Hiljaisen tiedon siirtyminen etätyöllä alkavassa työsuhteessa
Wallenius, Merja (2021)
Pro gradu -tutkielma
Wallenius, Merja
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090144932
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090144932
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan hiljaisen tiedon siirtymistä etätyöllä alkavassa työsuhteessa. Keväällä 2020 suomalaisessa yhteiskunnassa toteutettu etätyösiirtymä oli kansainvälisestä näkökulmasta menestys, mutta laajamittaisen etätyön seuraukset organisaatioille sekä yksilöille ovat osin tuntemattomat. Tuoreen tutkimuksen valossa tiedetään, että haasteellisessa asemassa ovat erityisesti nuoret ikäluokat sekä uudet työntekijät, sillä etätyö vaikuttaa vuorovaikutukseen, työyhteisön tuen ja tietojen saamiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selventää mitkä tekijät mahdollistavat hiljaisen tiedon siirtymisen etätyöllä alkavassa työsuhteessa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan uusien työntekijöiden kokemuksia etätyöllä alkavasta työsuhteesta sekä etänä aloittamista tukevista ja haittaavista tekijöistä. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä asiantuntijaa, jotka aloittivat uudessa työpaikassa laajamittaisen etätyösuosituksen aikana.
Tutkimus vahvistaa vuorovaikutuksen olevan hiljaisen tiedon siirtymisen edellytys uusille työntekijöille etätyökontekstissa. Vuorovaikutusta syntyy erityisesti perehdytyksen sekä erilaisten suunnitelmallisten kohtaamisten yhteydessä. Yrityskulttuuri puolestaan tukee vuorovaikutusta ja toimii siten mahdollistajana hiljaisen tiedon siirtymiselle. Kulttuurisista tekijöistä osaamisen arvostaminen, avoimuus ja teknologiamyönteisyys ovat keskeisiä. This qualitative study examines the transfer of tacit knowledge when employment begins with remote work. The Finnish transition to remote work in the spring 2020 was a success from an international perspective, but the consequences for organizations and individuals are partly unknown. The recent research indicates that especially younger age groups and new employees are in a challenging position, since remote work affects interaction, support from the work community and access to knowledge.
The aim of this study is to clarify which factors enable the transfer of tacit knowledge when employment begins with remote work. In addition, the study surveys the experiences of new employees about the employment relationship starting remotely, as well as the factors that support and hinder starting remotely. Empirical data were collected by interviewing ten experts who started mainly remotely at the new workplace during a large-scale telework recommendation.
The study confirms that interaction is a prerequisite for tacit knowledge transfer to new employees in a remote work context. Interaction arises especially in orientation and various planned encounters. Corporate culture supports interaction and thus acts as an enabler for the transfer of tacit knowledge. Of the cultural factors, appreciation of know-how, openness and positive attitude towards technology are key.
Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selventää mitkä tekijät mahdollistavat hiljaisen tiedon siirtymisen etätyöllä alkavassa työsuhteessa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan uusien työntekijöiden kokemuksia etätyöllä alkavasta työsuhteesta sekä etänä aloittamista tukevista ja haittaavista tekijöistä. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä asiantuntijaa, jotka aloittivat uudessa työpaikassa laajamittaisen etätyösuosituksen aikana.
Tutkimus vahvistaa vuorovaikutuksen olevan hiljaisen tiedon siirtymisen edellytys uusille työntekijöille etätyökontekstissa. Vuorovaikutusta syntyy erityisesti perehdytyksen sekä erilaisten suunnitelmallisten kohtaamisten yhteydessä. Yrityskulttuuri puolestaan tukee vuorovaikutusta ja toimii siten mahdollistajana hiljaisen tiedon siirtymiselle. Kulttuurisista tekijöistä osaamisen arvostaminen, avoimuus ja teknologiamyönteisyys ovat keskeisiä.
The aim of this study is to clarify which factors enable the transfer of tacit knowledge when employment begins with remote work. In addition, the study surveys the experiences of new employees about the employment relationship starting remotely, as well as the factors that support and hinder starting remotely. Empirical data were collected by interviewing ten experts who started mainly remotely at the new workplace during a large-scale telework recommendation.
The study confirms that interaction is a prerequisite for tacit knowledge transfer to new employees in a remote work context. Interaction arises especially in orientation and various planned encounters. Corporate culture supports interaction and thus acts as an enabler for the transfer of tacit knowledge. Of the cultural factors, appreciation of know-how, openness and positive attitude towards technology are key.