Verkkomarkkinapaikan integraatio monikanavamyyntiä harjoittavan verkkokauppayrityksen tarpeisiin
Mikonsaari, Topias (2021)
Diplomityö
Mikonsaari, Topias
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139217
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139217
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin miten monikanavamyyntiä harjoittava mikroyritys voisi hyötyä järjestelmäintegraatiosta. Tutkielma toteutettiin konstruktiivisena tapaustutkimuksena, jossa kehitettiin alustava versio integraatioratkaisusta Suomessa toimivan verkkokauppayrityksen tarpeisiin. Integraatiokohteet olivat suomalainen verkkomarkkinapaikka ja yrityksen käyttämä verkkokauppa-alusta.
Ratkaisun rakennus seurasi tyypillistä ohjelmistonkehitysprosessia. Tulevan järjestelmän korkean tason vaatimuksia kerättiin haastattelulla sekä havainnoimalla yrityksen liiketoimintaprosesseja. Ratkaisutapoja ja rajoitteita kartoitettiin analysoimalla integroitavien kohteiden julkisia verkkodokumentaatioita ja tarkkailemalla rajapintoja vasten suoritettujen testipyyntöjen vastauksia. Implementoinnin jälkeen uutta järjestelmää arvioitiin todellisessa ympäristössä.
Tuloksena ohjelmistoratkaisulta tavoiteltiin korkean tason automaatiota myynti-ilmoitusten ja tilauksien synkronisointiin sekä keskitetty tapa seurata ja hallita systeemin tilaa. Aikaisemmalla järjestelmällä nämä tehtävät olivat aikaa vieviä ja virhealttiita. Ongelmien ratkaisemiseksi kehitettiin verkkokauppa-alustaan upotettava sovellus, jonka kautta markkinapaikkaa voi tehokkaammin käyttää. Tavoiteltua automaation tasoa ei alustavassa versiossa saavutettu johtuen nykyisestä käsityksestä kohdejärjestelmien rajoitteista, mutta onnistumiskriteerien perusteella projektin tärkeimmät tavoitteet silti täyttyivät. Ratkaisu mahdollisti listauksien automaattisen koostamisen ja monen tuotteen samanaikaisen listauksen, mitkä tehostivat tuotteiden listausprosessia huomattavasti. Myynti-ilmoitusten ylläpitoa yksinkertaistettiin tarjoamalla sovelluksen käyttöliittymässä erilaisia statusindikaattoreita ja pikatoimintoja. Tilausten hallintaa yksinkertaistettiin rekisteröimällä markkinapaikalla tehdyt tilaukset automaattisesti verkkokauppa-alustaan, mikä eliminoi aikaisemman järjestelmän manuaalisen prosessin. This thesis investigated how a micro-enterprise utilizing multiple sales channels could benefit from system integration. The thesis was conducted as a constructive case study, in which a preliminary version of an integration solution for the needs of an e-commerce company operating in Finland was developed. The integration targets were a Finnish online marketplace and an e-commerce platform used by the company.
Construction of the solution followed a typical software development process. High-level requirements for the future system were gathered by way of an interview and by observing the company's business processes. Possible solutions and limitations were explored by analyzing public web documentation of the target systems and by observing responses to test requests made against their APIs. After implementation, the new system was evaluated in a real-world setting.
As a result, the software solution’s goals were high level automation of listing and order synchronization, and a centralized way to track and control system state. In the previous system, these tasks were time-consuming and error-prone. To resolve these issues, a custom application was developed and embedded in the e-commerce platform, which enabled a more efficient use of the marketplace. For the preliminary version, the desired level of automation could not be reached due to current understanding of the limitations of the target systems. However, based on the success criteria set for the project, the main objectives were still achieved. The developed solution enabled automatic composition of listings as well as bulk listing of products, making the listing process considerably more efficient. The maintenance of listings was simplified by providing various status indicators and quick actions in the application’s user interface. Order management was simplified by registering marketplace orders automatically to the e-commerce platform, thus eliminating the manual process of the previous system.
Ratkaisun rakennus seurasi tyypillistä ohjelmistonkehitysprosessia. Tulevan järjestelmän korkean tason vaatimuksia kerättiin haastattelulla sekä havainnoimalla yrityksen liiketoimintaprosesseja. Ratkaisutapoja ja rajoitteita kartoitettiin analysoimalla integroitavien kohteiden julkisia verkkodokumentaatioita ja tarkkailemalla rajapintoja vasten suoritettujen testipyyntöjen vastauksia. Implementoinnin jälkeen uutta järjestelmää arvioitiin todellisessa ympäristössä.
Tuloksena ohjelmistoratkaisulta tavoiteltiin korkean tason automaatiota myynti-ilmoitusten ja tilauksien synkronisointiin sekä keskitetty tapa seurata ja hallita systeemin tilaa. Aikaisemmalla järjestelmällä nämä tehtävät olivat aikaa vieviä ja virhealttiita. Ongelmien ratkaisemiseksi kehitettiin verkkokauppa-alustaan upotettava sovellus, jonka kautta markkinapaikkaa voi tehokkaammin käyttää. Tavoiteltua automaation tasoa ei alustavassa versiossa saavutettu johtuen nykyisestä käsityksestä kohdejärjestelmien rajoitteista, mutta onnistumiskriteerien perusteella projektin tärkeimmät tavoitteet silti täyttyivät. Ratkaisu mahdollisti listauksien automaattisen koostamisen ja monen tuotteen samanaikaisen listauksen, mitkä tehostivat tuotteiden listausprosessia huomattavasti. Myynti-ilmoitusten ylläpitoa yksinkertaistettiin tarjoamalla sovelluksen käyttöliittymässä erilaisia statusindikaattoreita ja pikatoimintoja. Tilausten hallintaa yksinkertaistettiin rekisteröimällä markkinapaikalla tehdyt tilaukset automaattisesti verkkokauppa-alustaan, mikä eliminoi aikaisemman järjestelmän manuaalisen prosessin.
Construction of the solution followed a typical software development process. High-level requirements for the future system were gathered by way of an interview and by observing the company's business processes. Possible solutions and limitations were explored by analyzing public web documentation of the target systems and by observing responses to test requests made against their APIs. After implementation, the new system was evaluated in a real-world setting.
As a result, the software solution’s goals were high level automation of listing and order synchronization, and a centralized way to track and control system state. In the previous system, these tasks were time-consuming and error-prone. To resolve these issues, a custom application was developed and embedded in the e-commerce platform, which enabled a more efficient use of the marketplace. For the preliminary version, the desired level of automation could not be reached due to current understanding of the limitations of the target systems. However, based on the success criteria set for the project, the main objectives were still achieved. The developed solution enabled automatic composition of listings as well as bulk listing of products, making the listing process considerably more efficient. The maintenance of listings was simplified by providing various status indicators and quick actions in the application’s user interface. Order management was simplified by registering marketplace orders automatically to the e-commerce platform, thus eliminating the manual process of the previous system.