How to create a successful recruitment process : case: Company X
Sepponen, Sara (2021)
Kandidaatintutkielma
Sepponen, Sara
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021080241891
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021080241891
Tiivistelmä
This bachelor’s thesis deals with the creation of a successful recruitment process. The thesis is done
for a client company, and it focuses on the recruitment process of the said company. The goal is to
find out find out the aspects and points that make a recruitment process successful, from both the
applicants’ and employer’s perspectives. This study aims to find the weak and strong points of the
recruitment processes in the Company X, the client company, in order to analyse them, find
solutions and improve the process. This bachelor’s thesis aims to find and compare the differences
that different teams in the company have in their recruitment practices and processes. Thisresearch
was conducted as a qualitative study. The study uses internal material given by the client company,
which is used to educate and train the recruiting managers. A thematic interview was held and four
recruiting managers were interviewed on their insights concerning the recruitment in the client
company. The literature review section introduces scientific articles, studies and literature around
the theme.
The previous literature and studies suggest that a successful recruitment process is standardized
and has clearly definable characteristics and critical points. The results of the research show that
the recruitment processes in Company X are well defined and considered quite effective. The
framework for the recruitment process that the client company has created for the recruiting
managers is clear, professional and concise, and it is supported by precious scientific literature. The
interviews show that the recruiting managers have differing recruitment practices, but they follow
the framework created. The recruiting managers had similarities in their opinions and suggestions
for developing the practices, but differences in their focus as well. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee onnistuneen rekrytointiprosessin luomista. Tutkielma on
tehty asiakasyritykselle ja se keskittyy kyseisen yrityksen rekrytointiprosesseihin. Tavoite on löytää
ne puolet ja kohdat, jotka tekevät rekrytointiprosessista onnistuneen, niin hakijan kuin työnantajan
näkökulmista. Tämä tutkimus pyrkii löytämään Yritys X:än, eli asiakasyrityksen,
rekrytointiprosessien heikot ja vahvat kohdat, jotta niitä voidaan analysoida, löytää niihin ratkaisuja
ja täten kehittää prosessia. Tämä kandidaatintutkielma pyrkii löytämään ja vertailemaan yrityksen
tiimien välisiä eroja niiden rekrytointiprosesseissa ja –tavoissa. Tämä tutkimus on tehty laadullisin
menetelmin. Tutkimus hyödyntää asiakasyrityksen antamaa yrityksen sisäistä materiaalia, jota
käytetään rekrytoivien johtohenkilöiden kouluttamiseen ja valmentamiseen. Neljälle eri tiimeihin
rekrytoiville johtohenkilöille pidettiin temaattinen haastattelu, jossa kartoitettiin heidän
näkemyksiään rekrytoinnista asiakasyrityksessä. Kirjallisuuskatsaus esittelee tieteellisiä artikkeleita,
tutkimuksia ja kirjallisuutta aiheen ympäriltä.
Aiempi kirjallisuus ja tutkimukset viittaavat siihen, että onnistuneen rekrytointiprosessin tulisi olla
standardisoitu ja sillä tulisi olla selkeästi määritellyt ominaisuudet ja piirteet, sekä kriittiset kohdat.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Yritys X:än rekrytointiprosessit ovat selkeästi määritellyt ja
niitä pidetään varsin tehokkaina. Asiakasyrityksen luoma rekrytoiville johtohenkilöille määritelty
runko rekrytointiprosessista on selkeä, ammattimainen ja ytimekäs, sekä sitä tukee aiempi
akateeminen kirjallisuus. Haastattelut osoittavat, että rekrytoivilla johtohenkilöillä on toisistaan
poikkeavia rekrytointitapoja, mutta he seuraavat luotua raamia. Rekrytoivilla johtohenkilöillä oli
yhteneväisyyksiä heidän mielipiteissään ja kehitysehdotuksissaan, mutta myös eroja painopisteissä.
for a client company, and it focuses on the recruitment process of the said company. The goal is to
find out find out the aspects and points that make a recruitment process successful, from both the
applicants’ and employer’s perspectives. This study aims to find the weak and strong points of the
recruitment processes in the Company X, the client company, in order to analyse them, find
solutions and improve the process. This bachelor’s thesis aims to find and compare the differences
that different teams in the company have in their recruitment practices and processes. Thisresearch
was conducted as a qualitative study. The study uses internal material given by the client company,
which is used to educate and train the recruiting managers. A thematic interview was held and four
recruiting managers were interviewed on their insights concerning the recruitment in the client
company. The literature review section introduces scientific articles, studies and literature around
the theme.
The previous literature and studies suggest that a successful recruitment process is standardized
and has clearly definable characteristics and critical points. The results of the research show that
the recruitment processes in Company X are well defined and considered quite effective. The
framework for the recruitment process that the client company has created for the recruiting
managers is clear, professional and concise, and it is supported by precious scientific literature. The
interviews show that the recruiting managers have differing recruitment practices, but they follow
the framework created. The recruiting managers had similarities in their opinions and suggestions
for developing the practices, but differences in their focus as well.
tehty asiakasyritykselle ja se keskittyy kyseisen yrityksen rekrytointiprosesseihin. Tavoite on löytää
ne puolet ja kohdat, jotka tekevät rekrytointiprosessista onnistuneen, niin hakijan kuin työnantajan
näkökulmista. Tämä tutkimus pyrkii löytämään Yritys X:än, eli asiakasyrityksen,
rekrytointiprosessien heikot ja vahvat kohdat, jotta niitä voidaan analysoida, löytää niihin ratkaisuja
ja täten kehittää prosessia. Tämä kandidaatintutkielma pyrkii löytämään ja vertailemaan yrityksen
tiimien välisiä eroja niiden rekrytointiprosesseissa ja –tavoissa. Tämä tutkimus on tehty laadullisin
menetelmin. Tutkimus hyödyntää asiakasyrityksen antamaa yrityksen sisäistä materiaalia, jota
käytetään rekrytoivien johtohenkilöiden kouluttamiseen ja valmentamiseen. Neljälle eri tiimeihin
rekrytoiville johtohenkilöille pidettiin temaattinen haastattelu, jossa kartoitettiin heidän
näkemyksiään rekrytoinnista asiakasyrityksessä. Kirjallisuuskatsaus esittelee tieteellisiä artikkeleita,
tutkimuksia ja kirjallisuutta aiheen ympäriltä.
Aiempi kirjallisuus ja tutkimukset viittaavat siihen, että onnistuneen rekrytointiprosessin tulisi olla
standardisoitu ja sillä tulisi olla selkeästi määritellyt ominaisuudet ja piirteet, sekä kriittiset kohdat.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Yritys X:än rekrytointiprosessit ovat selkeästi määritellyt ja
niitä pidetään varsin tehokkaina. Asiakasyrityksen luoma rekrytoiville johtohenkilöille määritelty
runko rekrytointiprosessista on selkeä, ammattimainen ja ytimekäs, sekä sitä tukee aiempi
akateeminen kirjallisuus. Haastattelut osoittavat, että rekrytoivilla johtohenkilöillä on toisistaan
poikkeavia rekrytointitapoja, mutta he seuraavat luotua raamia. Rekrytoivilla johtohenkilöillä oli
yhteneväisyyksiä heidän mielipiteissään ja kehitysehdotuksissaan, mutta myös eroja painopisteissä.