Sustainable supply management as a source of competitive advantage in Finnish SMEs : a resource-based view
Rantanen, Ilona (2021)
Pro gradu -tutkielma
Rantanen, Ilona
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021072041623
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021072041623
Tiivistelmä
With globalization, outsourcing across both organizational and geographical borders has increased. This emphasizes the significance of procurement and supply management (SM) in ensuring that sustainability and responsibility are respected throughout the supply chain. The objective of this thesis is to examine the phenomenon of sustainable supply management (SSM) as a source of competitive advantage in small and medium-sized enterprises (SMEs) operating in Finnish manufacturing industries. According to the theory of resource-based view (RBV), competitive advantage emerges through firm’s internal resources and capabilities. Through the theory, this study aims to research what are the drivers, motives and challenges of sustainability that formulate the SSM strategies and practices of the case companies, and what are the SSM resources and capabilities of these firms that lead to the creation of competitive advantages.
The main findings of this thesis indicate that sustainability is an increasing trend in several manufacturing industries. Increased customer pressures and requirements have further driven firms to integrate sustainability in their operations and upstream of the supply chain and to produce more sustainable and responsible products and services. However, there are firms that aim to be at the forefront of sustainable development and utilize the benefit of first-mover advantage in their industries. The level to which SSM is considered a source of competitive advantage differs between industries and companies, but it is still perceived to enhance competitiveness and to come with various benefits. Globalisaation myötä ulkoistaminen sekä organisaatio- että maantieteellisten rajojen yli on lisääntynyt. Sen johdosta hankintojen merkitys on korostunut varmistamaan, että kestävää kehitystä ja vastuullisuutta kunnioitetaan koko toimitusketjussa. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia vastuullisia hankintoja kilpailuedun lähteenä suomalaisessa valmistusteollisuudessa toimivissa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Resurssi-perusteisen näkemyksen (RBV) teorian mukaan, kilpailuetu syntyy yrityksen sisäisten resurssien ja kyvykkyyksien kautta. RBV-teorian avulla tämä tutkielma pyrkii selvittämään, mitkä ovat vastuullisen liiketoiminnan ajureita, motiiveja ja haasteita, jotka johtavat tapausyritysten käyttämiin vastuullisen hankinnan strategioihin ja käytäntöihin, ja mitkä ovat yritysten vastuullisen hankinnan resursseja ja kyvykkyyksiä, jotka puolestaan johtavat kilpailuetujen syntymiseen.
Tämän tutkielman päähavainnot osoittavat, että kestävä kehitys nähdään kasvavana trendinä useilla valmistusteollisuudenaloilla. Lisääntyneet asiakaspaineet ja -vaatimukset ovat edelleen johtaneet kestävämpään ja vastuullisempaan liiketoimintaan toimitus-ketjussa, ja saaneet yritykset tuottamaan kestävämpiä ja vastuullisempia tuotteita ja palveluja. Yritykset pyrkivät kuitenkin myös toimimaan kestävän kehityksen edelläkävijöinä ja hyödyntämään tätä etua omilla teollisuudenaoillaan. Se, missä määrin vastuullista hankintojen johtamista pidetään kilpailuetuna, vaihtelee toimialojen ja yritysten välillä, mutta sen katsotaan silti parantavan kilpailukykyä ja tuovan mukanaan useita etuja.
The main findings of this thesis indicate that sustainability is an increasing trend in several manufacturing industries. Increased customer pressures and requirements have further driven firms to integrate sustainability in their operations and upstream of the supply chain and to produce more sustainable and responsible products and services. However, there are firms that aim to be at the forefront of sustainable development and utilize the benefit of first-mover advantage in their industries. The level to which SSM is considered a source of competitive advantage differs between industries and companies, but it is still perceived to enhance competitiveness and to come with various benefits.
Tämän tutkielman päähavainnot osoittavat, että kestävä kehitys nähdään kasvavana trendinä useilla valmistusteollisuudenaloilla. Lisääntyneet asiakaspaineet ja -vaatimukset ovat edelleen johtaneet kestävämpään ja vastuullisempaan liiketoimintaan toimitus-ketjussa, ja saaneet yritykset tuottamaan kestävämpiä ja vastuullisempia tuotteita ja palveluja. Yritykset pyrkivät kuitenkin myös toimimaan kestävän kehityksen edelläkävijöinä ja hyödyntämään tätä etua omilla teollisuudenaoillaan. Se, missä määrin vastuullista hankintojen johtamista pidetään kilpailuetuna, vaihtelee toimialojen ja yritysten välillä, mutta sen katsotaan silti parantavan kilpailukykyä ja tuovan mukanaan useita etuja.