Marketing communication process management for security and locking industry
Jalovaara, Toni (2021)
Diplomityö
Jalovaara, Toni
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239609
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239609
Tiivistelmä
Since markets are continuously more competed, understanding customer and providing focused marketing communications play eventually important role in companies. Despite this, many companies are lacking implementation tools and defined processes for customer focused marketing communications. Objective of study was to create representation of marketing communication process for a customer segment. Furthermore, objective was to research how activities are implemented and managed. In addition, one of research goals was to compose customer understanding from customer segment that was used as a case example. Other research area was to gather understanding how customer value effects managing marketing communication process.
The study was conducted through five expert interviews in four different markets. In addition three company experts were interviewed about marketing management. Markets were selected as they were operating in case segment. Results of interviews were documented and reflected against literature review.
Research provided illustration of marketing communication process for a company x’s customer segment. Suggested marketing communication process includes four main steps. Two of these steps, customer understanding and follow-up steps were addressed in more detail. In research was highlighted how these steps are managed and implemented. In addition, customer understanding for example customer segment was produced. Research revealed future research area’s in wider application of marketing communication process, value quantification and updating marketing materials. Jatkuva kilpailun lisääntyminen markkinoilla lisää asiakasymmärryksen ja kohdistetun markkinoinnin merkitystä yrityksissä. Tästä huolimatta monilla yrityksiä ei ole määritettyjä toimintatapoja ja menetelmiä asiakaskeskeisen markkinointiviestinnän toteuttamiseen. Työn tavoitteena oli kuvata markkinointiviestintäprosessi tietylle asiakassegmentille. Tarkempana tavoitteena tutkimuksessa oli tutkia, kuinka prosessin aktiviteetteja toteutetaan ja johdetaan. Tähän liittyen tutkimuksessa kerättiin asiakasymmärrys valitusta esimerkkisegmentistä. Yhtenä tutkimusalueena oli lisäksi tutkia kuinka asiakasarvo- konsepti vaikuttaa markkinointiviestintäprosessin johtamiseen.
Tutkimus toteutettiin viiden asiantuntijahaastattelun pohjalta neljässä eri markkinassa. Tämän lisäksi kolmea asiantuntijaa haastateltiin markkinoinnin johtamisesta yrityksessä. Markkinat valittiin haastatteluihin, sillä ne toimivat valitussa esimerkkisegmentissä. Haastattelujen tulokset dokumentoitiin ja niitä verrattiin kirjallisuuskatsauksessa kerättyihin teorioihin.
Tutkimus tuotti markkinointiviestintäprosessin kuvauksen yritys x:lle valittuun asiakassegmenttiin. Tutkimuksessa ehdotettu prosessi sisältää neljä päävaihetta. Näistä vaiheista kahta, asiakasymmärrystä ja jatkotoimenpiteitä, tarkasteltiin tarkemmin. Lisäksi tutkimuksessa tuotettiin asiakasymmärrystä valittuun esimerkkisegmenttiin. Tulevaisuuden tutkimuskohteiksi tunnistettiin prosessin laajempi hyödyntäminen, asiakasarvon mittaaminen ja markkinointimateriaalien päivittäminen.
The study was conducted through five expert interviews in four different markets. In addition three company experts were interviewed about marketing management. Markets were selected as they were operating in case segment. Results of interviews were documented and reflected against literature review.
Research provided illustration of marketing communication process for a company x’s customer segment. Suggested marketing communication process includes four main steps. Two of these steps, customer understanding and follow-up steps were addressed in more detail. In research was highlighted how these steps are managed and implemented. In addition, customer understanding for example customer segment was produced. Research revealed future research area’s in wider application of marketing communication process, value quantification and updating marketing materials.
Tutkimus toteutettiin viiden asiantuntijahaastattelun pohjalta neljässä eri markkinassa. Tämän lisäksi kolmea asiantuntijaa haastateltiin markkinoinnin johtamisesta yrityksessä. Markkinat valittiin haastatteluihin, sillä ne toimivat valitussa esimerkkisegmentissä. Haastattelujen tulokset dokumentoitiin ja niitä verrattiin kirjallisuuskatsauksessa kerättyihin teorioihin.
Tutkimus tuotti markkinointiviestintäprosessin kuvauksen yritys x:lle valittuun asiakassegmenttiin. Tutkimuksessa ehdotettu prosessi sisältää neljä päävaihetta. Näistä vaiheista kahta, asiakasymmärrystä ja jatkotoimenpiteitä, tarkasteltiin tarkemmin. Lisäksi tutkimuksessa tuotettiin asiakasymmärrystä valittuun esimerkkisegmenttiin. Tulevaisuuden tutkimuskohteiksi tunnistettiin prosessin laajempi hyödyntäminen, asiakasarvon mittaaminen ja markkinointimateriaalien päivittäminen.