Institutionaalisen luottamuksen rakentaminen sosiaalisen vastuuraportoinnin avulla
Hauhio, Anne-Maria (2021)
Pro gradu -tutkielma
Hauhio, Anne-Maria
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082544217
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082544217
Tiivistelmä
Yhteiskunnassamme on käynnissä historiallinen arvojen, eettisyyden ja sosiaalisen vastuullisuuden käsitteiden muutos. Lisääntyvä tietoisuus muuttaa tapaamme ajatella ja vaikuttaa arjen valintoihimme. Institutionaalisina toimijoina, yritysten olemassaolon oikeutus perustuu sosiaaliselle hyväksynnälle, jossa luottamus ansaitaan johdonmukaisen ja läpinäkyvän toiminnan kautta.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää miten yritykset voivat rakentaa institutionaalista luottamusta raportoimalla sosiaalisesti vastuullisesta toiminnastaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto koostui kahdeksan suomalaisen pörssiyhtiön vastuuraporteista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suomalaiset pörssiyhtiöt raportoivat avoimesti vastuullisuustoimistaan ja rakentavat institutionaalista luottamusta raportoimalla sosiaalisesti ja eettisesti vastuullisista toimistaan kyvykkyyden ja oikeudenmukaisuuden teemojen kautta. Luottamuksen ilmentäjinä kyvykkyys ja oikeudenmukaisuus tukevat sosiaalisen pääoman kehittymistä ja niitä voidaan hyödyntää sosiaalisen vastuullisuuden laadullisina mittareina osana yritysten sosiaalista vastuuraportointia. Our society is undergoing a historical value change of ethics and social responsibility. Increasing awareness changes the way of thinking and influence our everyday choices. As institutional actors, the legitimacy of the existence of companies is based on social acceptance, where trust is earned through consistent and transparent actions.
The purpose of this study is to find out how companies can build institutional trust by reporting on their socially responsible activities. The study was conducted as qualitative case study, the material was collected from Corporate Responsibility Reports of eight Finnish listed companies.
Based on the study, it can be stated that Finnish listed companies openly report on their corporate responsibility activities and build institutional trust by reporting on their socially and ethically responsible activities through the themes of capability and fairness. As an expression of trust, capacity and fairness increase the development of social capital and can be used as qualitative indicators of social responsibility as part of corporate social responsibility reporting.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää miten yritykset voivat rakentaa institutionaalista luottamusta raportoimalla sosiaalisesti vastuullisesta toiminnastaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto koostui kahdeksan suomalaisen pörssiyhtiön vastuuraporteista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suomalaiset pörssiyhtiöt raportoivat avoimesti vastuullisuustoimistaan ja rakentavat institutionaalista luottamusta raportoimalla sosiaalisesti ja eettisesti vastuullisista toimistaan kyvykkyyden ja oikeudenmukaisuuden teemojen kautta. Luottamuksen ilmentäjinä kyvykkyys ja oikeudenmukaisuus tukevat sosiaalisen pääoman kehittymistä ja niitä voidaan hyödyntää sosiaalisen vastuullisuuden laadullisina mittareina osana yritysten sosiaalista vastuuraportointia.
The purpose of this study is to find out how companies can build institutional trust by reporting on their socially responsible activities. The study was conducted as qualitative case study, the material was collected from Corporate Responsibility Reports of eight Finnish listed companies.
Based on the study, it can be stated that Finnish listed companies openly report on their corporate responsibility activities and build institutional trust by reporting on their socially and ethically responsible activities through the themes of capability and fairness. As an expression of trust, capacity and fairness increase the development of social capital and can be used as qualitative indicators of social responsibility as part of corporate social responsibility reporting.