Company's perception of brand identity in brand value co-creation
Lindfors, Ville (2021)
Pro gradu -tutkielma
Lindfors, Ville
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239395
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239395
Tiivistelmä
In this hyper-informed time that we are living in, digitalization has shaped our day-to-day life drastically during the past two decades. Digitalization has enabled customers more power over the products and services they consume. This notion of customers’ increased power has changed business models in the past decades. Companies want to empower their customers and encourage them to participate in the value co-creation. Brands are identified as the companies’ differentiating factors that distinguish their offerings from their competition providing same customer’s needs fulfilling solutions. Brands represent characteristics that customers can, and hopefully want to, identify with – take it is as a part of their own identity. Brand identity is the establishing factor for strong brands, and it defines the differentiating aspects the brand will present. Although, as the customers’ power over businesses have increased, their impact on brands’ development has been identified in the literature. Customers want to shape the brands they consume, and make it more suitable for their own identities. This understanding has prompted companies to open their brands’ development processes to customers and the concept of personalized brand experiences have emerged. The adopted research methodology is qualitative research as a multiple-case study on two companies. The case studies study how companies perceive the elements of brand identity and how it is integrated in the brand value co-creation. The results indicate that companies utilize elements of brand identity, but they don’t identify them as elements of brand identity. This study provides relevant discussion to bridge the theoretical gap between brand identity and brand value co-creation. Tässä hyper-informaation ajassa digitalisaatio muokkaa päivittäistä elämäämme merkittävästi. Digitalisaatio on luonut asiakkaille enemmän valtaa vaikuttaa heidän kuluttamiinsa tuotteisiin ja palveluihin. Havainto asiakkaiden vallan kasvusta on muuttanut yritysten liiketoimintamalleja. Yritykset haluavat voimaannuttaa ja kannustaa asiakkaitaan osallistumaan arvon yhteisluontiin. Brändit ovat yritysten erilaistavia tekijöitä, jotka erottavat ne samoja asiakastarpeita täyttävistä kilpailijoistaan. Brändit edustavat erilaisia ilmentymiä, joihin asiakkaat voivat samaistua ¬– ottaa osakseen heidän omaa identiteettiään. Brändi-identiteetti on perustava tekijä vahvoille brändeille ja se määrittelee brändin erilaistavat tekijät. Asiakkaiden vallan kasvusta johtuen heidän valtansa myös brändien kehitykseen on tunnistettu kirjallisuudessa. Asiakkaat haluavat vaikuttaa kuluttamiinsa brändeihin ja tehdä niistä sopivampia heidän omiin identiteetteihinsä. Tämä havainto on kannustanut yrityksiä avaamaan heidän brändien kehitysprosessejaan asiakkaille, josta yksilöllisen brändikokemuksen käsite on noussut esiin. Tämä tutkielma on laadullinen tutkimus kahdesta tapaustutkimusyrityksestä. Tapaustutkimusyritysten kautta tutkitaan kuinka yritykset mieltävät brändi-identiteettiensä elementit ja kuinka brändi-identiteettiä integroidaan brändiarvon yhteisluontiin. Tulokset osoittavat, että yritykset hyödyntävät toiminnassaan brändi-identiteetin elementtejä, mutteivat miellä niitä brändi-identiteetin elementeiksi. Tämä tutkimus luo relevanttia pohdintaa kuroakseen umpeen teoreettista rakoa brändi-identiteetin ja brändiarvon yhteisluonnin välillä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Brandin vahvistaminen matkailualalla
Rantalainen, Seppo Olavi (2003)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää brandin vahvistamista palvelualalla. Palvelubrandit eivät periaatteellisesti eroa varsinaisten tuotebrandien luomisesta ja vahvistamisesta. Käytännössä kuitenkin palvelubrandien ... -
Sisäinen brändijohtaminen ja yrityksen sisäinen brändi-imago organisaation eri hierarkiatasoilla
Vatanen, Petri (2014)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, miten yrityksen sisäinen brändikuva muuttuu organisaation eri tasoilla. Lisäksi tutkielmassa perehdytään keinoihin, joilla yrityksen sisäistä brändiä voidaan johtaa, eli sisäisen ... -
Sisäinen brändin rakentaminen ja sen toteutuminen organisaation eri tasoilla
Seppänen, Niko (2016)Tässä tutkimuksessa tutkitaan sisäisen brändin rakentamista ja sen erilaisia osa- alueita, jotka ovat keskeisiä sisäisen brändin rakentamisessa. Teoriaosuudessa lähdetään liikkeelle brändi-identiteetin ja brändi-imagon ...