Sisäinen yrittäjyys työntekijän silmin : laadullinen tapaustutkimus sisäisestä yrittäjyydestä tarkasteltuna rohkeuden ja työn psykologisen omistajuuden kautta
Veikkola, Marika (2021)
Pro gradu -tutkielma
Veikkola, Marika
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061838786
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061838786
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee sisäistä yrittäjyyttä yksilötasolla työntekijänäkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on syventää sisäisen yrittäjyyden tarkastelua työntekijän rohkeuteen ja työn psykologiseen omistajuuteen. Tavoitteena on laadullisen tapaustutkimuksen avulla selvittää, mitä sisäinen yrittäjyys tarkoittaa Kohdeyrityksessä. Asioita lähestytään sosiaalisen konstruktionismin näkökulmasta, jolloin mielenkiinto kohdistuu käsitteiden käyttöön ja niihin liitettäviin merkityksiin. Tavoitteena on lisäksi tuottaa kehitysehdotuksia sisäisen yrittäjyyden tukemiseen Kohdeyrityksessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui sisäiseen yrittäjyyteen, rohkeuteen ja työn psykologiseen omistajuuteen liittyvästä teoriasta. Tarkastelua pyrittiin rajaamaan työntekijänäkökulmaan. Empiirinen tutkimusaineisto oli primaarista ja kohderyhmänä koko Kohdeyrityksen henkilöstö. Tutkimuksessa toteutettiin Webropol -kysely henkilöstölle sekä haastattelut kahdelle työnantajan edustalle. Tutkimustulosten analysointiin hyödynnettiin diskurssianalyysiä. Tutkimus osoittaa, että Kohdeyrityksessä sisäinen yrittäjyys koetaan hyvin tärkeäksi ja sitä koetaan tarpeelliseksi edistää. Tutkimuksen perusteella muodostettiin neljä dis-kurssia, jotka kuvaavat sisäistä yrittäjyyttä Kohdeyrityksessä. Diskursseja ovat 1. sisäinen yrittäjyys on minäpystyvyyttä, 2. sisäinen yrittäjyys on työn omistamista, 3. sisäinen yrittäjyys on vastuullisuutta ja 4. sisäinen yrittäjyys on oma valinta.
Lisäksi tutkimuksen perusteella esitettiin huomioita ja kehitysehdotuksia sisäisen yrittäjyyden edistämiseen Kohdeyrityksessä. Huolimatta sisäisen yrittäjyyden autonomisesta luonteesta, esille nousi ohjeistuksen sekä työyhteisön merkitys. Kehitysehdotuksiksi nostettiin ohjeistusten ja yhteisten pelisääntöjen selkeyttäminen sekä arvostuksen tunteen ja luottamuksen edistäminen. Luottamus on ennen kaikkea vuorovaikutteista luottamusta työntekijän ja työnantajan välillä, mutta myös itseluottamuksella ja ammatillisella identiteetillä on tärkeä merkitys sisäiselle yrittäjyydelle. Todettiin, että vuorovaikutteinen johtaminen ja työn suunnittelumahdollisuuksien parantaminen todennäköisesti edistävät sisäistä yrittäjyyttä Kohdeyrityksessä. This research is a qualitative case study that examines intrapreneurship from an individual perspective. Intrapreneurship is the main subject, and it is examined through courage and ownership. The aim of this research was to discover what intrapreneurship is in Kohdeyritys. The research strategy is based on social constructionism which provides an approach that focuses on meanings and usage of the subjects.
The theoretical framework included theories of intrapreneurship, workplace courage and psychological ownership at work. It was delimited to the theories from an employee’s point of view. The research data was collected in two ways. It consisted of a Webropol questionnaire directed to the personnel and two interviews directed to employer representatives. The results were processed based on discourse analysis.
The results highlight the importance of intrapreneurship in Kohdeyritys. Intrapreneurship is seen as an important factor for own work. Four discourses were derived from the results that implicates what intrapreneurship is in Kohdeyritys: 1. Intrapreneurship is self-efficacy, 2. Intrapreneurship is work ownership, 3. Intrapreneurship is responsibility and 4. Intrapreneurship is own choice.
