Digitalisaation hyödyntäminen ja palveluliiketoiminnan kehittäminen käyttövarmuusperusteisessa kunnossapidossa
Hukki, Frans (2021)
Diplomityö
Hukki, Frans
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139087
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139087
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia dataperusteisia ansaintamalleja kohdeyrityksen on mahdollista kehittää ja ottaa käyttöön omassa palveluliiketoiminnassaan digitalisaation myötä muuttuvassa toimintaympäristössään. Tavoitteena tutkimuksessa oli tutkia erilaisia toimivia dataperusteisia ansaintamalleja kohdeyrityksen käyttövarmuusperusteiseen kunnossapitoon. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millä tavoin datan omistajuus muuttuu, kun data jalostuu laitteista sekä järjestelmistä saatavasta raakadatasta kohti käyttödataa.
Tutkimusosuudessa sovellettiin laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin tutkimuksen kannalta merkittäviä kokonaisuuksia, eli digitalisaatiota, datan omistajuutta, käyttövarmuusperusteista kunnossapitoa sekä dataperusteisia ansaintamalleja. Kirjallisuuden lisäksi diplomityössä hyödynnettiin vapaamuotoista haastattelua, jotta saatiin parempi käsitys kohdeyrityksen nykytilanteesta sekä tulevaisuuden tavoitetilasta digitalisaation sekä käyttövarmuusperusteisen kunnossapidon osalta.
Tutkimusosuudessa syntyi kaksi erilaista skenaariota, joista toisessa kunnossapidosta saatava data oli kohdeyrityksen omaisuutta ja toisessa skenaariossa kunnossapidosta saatava data oli palvelunsaajan omaisuutta. Molempien skenaarioiden osalta esitettiin potentiaaliset dataperusteiset ansaintamallit. Jokaisen ansaintamallin osalta esitettiin potentiaaliset dataperusteiset tuotteet sekä palvelut, joita kohdeyrityksellä on mahdollisuus myydä kyseistä ansaintamallia käyttäen.
Tutkimuksen tuloksissa on esitetty kohdeyrityksen arvoelementit, jotka tutkimuksen kautta tunnistettiin. Lisäksi tuloksissa on esitetty, millainen kohdeyrityksen palveluarvoanalyysi on dataperusteisten palveluiden osalta. Tutkimuksen perusteella kohdeyrityksellä on hyvät lähtökohdat sekä mahdollisuudet kehittyä dataperusteisten palveluiden tarjoajana tulevaisuudessa omassa toimintaympäristössään. The purpose of this study was to find out what kind of data-based earning models it is possible for a target company to develop and implement in its own service business in its changing operating environment due to digitalization. The aim of the study was to find out different functional data-based earning models for the target company. In addition, the aim was to find out how the ownership of the data changes as the data is processed from the raw data from the devices as well as the systems towards the usage data.
In the research part, qualitative research is applied. The theoretical part was used to study significant entities, ie. digitalisation, data ownership, performance-based logistics and databased earnings models. In addition to the literature, a free-form interview was utilized in the dissertation in order to gain a better understanding of the current situation of the target company and the future target state in terms of digitalisation and performance-based logistics.
In the research part, two different scenarios emerged, in one of which the data from maintenance was the property of the target company and in the other scenario the data from maintenance was the property of the service recipient. For both scenarios, potential data-based earnings models were presented. For each earnings model, potential data-based products as well as services that the target company has the opportunity to sell using that earnings model were presented.
The results of the study present the value elements of the target company, which were identified through the study. In addition, the results show what the target company's service value analysis is for data-based services. Based on the research, the target company has a good starting point and opportunities to develop as a provider of data-based services in the future in its own operating environment.
Tutkimusosuudessa sovellettiin laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin tutkimuksen kannalta merkittäviä kokonaisuuksia, eli digitalisaatiota, datan omistajuutta, käyttövarmuusperusteista kunnossapitoa sekä dataperusteisia ansaintamalleja. Kirjallisuuden lisäksi diplomityössä hyödynnettiin vapaamuotoista haastattelua, jotta saatiin parempi käsitys kohdeyrityksen nykytilanteesta sekä tulevaisuuden tavoitetilasta digitalisaation sekä käyttövarmuusperusteisen kunnossapidon osalta.
Tutkimusosuudessa syntyi kaksi erilaista skenaariota, joista toisessa kunnossapidosta saatava data oli kohdeyrityksen omaisuutta ja toisessa skenaariossa kunnossapidosta saatava data oli palvelunsaajan omaisuutta. Molempien skenaarioiden osalta esitettiin potentiaaliset dataperusteiset ansaintamallit. Jokaisen ansaintamallin osalta esitettiin potentiaaliset dataperusteiset tuotteet sekä palvelut, joita kohdeyrityksellä on mahdollisuus myydä kyseistä ansaintamallia käyttäen.
Tutkimuksen tuloksissa on esitetty kohdeyrityksen arvoelementit, jotka tutkimuksen kautta tunnistettiin. Lisäksi tuloksissa on esitetty, millainen kohdeyrityksen palveluarvoanalyysi on dataperusteisten palveluiden osalta. Tutkimuksen perusteella kohdeyrityksellä on hyvät lähtökohdat sekä mahdollisuudet kehittyä dataperusteisten palveluiden tarjoajana tulevaisuudessa omassa toimintaympäristössään.
In the research part, qualitative research is applied. The theoretical part was used to study significant entities, ie. digitalisation, data ownership, performance-based logistics and databased earnings models. In addition to the literature, a free-form interview was utilized in the dissertation in order to gain a better understanding of the current situation of the target company and the future target state in terms of digitalisation and performance-based logistics.
In the research part, two different scenarios emerged, in one of which the data from maintenance was the property of the target company and in the other scenario the data from maintenance was the property of the service recipient. For both scenarios, potential data-based earnings models were presented. For each earnings model, potential data-based products as well as services that the target company has the opportunity to sell using that earnings model were presented.
The results of the study present the value elements of the target company, which were identified through the study. In addition, the results show what the target company's service value analysis is for data-based services. Based on the research, the target company has a good starting point and opportunities to develop as a provider of data-based services in the future in its own operating environment.