Integrating corporate social responsibility to Finnish IT startups : review and prospects
Parkama, Tomas (2021)
Pro gradu -tutkielma
Parkama, Tomas
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139089
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139089
Tiivistelmä
Corporate social responsibility is a movement that is gaining popularity in modern society and has established itself as an essential part of today’s business operations. Startup scene is known of its peculiar features and this thesis focuses on researching how corporate social responsibility is used and viewed amongst these entrepreneurs. This thesis is done in a collaboration with a case company and the aim is to provide answers and guidance to their responsibility operations.
The study was conducted by using qualitative methods. Seven Finnish IT startup representatives took part in semi-structured theme interviews. Collected data was then analysed with inductive approach. The results show that startups were able to recognize different responsibility themes and took it into account differently. Requirements from regulators and law were seen as important and essential for the industry. The concrete responsibility actions by startups were strongly related to the strategic future goals and they usually focused on certain responsibility theme. Possible knowledge gaps regarding theoretical knowledge about corporate social responsibility were found and that it can have an effect on the concrete responsibility actions of startups. In addition, a need for simple responsibility reporting or measuring was hoped to the IT startup industry, as it could increase the comparability and communality inside the industry and potentially encourage startups to be more responsible. Yritysvastuullisuus on lisännyt suosiotaan yhteiskunnassamme ja siitä on tullut oleellinen osa nykypäivän yritysten toimintaympäristöä. Startupit ovat tunnettuja ominaisista piirteistään ja tämä pro gradu -tutkielma keskittyy tutkimaan, miten yritysvastuullisuutta käytetään ja millaisena se koetaan näiden yrittäjien keskuudessa. Tämä tutkimus on toteutettu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja tavoitteena on löytää vastauksia ja ratkaisuja heidän yritysvastuullisuuteensa liittyviin toimenpiteisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Puolistrukturoiduissa teemahaastatteluissa haastateltiin seitsemää suomalaista it-alan startup-yrittäjää. Kerätty data analysoitiin induktiivisesti. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritykset kykenivät tunnistamaan vastuullisuuden osa-alueita hyvin ja ottivat sen toiminnassaan huomioon eri tavoin. Regulaattoreiden vaatimuksien koettiin olevan toimialalle merkittäviä ja oleellisia. Vastuullisuuden toimenpiteet olivat voimakkaasti liitännäisiä yritysten tuleviin strategisiin päämääriin ja painottuivat osittain tiettyyn vastuullisuuden osa-alueeseen. Vastuullisuusstandardien teoreettisessa tuntemuksessa havaittiin mahdollisia tietoaukkoja, jotka voivat osaltaan vaikuttaa käytännön vastuullisuuden toteuttamiseen. Lisäksi yksinkertaisen ja koko it-alan startuppeja koskettavan vastuullisuuskehikon integrointiin ja puuttumiseen kiinnitettiin huomiota. Koettiin, että sen luominen lisäisi yhteisöllisyyttä ja alan sisäistä vertailukelpoisuutta sekä mahdollisesti lisäisi vastuullisuutta.
The study was conducted by using qualitative methods. Seven Finnish IT startup representatives took part in semi-structured theme interviews. Collected data was then analysed with inductive approach. The results show that startups were able to recognize different responsibility themes and took it into account differently. Requirements from regulators and law were seen as important and essential for the industry. The concrete responsibility actions by startups were strongly related to the strategic future goals and they usually focused on certain responsibility theme. Possible knowledge gaps regarding theoretical knowledge about corporate social responsibility were found and that it can have an effect on the concrete responsibility actions of startups. In addition, a need for simple responsibility reporting or measuring was hoped to the IT startup industry, as it could increase the comparability and communality inside the industry and potentially encourage startups to be more responsible.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Puolistrukturoiduissa teemahaastatteluissa haastateltiin seitsemää suomalaista it-alan startup-yrittäjää. Kerätty data analysoitiin induktiivisesti. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritykset kykenivät tunnistamaan vastuullisuuden osa-alueita hyvin ja ottivat sen toiminnassaan huomioon eri tavoin. Regulaattoreiden vaatimuksien koettiin olevan toimialalle merkittäviä ja oleellisia. Vastuullisuuden toimenpiteet olivat voimakkaasti liitännäisiä yritysten tuleviin strategisiin päämääriin ja painottuivat osittain tiettyyn vastuullisuuden osa-alueeseen. Vastuullisuusstandardien teoreettisessa tuntemuksessa havaittiin mahdollisia tietoaukkoja, jotka voivat osaltaan vaikuttaa käytännön vastuullisuuden toteuttamiseen. Lisäksi yksinkertaisen ja koko it-alan startuppeja koskettavan vastuullisuuskehikon integrointiin ja puuttumiseen kiinnitettiin huomiota. Koettiin, että sen luominen lisäisi yhteisöllisyyttä ja alan sisäistä vertailukelpoisuutta sekä mahdollisesti lisäisi vastuullisuutta.