Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mobiiliteknologian käyttöönotto terveydenhuollon organisaatiossa

Mäkelä, Ida (2021)

Katso/Avaa
Diplomityö (2.447Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Mäkelä, Ida
2021

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139235

Tiivistelmä

Digitalisaatio on ollut kasvava trendi jo pitkään ja tämä näkyy myös terveydenhuollon toimikentällä. Samanaikaisesti terveydenhuollossa kasvaa tarve liikuteltaville ratkaisuille, joiden myötä kirjaamisen reaaliaikaisuus, tietoturva ja terveydenhuollon tehokkuus kohenevat. Näiden ratkaisuiden myötä potilastyö ja hoidon taustalla tehtävät toiminnot eivät ole enää työasemasta riippuvaisia.

Mobiiliteknologiat ovat eräs keino vastata terveydenhuollon toimialan vaatimuksiin. Mobiiliteknologioiden määrän kasvaessa myös niiden käyttöönotot yleistyvät. Samalla onnistunut käyttöönotto luo pohjan uuden toiminnallisuuden aktiiviselle käytölle. Tämän vuoksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä tavalla mobiiliteknologian nykyistä käyttöönottoprosessia voidaan parantaa, jotta projektiluontoisesta käyttöönotosta voidaan saada pitkäaikainen hyöty sosiaali- ja terveysalan organisaatioihin. Kokonaisuudessaan työ rakentuu teoriaosuudesta sekä empiriaosuudesta, joka on toteutettu kohdeyritykselle. Teoriaosuudessa selvitettiin kirjallisuuden perusteella, millaisia piirteitä käyttöönotossa arvostetaan ja millä tapaa käyttäjät saadaan parhaiten sitoutettua uuden teknologian käyttöön terveydenhuollon toimikentällä. Tutkimuksen empiriaosuudessa puolestaan toteutettiin kirjallisuuden pohjalta laadittu kyselytutkimus jo mobiiliteknologian käyttöönoton tehneille sairaanhoitopiireille, sekä haastattelu yrityksen asiantuntijalle. Tämän jälkeen nykyprosessin soveltuvuutta arvioitiin suhteessa selvitettyihin asiakastarpeisiin.

Tutkimustulosten perusteella käyttöönotossa pidetään tärkeänä erityisesti hyvää tiedottamista, tarjottuja koulutuksia, joustavuutta käytön aloituksessa sekä hyvien prosessien mahdollistamaa ajansäästöä. Näitä asiakastarpeita vastaamaan työssä suunniteltiin kohdeyritykselle muutoksia käyttöönottoprosessiin. Näiden myötä pystytään paitsi vastaamaan asiakastarpeisiin aiempaa paremmin, myös projektoimaan yrityksen omia prosesseja uudella tapaa.
 
Digitalization has been a growing trend for a long time, and this can be seen also in health care. Simultaneously, the health care field has a growing need for more mobile solutions as requirements increase for solutions that can increase real-time recording, security and effectiveness. With these kind of solutions, supportive actions behind the patient work and actual patient work are no longer tied to the workstation, as they were earlier.

Mobile applications are one solution to respond to new requirements in health care. The need for mobile technologies increases, and simultaneously, this may increase also the frequency of implementation processes. Meanwhile, succeeding in the implementation stage creates the foundation for active use among future users. Considering this, the study aimed to clarify how to improve current implementation process of mobile technology so that transient implementation can produce a long-term benefit to a health care organization. This study consists of both theoretical and empirical parts, of which the latter is carried out for a company. The theoretical part focused on solving what kind of an implementation process customers value and how to best engage customers to use new technology in the health care field. This was conducted using research literature. In the empirical part, using the findings of the theoretical part, a survey was created to health care organizations that had already implemented mobile technology in their daily work. Besides this, an interview was also conducted with a specialist who works for the company and has carried out multiple implementation processes. After this, the state of the current process was evaluated according to the identified customer requirements.

The results show that, in general, training sessions, flexibility in the beginning and saving in time enabled by good processes are considered vital in implementations. To fulfill these customer requirements, changes in the implementation processes were planned for the company to execute later. With these improvements, the company can better respond to the customer needs but also project its own processes in an increasingly structural way.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11668]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste