The elements of a successful expert-to-leader role change
Ripatti, Sara (2021)
Pro gradu -tutkielma
Ripatti, Sara
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139046
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139046
Tiivistelmä
This qualitative thesis examines the success factors of expert-to-leader role change. It is common that individuals in expert position in working life are given leadership tasks or a whole new managerial position at some point during their career. Expert role and leader role are very different from each other, and many experts face hurdles when expected to play the leader role. With an analysis of six interviews and the help of two frameworks, this thesis addresses the elements that influence on the success of the role change. The findings of empirical analysis suggest that the elements of expert-to-leader role change can be viewed from three perspectives, all equally important: inherent environment of individual, organizational environment and social environment. These elements are in place in every expert-to-leader role change, but the content and personal importance of them varies between each individual. The main finding highlights the importance of organizational support, personal features of the individual and experiences gathered during the career. As individuals possess different capabilities and experiences, organizations can even out the differences and guide the role change with support. The outcomes of this thesis align with literature and therefore verify the existing studies regarding this field of research. Additionally, this thesis offers general awareness of the elements that influence to the success of the role change and gives insights to the individuals undertaking the hurdles of expert-to-leader role change. Tämä laadullinen pro gradu -tutkielma tarkastelee menestystekijöitä, jotka vaikuttavat roolivaihdokseen asiantuntijasta esihenkilöksi. On tavallista, että asiantuntijoille annetaan esihenkilötehtäviä tai kokonaan uusi titteli esihenkilönä. Koska asiantuntijan ja esihenkilön roolit poikkeavat toisistaan melko paljon, asiantuntijat kohtaavat ongelmia, kun heidän oletetaan toimivan esihenkilön roolissa. Asiantuntijasta esihenkilöksi -roolivaihdoksen menestymisen edellytyksiä tutkitaan tässä tutkielmassa kuuden haastattelun ja kahden eri viitekehyksen avulla. Tutkimustuloksista ilmenee, että roolivaihdosta voidaan käsitellä kolmesta yhtä tärkeästä näkökulmasta: henkilön sisäisten tekijöiden, organisaation, ja sosiaalisen ympäristön näkökulmasta. Nämä elementit toistuvat kaikissa asiantuntijasta esihenkilöksi roolivaihdoksessa, mutta niiden sisältö ja tärkeys roolivaihdoksen suorittajalle vaihtelee. Tutkielman päälöydös viittaa organisaation tuen tärkeyteen, roolin vaihtajan sisäisiin tekijöihin ja työelämästä kerättyihin kokemuksiin. Koska yksilöillä on erilaisia kompetensseja ja kokemuksia, organisaatioiden tarjoama tuki voi tasoittaa eroja ja johdatella onnistuneeseen roolivaihdokseen. Tutkielman tulokset ovat linjassa aiempien tutkimuksien kanssa. Tämän lisäksi tutkielma tarjoaa ymmärrystä asiantuntijasta esihenkilöksi -roolivaihdoksen elementeistä ja näin ollen voi antaa näkemystä roolivaihdosta suorittaville henkilöille mahdollisten roolivaihdoksesta kumpuavien ongelmien ratkaisuun.