Tilaus-toimitusprosessin uudelleensuunnittelu organisaatiomuutoksena
Oinonen, Mika (2021)
Diplomityö
Oinonen, Mika
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061838778
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061838778
Tiivistelmä
Diplomityön tarkoituksena oli uudelleensuunnitella tutkimuskohteena olevan yrityksen tilaus-toimitusprosessi. Työssä tutkittiin, miten uudelleensuunnittelu toteutetaan ja miten sen edellyttämää muutosta johdetaan.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työssä hyödynnetty teoreettinen tietoperusta muodostettiin prosessien kehittämisen, uudelleensuunnittelun sekä organisaatiomuutosten johtamisen aihepiireistä. Lisätarkastelun kohteena oli Lean-periaatteiden hyödyntäminen prosessien uudelleensuunnittelussa.
Työn tuloksena kohdeyritys on ottanut käyttöönsä uuden tilaus-toimitusprosessin. Prosessi uudistettiin kohdeyrityksessä läpiviedyn kehitysprojektin avulla. Kehitysprojektin toteuttanut kehitystiimi koostui pelkästään kohdeyrityksen toimihenkilöistä. Kehitysprojekti koostui prosessin nykytilan ymmärtämisestä sekä uuden prosessin suunnittelusta ja käyttöönotosta.
Tutkimus osoitti haasteet uudelleensuunnittelun ja organisaatiomuutoksen yhteensovittamisessa. Prosessin uudelleensuunnittelu on suorituksena hyvin tekninen toimenpide, mutta se aiheuttaa organisaatioon ja henkilöstöön muutoksia, joita on samanaikaisesti johdettava. Tutkimus osoittaa myös, kuinka organisaatioilla on mahdollisuus kehittää toimintaansa prosesseja kehittämällä ilman suuria investointeja. The purpose of the thesis was to redesign the order-delivery process of the company under study. It examined how the redesign was implemented and how the change required was managed.
The work was carried out as a qualitative study. The theoretical knowledge base used in the work was drawn from the themes of process development, redesign and organisational change management. The use of Lean principles in process redesign was further explored.
As a result of this work, the target company has implemented a new order-delivery process. The process was redesigned through a development project in the target company. The development team that carried out the development project consisted exclusively of employees of the target company. The development project consisted of understanding the current state of the process and designing and implementing the new process.
The study highlighted the challenges of reconciling redesign and organisational change. Process re-engineering is a highly technical exercise, but it involves organisational and staff changes that need to be managed at the same time. The study also shows how organisations have the potential to improve their performance through process improvement without major investment.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työssä hyödynnetty teoreettinen tietoperusta muodostettiin prosessien kehittämisen, uudelleensuunnittelun sekä organisaatiomuutosten johtamisen aihepiireistä. Lisätarkastelun kohteena oli Lean-periaatteiden hyödyntäminen prosessien uudelleensuunnittelussa.
Työn tuloksena kohdeyritys on ottanut käyttöönsä uuden tilaus-toimitusprosessin. Prosessi uudistettiin kohdeyrityksessä läpiviedyn kehitysprojektin avulla. Kehitysprojektin toteuttanut kehitystiimi koostui pelkästään kohdeyrityksen toimihenkilöistä. Kehitysprojekti koostui prosessin nykytilan ymmärtämisestä sekä uuden prosessin suunnittelusta ja käyttöönotosta.
Tutkimus osoitti haasteet uudelleensuunnittelun ja organisaatiomuutoksen yhteensovittamisessa. Prosessin uudelleensuunnittelu on suorituksena hyvin tekninen toimenpide, mutta se aiheuttaa organisaatioon ja henkilöstöön muutoksia, joita on samanaikaisesti johdettava. Tutkimus osoittaa myös, kuinka organisaatioilla on mahdollisuus kehittää toimintaansa prosesseja kehittämällä ilman suuria investointeja.
The work was carried out as a qualitative study. The theoretical knowledge base used in the work was drawn from the themes of process development, redesign and organisational change management. The use of Lean principles in process redesign was further explored.
As a result of this work, the target company has implemented a new order-delivery process. The process was redesigned through a development project in the target company. The development team that carried out the development project consisted exclusively of employees of the target company. The development project consisted of understanding the current state of the process and designing and implementing the new process.
The study highlighted the challenges of reconciling redesign and organisational change. Process re-engineering is a highly technical exercise, but it involves organisational and staff changes that need to be managed at the same time. The study also shows how organisations have the potential to improve their performance through process improvement without major investment.