The concept of "early access" from game developers' perspective
Itkonen, Otto (2021)
Kandidaatintyö
Itkonen, Otto
2021
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090245056
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090245056
Tiivistelmä
Early access in the video games industry means paid access to an in-development video game. As a game development model, early access is utilized as a way to get feedback and funding for finishing an incomplete video game. This thesis examines how game development studios generally regard the early access model. The study was conducted through analysis of Game Design Conference talks by various game developers. It was found that the early access model is utilised mostly as a community-driven game development model and as a marketing tool relying on open development and word-of-mouth. Game developers view the model as a way to improve their video games through community feedback and testing, and as a way to build a community that will sell their games for them. Such a community is achieved by making the development process interesting to its audience: transparency in development, visibility of the community’s effects, and frequent updates. ”Early access” tai ennakkojulkaisu videopeliteollisuudessa tarkoittaa maksullista pääsyä käsiksi kehityksen alla olevaan videopeliin. Ennakkojulkaisua pelikehitysmallina hyödynnetään tapana saada palautetta ja rahoitusta keskeneräisen pelin viimeistelyyn. Tämä työ pyrkii selvittämään, miten pelikehitysyritykset yleisesti mieltävät mallin. Tutkimus suoritettiin analysoimalla yritysten näkymiä Game Design Conference -paneelien avulla. Tuloksena saatiin, että ennakkojulkaisumallia hyödynnetään yhteisöllisenä pelikehitysmallina ja avoimeen kehitykseen sekä kuulopuheeseen nojaavana markkinointityökaluna. Pelikehittäjät näkevät mallin tapana kohentaa luomiaan videopelejä yhteisön palautteen ja testauksen tukemana, sekä tapana luoda yhteisö, joka myy peliä yrityksen puolesta. Tällainen yhteisö luodaan tekemällä pelikehitysprosessista mielenkiintoista yleisölleen: läpinäkyvyys kehityksessä, yhteisön vaikutusten näkyvyys, sekä säännölliset päivitykset.