Tiedolla johtaminen ja tilannekuva julkisen sektorin projektinjohtopalveluissa
Lindberg, Patrik (2021)
Diplomityö
Lindberg, Patrik
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081743484
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081743484
Tiivistelmä
Projektinjohtopalveluissa tiedolla johtamisella ja realistisella tilannekuvalla helpotetaan projektinjohdossa työskentelevien henkilöiden työkuormaa, resurssien ylikuormitusta ja tehtävien vastuuttamista rakennushankkeiden sidosryhmäläisten kesken. Kohdeyrityksessä tiedolla johtaminen on vielä osittain alkutekijöissään. Konsernitasolla tiedolla johtaminen on otettu yhdeksi uudeksi kehittämiskohteeksi, mutta tiedolla johtamisen kehittäminen konsernitasolla ei edesauta kohdeyrityksen rakennuttamisyksikön tiedolla johtamista ja realistisen tilannekuvan kehittämistä rakennushankkeissa. Yksittäisillä muutoksilla ei tiedolla johtamista voida parantaa kohdeyrityksessä vaan tiedolla johtaminen tulisi hyväksyä yhdeksi johtamismenetelmäksi kohdeyrityksen rakennushankkeissa. Tutkimuksessa on tarkoituksena tutkia tiedolla johtamista ja realistisen tilannekuvan muodostamista projektinjohtopalveluissa.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia kohdeyrityksen tiedolla johtamista sekä realistista tilannekuvaa rakennushankkeissa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkoituksena on selvittää mahdolliset ongelmakohdat sekä kehittämiskohteet tiedolla johtamisen parantamiseksi. Teoriaosuus koostuu kahdesta eri kokonaisuudesta, prosessijohtamisesta ja tiedolla johtamisesta, joiden perusteella muodostetaan koko tiedolla johtamisen prosessin kokonaisuus. Empiirinen osuus perustuu haastatteluihin kohdeyrityksen rakennuttamisosasta sisällä. Haastatteluiden tuloksena saadaan kokonaiskäsitys, miten tiedolla johtaminen esiintyy tällä hetkellä kohdeyrityksen rakennushankkeissa ja miten tiedolla johtamista voidaan hyödyntää tulevaisuudessa.
Työn tuloksena esitetään, miten tiedolla johtaminen esiintyy tällä hetkellä kohdeyrityksen projektinjohtopalveluissa ja mitä mahdollisia kehittämisehdotuksia voidaan esittää saatujen tuloksien perusteella. Saatujen tuloksien perusteella suurimmat kehittämiskohteet olivat tiedolla johtamisen käsitteessä ja siinä, miten tiedolla johtamista voidaan hyödyntää projektinjohtopalveluissa sekä tietojärjestelmien hyödyntäminen tiedolla johtamisen prosessissa. In project management services, knowledge management and a realistic situation picture facilitate the workload of project management personnel, overloading resources and taking responsibility for tasks among construction project stakeholders. In the target company, knowledge management is still partly in the beginning. At the Group level, knowledge management has been included as one of the new development targets, but the development of knowledge management at the Group level does not contribute to the knowledge management of the target company's construction unit and the development of a realistic situation picture in construction projects. Individual changes cannot improve knowledge management in the target company, but knowledge management should be accepted as one of the management methods in the target company's construction projects.
The aim of the study was to improve the knowledge management of the target company and a realistic situation picture in construction projects. In addition to this, the study aimed to find out possible problem areas as well as areas for development to improve knowledge management. The theoretical part consists of two different entities, process management, and knowledge management, based on which the whole knowledge management process is formed. The empirical part of the thesis is based on interviews. The results of the interviews provide an overall understanding of how knowledge management currently appears in the construction projects of the target company and how knowledge management can be utilized in the future.
As a result of the study, show how knowledge management currently appears in the project management services of the target company and what possible development proposals can be presented based on the results obtained. Based on the results obtained, the biggest areas for development were in the concept of knowledge management and how knowledge management can be utilized in project management services, as well as the utilization of information systems in the knowledge management process.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia kohdeyrityksen tiedolla johtamista sekä realistista tilannekuvaa rakennushankkeissa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkoituksena on selvittää mahdolliset ongelmakohdat sekä kehittämiskohteet tiedolla johtamisen parantamiseksi. Teoriaosuus koostuu kahdesta eri kokonaisuudesta, prosessijohtamisesta ja tiedolla johtamisesta, joiden perusteella muodostetaan koko tiedolla johtamisen prosessin kokonaisuus. Empiirinen osuus perustuu haastatteluihin kohdeyrityksen rakennuttamisosasta sisällä. Haastatteluiden tuloksena saadaan kokonaiskäsitys, miten tiedolla johtaminen esiintyy tällä hetkellä kohdeyrityksen rakennushankkeissa ja miten tiedolla johtamista voidaan hyödyntää tulevaisuudessa.
Työn tuloksena esitetään, miten tiedolla johtaminen esiintyy tällä hetkellä kohdeyrityksen projektinjohtopalveluissa ja mitä mahdollisia kehittämisehdotuksia voidaan esittää saatujen tuloksien perusteella. Saatujen tuloksien perusteella suurimmat kehittämiskohteet olivat tiedolla johtamisen käsitteessä ja siinä, miten tiedolla johtamista voidaan hyödyntää projektinjohtopalveluissa sekä tietojärjestelmien hyödyntäminen tiedolla johtamisen prosessissa.
The aim of the study was to improve the knowledge management of the target company and a realistic situation picture in construction projects. In addition to this, the study aimed to find out possible problem areas as well as areas for development to improve knowledge management. The theoretical part consists of two different entities, process management, and knowledge management, based on which the whole knowledge management process is formed. The empirical part of the thesis is based on interviews. The results of the interviews provide an overall understanding of how knowledge management currently appears in the construction projects of the target company and how knowledge management can be utilized in the future.
As a result of the study, show how knowledge management currently appears in the project management services of the target company and what possible development proposals can be presented based on the results obtained. Based on the results obtained, the biggest areas for development were in the concept of knowledge management and how knowledge management can be utilized in project management services, as well as the utilization of information systems in the knowledge management process.