Paradoxical sustainability tensions in supply chain management
Koivumaa, Santra (2021)
Kandidaatintutkielma
Koivumaa, Santra
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090245062
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090245062
Tiivistelmä
This bachelor’s thesis discusses sustainable supply chain management, and the tensions that can arise between the three dimensions of sustainability. The aim of the study is to examine the case-company’s sustainable supply chain management practices and to try to identify possible imbalances in the sustainability practices carried out in the case-company. The research questions focus on identifying the types of tensions that could originate in supply chain management. The chosen case-company is Orkla, a supplier of branded goods that functions mainly in the Nordic and Baltic regions. The research is conducted as a qualitative research, carrying out semi-structured theme interviews and content analysis. Secondary data is also used from the company’s websites and sustainability reports.
The research showed that Orkla’s sustainable supply chain management was at a good level and that the practices they used to ensure sustainability were extensive. Long-term partnerships, open communication and going through the entire supply chain were found to be Orkla’s most important practices to ensure sustainability. The results showed that tensions could be identified between all of the three sustainability dimensions. It was concluded that the different dimensions have paradoxical and contradictory goals and compromising and prioritizing the demands in inevitable. It was also found, that since sustainability is an ever-evolving field, the types of tensions can improve and change often and can be hard to define. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee vastuullista hankintaketjujen hallintaa ja jännitteitä, joita voi syntyä kolmen vastuullisuuden ulottuvuuden välille. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia case-yrityksen vastuullisen hankintaketjujen hallinnan käytänteitä ja yrittää tunnistaa epätasapainoja case-yrityksen vastuullisuuskäytänteissä. Tutkimuskysymykset keskittyvät niiden jännitetyyppien tunnistamiseen, joita voi syntyä hankintaketjujen hallinnan prosesseissa. Valittu case-yritys on Orkla, päivittäistavarakauppojen tuotemerkkien toimittaja, joka toimii pääasiassa Pohjoismaiden ja Baltian maiden alueella. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa toteutetaan puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja sisällönanalyysi. Toissijaisena lähteenä käytetään yrityksen internet-sivuja ja vastuullisuusraportteja.
Tutkimus osoitti, että Orklan vastuullinen hankintaketjujen hallinta oli hyvällä tasolla ja että heidän käyttämänsä vastuullisuuden varmistamisen käytänteet olivat kattavat. Pitkäaikaiset kumppanuussuhteet, avoin kommunikaatio ja koko toimitusketjun läpikäynti todettiin Orklan tärkeimmiksi käytänteiksi vastuullisuuden varmistamiseksi. Tulokset osoittivat, että jännitteitä syntyy kaikkien kolmen vastuullisuusulottuvuuden välille. Pääteltiin, että eri ulottuvuuksilla on paradoksaalisia ja ristiriitaisia tavoitteita, ja kompromissit ja priorisointi ovat välttämättömiä. Todettiin, että koska vastuullisuus on alati kehittyvä ala, jännitetyypit voivat kehittyä ja muuttua usein ja että niitä on vaikea rajata tai määritellä.
The research showed that Orkla’s sustainable supply chain management was at a good level and that the practices they used to ensure sustainability were extensive. Long-term partnerships, open communication and going through the entire supply chain were found to be Orkla’s most important practices to ensure sustainability. The results showed that tensions could be identified between all of the three sustainability dimensions. It was concluded that the different dimensions have paradoxical and contradictory goals and compromising and prioritizing the demands in inevitable. It was also found, that since sustainability is an ever-evolving field, the types of tensions can improve and change often and can be hard to define.
Tutkimus osoitti, että Orklan vastuullinen hankintaketjujen hallinta oli hyvällä tasolla ja että heidän käyttämänsä vastuullisuuden varmistamisen käytänteet olivat kattavat. Pitkäaikaiset kumppanuussuhteet, avoin kommunikaatio ja koko toimitusketjun läpikäynti todettiin Orklan tärkeimmiksi käytänteiksi vastuullisuuden varmistamiseksi. Tulokset osoittivat, että jännitteitä syntyy kaikkien kolmen vastuullisuusulottuvuuden välille. Pääteltiin, että eri ulottuvuuksilla on paradoksaalisia ja ristiriitaisia tavoitteita, ja kompromissit ja priorisointi ovat välttämättömiä. Todettiin, että koska vastuullisuus on alati kehittyvä ala, jännitetyypit voivat kehittyä ja muuttua usein ja että niitä on vaikea rajata tai määritellä.