkaluja ja menetelmiä yritysten digitalisaation tueksi.
Tutkimus aloitettiin avaamalla tutkittavan ilmiön ympärille rakentuvia teorioita. Tutkimus päädyttiin toteuttamaan laadullisena tutkimuksena. Tutkimustietoa kerättiin olemassa olevien tieteellisten teosten lisäksi, yksilö- ja virtuaalihaastattelun muodossa toteutettujen teemahaastattelujen avulla. Toteutetuilla haastatteluilla selvitettiin PK- yritysten toimitusketjun digitalisaation haasteita. Haastattelut toteutettiin PK- tuotantoyrityksen toimitusketjussa, neljälle eri henkilölle. Tarkoituksena oli saavuttaa kokonaisvaltainen kuva toimitusketjusta kohdistamalla haastatteluja tuotantoyrityksen toimittajiin sekä asiakasyrityksiin. Asiakasyrityksistä ei kuitenkaan tavoitettu haastateltavia. Nauhoitetut haastatteluaineistot litteroitiin ja niistä analysoitiin toimitusketjun digitalisaation haasteet. Haasteiden perusteella tunnistettiin tarpeet tutkimuksessa rakennettavalle mallille. Tarpeiden perusteella valittiin tutkimuksessa toteutettavan mallin tyyppi, vertaamalla olemassa olevien malliratkaisujen ominaisuuksia. Mallin tyypiksi valikoitui kypsyysmalli. Mallin suunnittelu ja rakennus aloitettiin tutkimalla tarkemmin olemassa olevia kypsyysmalleja. Tutkinnan aikana todettiin, että tällä tutkimusaineistolla ei voida laatia täysin valmista mallia kypsyystasoineen sekä pisteytyksineen. Lopputuloksena laadittiin tavoitetilan kuvaus PK- yritysten toimitusketjujen kypsyysmalille, joka toimii sellaisenaan tarkistuslista tyyppisenä toteutuksena toimitusketjun digitalisaation tukena sekä pohjana tutkimuksessa ehdotetun jatkotutkimuksen toteuttamiselle ja valmiin mallin rakentamiselle. Digital transformation, driven by the digital leap caused by worldwide pandemic, is rapidly changing the way enterprises operate. Supply chain importance as a competitive advantage is increasing as the market areas and customer requirements are going through changes. With the capability of doing rapid changes, large enterprises are leading the transformation of digital supply chains, while the small and medium sized enterprises are lagging behind, because of complexity of the changes and many other affecting factors. The purpose of this research is to create a model for the management of small and medium sized enterprises (SME) to support them in the digital transformation of supply chains. The aim is to ease and assist the digital transformation of SME companies. This research is based on LUT university’s project of Digital transformation, which focuses on creating a tools and methods to support companies during the digital transformation. The first steps of the research were to write down the main concepts related to the phenomenon under study. The research method was selected to be qualitative research. Research data was gathered from existing scientific studies and through individual, virtual theme interviews. The interviews were performed to gather data from the challenges of the SME’s supply chain digitalization and were conducted to four different persons in the supply chain of SME production company. The aim was to achieve a comprehensive picture of the supply chain, by targeting the interviews to different actors of the supply chain, to production company, suppliers and customers. However, interviewees were not reached from the customer companies. The recorded interview material was transcribed and the challenges of the supply chain digitalization were analyzed. Based on the founded challenges, the needs for the new model were identified. Based on the needs for the model, the researcher was able to choose the type of the new model. The model type was selected to be maturity model. The design of the model began with an examination of the existing maturity models. During this examination, were noticed that with this research material it is not possible to create a fully finished maturity model with maturity levels and scoring table. Therefore, as a result of this research, a target status for the maturity model was created. Target status can be used as a checklist- type of implementation to support supply chain digitalization. Checklist can be used as a base for the proposed further research and as the building base for the completely ready maturity model.
Tämän tutkimustyön tarkoituksena on laatia pienten ja keskisuurten (PK) yritysten johdon käyttöön malli, joka tukee toimitusketjujen digitalisaatiossa. Tavoitteena on helpottaa ja edesauttaa pienten ja keskisuurten yritysten toimitusketjujen digitalisoitumista. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa LUT yliopiston Digitaalisen transformaation projekti, jonka tarkoituksena on tuottaa työkaluja ja menetelmiä yritysten digitalisaation tueksi.
Tutkimus aloitettiin avaamalla tutkittavan ilmiön ympärille rakentuvia teorioita. Tutkimus päädyttiin toteuttamaan laadullisena tutkimuksena. Tutkimustietoa kerättiin olemassa olevien tieteellisten teosten lisäksi, yksilö- ja virtuaalihaastattelun muodossa toteutettujen teemahaastattelujen avulla. Toteutetuilla haastatteluilla selvitettiin PK- yritysten toimitusketjun digitalisaation haasteita. Haastattelut toteutettiin PK- tuotantoyrityksen toimitusketjussa, neljälle eri henkilölle. Tarkoituksena oli saavuttaa kokonaisvaltainen kuva toimitusketjusta kohdistamalla haastatteluja tuotantoyrityksen toimittajiin sekä asiakasyrityksiin. Asiakasyrityksistä ei kuitenkaan tavoitettu haastateltavia. Nauhoitetut haastatteluaineistot litteroitiin ja niistä analysoitiin toimitusketjun digitalisaation haasteet. Haasteiden perusteella tunnistettiin tarpeet tutkimuksessa rakennettavalle mallille. Tarpeiden perusteella valittiin tutkimuksessa toteutettavan mallin tyyppi, vertaamalla olemassa olevien malliratkaisujen ominaisuuksia. Mallin tyypiksi valikoitui kypsyysmalli. Mallin suunnittelu ja rakennus aloitettiin tutkimalla tarkemmin olemassa olevia kypsyysmalleja. Tutkinnan aikana todettiin, että tällä tutkimusaineistolla ei voida laatia täysin valmista mallia kypsyystasoineen sekä pisteytyksineen. Lopputuloksena laadittiin tavoitetilan kuvaus PK- yritysten toimitusketjujen kypsyysmalille, joka toimii sellaisenaan tarkistuslista tyyppisenä toteutuksena toimitusketjun digitalisaation tukena sekä pohjana tutkimuksessa ehdotetun jatkotutkimuksen toteuttamiselle ja valmiin mallin rakentamiselle.