The effect of website design elements on a healthcare company’s website’s credibility : case Suomen Terveysmaailma Oy
Laaksonen, Henna (2021)
Kandidaatintutkielma
Laaksonen, Henna
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082644470
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021082644470
Tiivistelmä
The aim of this bachelor’s thesis is to examine how website design elements affect the perceived credibility of a healthcare company’s website. Out of various web design elements, this thesis focuses on aesthetical elements, and responsive web design. This thesis is a qualitative case study for a Finnish healthcare company Suomen Terveysmaailma Oy. The research questions are answered using information from two different sources: a qualitative survey, and the writer’s observations.
According to the participants answers, appealing aesthetical appearance and responsive and functionable website increases the credibility. All the participants commented that credibility has a great effect on their purchasing decision; the more credible a website is perceived as, the more likely they will finish the purchasing process. Most participants chose the case company’s new website as the more aesthetically pleasing and more credible website. They described the new website as more modern, more appropriate, and more trustworthy than the case company’s old website before rebranding.
It can be concluded that obtaining a high level of credibility is vitally important for present-day e-commerce companies, and especially for companies operating in the healthcare market. The best aesthetical elements for heightened credibility are simplicity, balance, simplistic images, as well as calm colors. However, it can be concluded that a responsive web design is even more important for the case company than aesthetical appearance as it has a great effect on the perceived credibility and the purchase intention. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella, miten verkkosivujen ominaisuudet vaikuttavat terveysalan yrityksen verkkosivujen uskottavuuteen. Lukuisista eri verkkosivujen ominaisuuksista tämä tutkielma keskittyy esteettisiin ominaisuuksiin ja responsiiviseen designiin. Tämä tutkielma on case-tutkimus suomalaiselle terveysalan yritykselle Suomen Terveysmaailma Oy:lle. Tutkimuskysymyksiin on vastattu käyttäen dataa kahdesta eri lähteestä: laadullisesta kyselystä sekä kirjoittajan omista havainnoinneista.
Kyselyyn osallistuneiden vastaajien mukaan vetoava esteettinen ulkonäkö, sekä responsiivinen ja toimiva verkkosivusto lisäävät uskottavuutta. Kaikki osallistujat kommentoivat uskottavuuden vaikuttavan heidän ostopäätökseensä merkittävästi; mitä uskottavammalta sivusto vaikuttaa, sitä todennäköisemmin ostoprosessi viedään loppuun asti. Suurin osa osallistujista valitsi case-yrityksen uudet verkkosivut esteettisesti mieluisimmiksi sekä uskottavimmiksi kuin case yrityksen vanhat verkkosivut ennen uudelleenbrändäystä. He kuvailivat uusia verkkosivuja modernimmiksi, asiallisemmiksi sekä uskottavammiksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että korkean uskottavuuden saavuttaminen on erittäin tärkeää nykypäivän verkkokauppayrityksille. Parhaat esteettiset elementit uskottavuuden kasvattamiseen ovat yksinkertaisuus, tasapaino, yksinkertaiset kuvat sekä rauhalliset värit. Voidaan kuitenkin todeta, että responsiivinen design on vielä tärkeämpää case-yritykselle kuin esteettinen ilme, koska sillä on merkittävä vaikutus uskottavuuteen sekä ostopäätökseen.
According to the participants answers, appealing aesthetical appearance and responsive and functionable website increases the credibility. All the participants commented that credibility has a great effect on their purchasing decision; the more credible a website is perceived as, the more likely they will finish the purchasing process. Most participants chose the case company’s new website as the more aesthetically pleasing and more credible website. They described the new website as more modern, more appropriate, and more trustworthy than the case company’s old website before rebranding.
It can be concluded that obtaining a high level of credibility is vitally important for present-day e-commerce companies, and especially for companies operating in the healthcare market. The best aesthetical elements for heightened credibility are simplicity, balance, simplistic images, as well as calm colors. However, it can be concluded that a responsive web design is even more important for the case company than aesthetical appearance as it has a great effect on the perceived credibility and the purchase intention.
Kyselyyn osallistuneiden vastaajien mukaan vetoava esteettinen ulkonäkö, sekä responsiivinen ja toimiva verkkosivusto lisäävät uskottavuutta. Kaikki osallistujat kommentoivat uskottavuuden vaikuttavan heidän ostopäätökseensä merkittävästi; mitä uskottavammalta sivusto vaikuttaa, sitä todennäköisemmin ostoprosessi viedään loppuun asti. Suurin osa osallistujista valitsi case-yrityksen uudet verkkosivut esteettisesti mieluisimmiksi sekä uskottavimmiksi kuin case yrityksen vanhat verkkosivut ennen uudelleenbrändäystä. He kuvailivat uusia verkkosivuja modernimmiksi, asiallisemmiksi sekä uskottavammiksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että korkean uskottavuuden saavuttaminen on erittäin tärkeää nykypäivän verkkokauppayrityksille. Parhaat esteettiset elementit uskottavuuden kasvattamiseen ovat yksinkertaisuus, tasapaino, yksinkertaiset kuvat sekä rauhalliset värit. Voidaan kuitenkin todeta, että responsiivinen design on vielä tärkeämpää case-yritykselle kuin esteettinen ilme, koska sillä on merkittävä vaikutus uskottavuuteen sekä ostopäätökseen.