The research also discovered promotion needs for intrapreneurship in Kohdeyritys. Despite the autonomous nature of intrapreneurship, this research highlighted the importance of guidance and sense of community. Guidelines and common rules are expected to be more accurate. In addition, appreciation and trust that is both employees’ confidence in the employer and other way around, but also self-confidence, are important factors for intrapreneurship, and they need to be improved. Therefore, it is also important to understand employee identities. Based on the overall research it is proposed that interactive management and job design opportunities are likely to promote intrapreneurship in Kohdeyritys.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui sisäiseen yrittäjyyteen, rohkeuteen ja työn psykologiseen omistajuuteen liittyvästä teoriasta. Tarkastelua pyrittiin rajaamaan työntekijänäkökulmaan. Empiirinen tutkimusaineisto oli primaarista ja kohderyhmänä koko Kohdeyrityksen henkilöstö. Tutkimuksessa toteutettiin Webropol -kysely henkilöstölle sekä haastattelut kahdelle työnantajan edustalle. Tutkimustulosten analysointiin hyödynnettiin diskurssianalyysiä. Tutkimus osoittaa, että Kohdeyrityksessä sisäinen yrittäjyys koetaan hyvin tärkeäksi ja sitä koetaan tarpeelliseksi edistää. Tutkimuksen perusteella muodostettiin neljä dis-kurssia, jotka kuvaavat sisäistä yrittäjyyttä Kohdeyrityksessä. Diskursseja ovat 1. sisäinen yrittäjyys on minäpystyvyyttä, 2. sisäinen yrittäjyys on työn omistamista, 3. sisäinen yrittäjyys on vastuullisuutta ja 4. sisäinen yrittäjyys on oma valinta.
Lisäksi tutkimuksen perusteella esitettiin huomioita ja kehitysehdotuksia sisäisen yrittäjyyden edistämiseen Kohdeyrityksessä. Huolimatta sisäisen yrittäjyyden autonomisesta luonteesta, esille nousi ohjeistuksen sekä työyhteisön merkitys. Kehitysehdotuksiksi nostettiin ohjeistusten ja yhteisten pelisääntöjen selkeyttäminen sekä arvostuksen tunteen ja luottamuksen edistäminen. Luottamus on ennen kaikkea vuorovaikutteista luottamusta työntekijän ja työnantajan välillä, mutta myös itseluottamuksella ja ammatillisella identiteetillä on tärkeä merkitys sisäiselle yrittäjyydelle. Todettiin, että vuorovaikutteinen johtaminen ja työn suunnittelumahdollisuuksien parantaminen todennäköisesti edistävät sisäistä yrittäjyyttä Kohdeyrityksessä.
The theoretical framework included theories of intrapreneurship, workplace courage and psychological ownership at work. It was delimited to the theories from an employee’s point of view. The research data was collected in two ways. It consisted of a Webropol questionnaire directed to the personnel and two interviews directed to employer representatives. The results were processed based on discourse analysis.
The results highlight the importance of intrapreneurship in Kohdeyritys. Intrapreneurship is seen as an important factor for own work. Four discourses were derived from the results that implicates what intrapreneurship is in Kohdeyritys: 1. Intrapreneurship is self-efficacy, 2. Intrapreneurship is work ownership, 3. Intrapreneurship is responsibility and 4. Intrapreneurship is own choice.
The research also discovered promotion needs for intrapreneurship in Kohdeyritys. Despite the autonomous nature of intrapreneurship, this research highlighted the importance of guidance and sense of community. Guidelines and common rules are expected to be more accurate. In addition, appreciation and trust that is both employees’ confidence in the employer and other way around, but also self-confidence, are important factors for intrapreneurship, and they need to be improved. Therefore, it is also important to understand employee identities. Based on the overall research it is proposed that interactive management and job design opportunities are likely to promote intrapreneurship in Kohdeyritys.