Designing resilient supply chain and entering new markets
Laurikainen, Tia (2021)
Pro gradu -tutkielma
Laurikainen, Tia
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062339655
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062339655
Tiivistelmä
This Master’s Thesis was conducted for a case company for preparing an introduction of concept of products to new markets. The topic of this research arose from the evaluation of launching a new product series in new market area. Therefore, the objective of the study is to examine currents state of supply chain and provide guidance of managerial aspects of supply chain design which increases the level of supply chain resilience. The aim is to provide an approach for developing supply chain resilience to create competitive advantage in both current and new markets.
The research was conducted by means of qualitative research method. Empirical part of the study was carried out in two parts. In the first part case company’s current state of supply chain was assessed by conducting a vulnerability assessment. This assessment was done by using a risk classification model. The second part evaluated supplier performance on prevailing markets by semi-structured questionnaire. The empirical part provided information of current vulnerability areas and potential sources of disruptions for the case company. Furthermore, it indicated the key factors of supplier performance which may affect to customer satisfaction.
As a result, this research facilitated the understanding of current state of supply chain vulnerabilities and indicated future directions while entering new markets. Results further concluded that it is important to create balanced resilience capabilities since resilience capabilities not only enable coping with uncertainty but also provide a valuable source of competitive advantage. Therefore, it is recommended to develop company specific resilience capabilities into supply chain by implementing it as a part of strategy. Tämä tutkielma tehtiin tapausyritykselle valmistelemaan tuotekonseptin käyttöönottoa uusille markkinoille. Tutkimuksen aihe sai alkunsa uuden tuotesarjan lanseeraamisesta uudelle markkina-alueelle. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa toimitusketjun nykyistä tilaa ja antaa toimitusketjun suunnitteluun näkökulmia, joilla lisätä toimitusketjun sietokykyä. Tavoitteena on tarjota viitekehys toimitusketjun sietokyvyn kehittämiseen kilpailuedun luomiseksi sekä nykyisillä, että uusilla markkinoilla.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa yrityksen toimitusketjua arvioitiin suorittamalla haavoittuvaisuuskartoitus riskiluokittelumallin avulla. Empirian toisessa osassa arvioitiin toimittajan suorituskykyä vallitsevilla markkinoilla hyödyntämällä puolistrukturoitua kyselylomaketta. Empiirisen osan avulla kartoitetaan yrityksen toimitusketjun nykyiset haavoittuvaisuusalueet sekä muut mahdolliset häiriötekijät. Lisäksi empiirisen tutkimuksen toisen osan avulla löydetään toimittajan suorituskyvyn keskeiset tekijät, jotka voivat vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen.
Tämän tutkielman lopputulokset auttoivat hahmottamaan toimitusketjun haavoittuvuuksien nykytilaa sekä uusille markkinoille suunnatessa huomioonotettavia tekijöitä. Tulokset osoittivat, että toimitusketjuun on tärkeää luoda erilaisia ominaisuuksia, jotka parantavat toimitusketjun reagointikykyä ja mukautumista uusiin tilanteisiin markkinoilla. Nämä ominaisuudet mahdollistavat niin toimitusketjun häiriöistä selviytymisen, kuin tarjoavat arvokkaan kilpailuedun lähteen. Tulokset viittasivat myös siihen, että toimitusketjun sietokykyä parantavien ominaisuuksien tulee olla tasapainossa ja vastata yrityksen omia heikkousalueita. Täten on suositeltavaa kehittää yrityskohtaiset toimitusketjun sietokykyä parantavat omaisuudet toteuttamalla se osana yrityksen strategiaa.
The research was conducted by means of qualitative research method. Empirical part of the study was carried out in two parts. In the first part case company’s current state of supply chain was assessed by conducting a vulnerability assessment. This assessment was done by using a risk classification model. The second part evaluated supplier performance on prevailing markets by semi-structured questionnaire. The empirical part provided information of current vulnerability areas and potential sources of disruptions for the case company. Furthermore, it indicated the key factors of supplier performance which may affect to customer satisfaction.
As a result, this research facilitated the understanding of current state of supply chain vulnerabilities and indicated future directions while entering new markets. Results further concluded that it is important to create balanced resilience capabilities since resilience capabilities not only enable coping with uncertainty but also provide a valuable source of competitive advantage. Therefore, it is recommended to develop company specific resilience capabilities into supply chain by implementing it as a part of strategy.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa yrityksen toimitusketjua arvioitiin suorittamalla haavoittuvaisuuskartoitus riskiluokittelumallin avulla. Empirian toisessa osassa arvioitiin toimittajan suorituskykyä vallitsevilla markkinoilla hyödyntämällä puolistrukturoitua kyselylomaketta. Empiirisen osan avulla kartoitetaan yrityksen toimitusketjun nykyiset haavoittuvaisuusalueet sekä muut mahdolliset häiriötekijät. Lisäksi empiirisen tutkimuksen toisen osan avulla löydetään toimittajan suorituskyvyn keskeiset tekijät, jotka voivat vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen.
Tämän tutkielman lopputulokset auttoivat hahmottamaan toimitusketjun haavoittuvuuksien nykytilaa sekä uusille markkinoille suunnatessa huomioonotettavia tekijöitä. Tulokset osoittivat, että toimitusketjuun on tärkeää luoda erilaisia ominaisuuksia, jotka parantavat toimitusketjun reagointikykyä ja mukautumista uusiin tilanteisiin markkinoilla. Nämä ominaisuudet mahdollistavat niin toimitusketjun häiriöistä selviytymisen, kuin tarjoavat arvokkaan kilpailuedun lähteen. Tulokset viittasivat myös siihen, että toimitusketjun sietokykyä parantavien ominaisuuksien tulee olla tasapainossa ja vastata yrityksen omia heikkousalueita. Täten on suositeltavaa kehittää yrityskohtaiset toimitusketjun sietokykyä parantavat omaisuudet toteuttamalla se osana yrityksen strategiaa.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Due diligence of copper at Siemens Energy
Jacke, Marc Alexander (2022)The paper outlines the dilemma of mineral sourcing and sustainability while it analysis possible solutions to mitigate sustainability risks according to the current and upcoming legislative regulations of the EU and the ... -
Covid-19 pandemian vaikutus lääketeollisuuden toimitusketjuihin
Laitinen, Saga (2022)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan COVID-19 pandemian vaikutuksia lääketeollisuuden toimitusketjuihin sekä tarkastellaan erilaisia toimitusketjun riskienhallinnan keinoja. Tutkimus on rajattu koskemaan Suomessa toimivia ... -
Virtaviivainen hankintatoimi osana tuotantoprosessia
Lääperi, Eero (2010)Tutkimuksessa on pyritty löytämään tuotantoprosessin läpimenoa haittaavia ohjaus- ja toimintatapoja sekä tiedonkulusta aiheutuvia ongelmia. Tutkimuksen tavoitteena on saada toimittajien, hankintatoimen ja tuotannon logistinen ...