Communicating patent information from a business perspective : signaling, motives, and satisfaction
Sorvo, Ellinoora (2021)
Pro gradu -tutkielma
Sorvo, Ellinoora
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090345152
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090345152
Tiivistelmä
Businesses devote a lot of resources to obtain and maintain their patents. This study aims to investigate how businesses with patenting activities perceive communication about patents. To form a comprehensive picture of the topic, the study will focus on the following themes: identifying relevant stakeholders in patent information sharing, principal signals of patent communication, motives for communication, and satisfaction with the current ways of communication. 96 participants from six companies answered the questionnaire that was used to collect data in this quantitative empirical study.
The findings indicate that large Finnish companies consider research and development (R&D), management, and marketing and sales important internal stakeholders in communicating about patents. Investors are considered the most significant external stakeholder, but also partners and customers are believed to be important. The study has also shown that firms believe they can signal innovativeness through patent information communication and that they signal more diverse competencies through internal communication than external communication. Similar internal motives that are found to drive obtaining patents also drive internal patent communication. They include motivation for employees to invent and measure of R&D productivity. Signaling acts as a motive for both internal and external patent communication. Improving the corporate image was found to be another external motive. Current ways of patent communication are mainly satisfying, and firms are more satisfied with communication of the information about their own company’s patents than information about competitor patents. Patent communication is perceived as important, and businesses are hoped to be more active in their internal patent communication. These findings provide insights from a perspective not previously explored in the patent literature. Yritykset käyttävät paljon resursseja saadakseen ja ylläpitääkseen patenttejaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten yritykset, joilla on patentointitoimintaa, suhtautuvat patenteista viestimiseen. Jotta aiheesta saadaan kattava kuva, tutkimuksessa keskitytään patenttitiedon jakamisen sidosryhmiin, patenttiviestinnän signaaleihin ja motiiveihin, sekä tyytyväisyyteen koskien nykyisiä viestintätapoja. 96 henkilöä kuudesta yrityksestä vastasi kyselyyn, jolla kerättiin tietoja tässä kvantitatiivisessa empiirisessä tutkimuksessa.
Tulokset osoittavat, että patenteista viestiessä suuret suomalaiset yritykset pitävät tärkeinä sisäisinä sidosryhminä tutkimus- ja kehitysosastoa (T&K), johtoa, sekä markkinointia ja myyntiä. Sijoittajia pidetään merkittävämpänä ulkoisena sidosryhmänä, mutta myös kumppaneita ja asiakkaita pidetään tärkeinä. Lisäksi tutkimus osoittaa, että yritykset uskovat voivansa signaloida innovatiivisuutta patenttitietoa viestiessään. He myös kokevat voivansa signaloida eri ominaisuksia monipuolisemmin sisäisen kuin ulkoisen viestinnän kautta. Samankaltaiset sisäiset motiivit, joiden on aiemmin tutkittu ohjaavan patenttien hankkimista, ohjaavat myös sisäistä patenttiviestintää: motivaation tuottaminen työntekijöille keksiä uutta ja tutkimus- ja kehitystoiminnan mittaus. Signalointi toimii motiivina sekä sisäiselle että ulkoiselle patenttiviestinnälle. Ulkoista patenttiviestintää motivoi lisäksi yrityskuvan parantaminen. Nykyisiin patenttiviestintätapoihin ollaan pääasiassa tyytyväisiä. Yritykset ovat tyytyväisempiä oman yrityksen patentteja koskevaan viestintään kuin kilpailijapatenteista viestimiseen. Patenttiviestintä koetaan tärkeäksi ja yritysten toivotaan olevan aktiivisempia sisäisessä patenttiviestinnässään. Nämä havainnot antavat uutta tietoa patenteista näkökulmasta, joka ei ole aiemmin saanut huomiota patenttikirjallisuudessa.
The findings indicate that large Finnish companies consider research and development (R&D), management, and marketing and sales important internal stakeholders in communicating about patents. Investors are considered the most significant external stakeholder, but also partners and customers are believed to be important. The study has also shown that firms believe they can signal innovativeness through patent information communication and that they signal more diverse competencies through internal communication than external communication. Similar internal motives that are found to drive obtaining patents also drive internal patent communication. They include motivation for employees to invent and measure of R&D productivity. Signaling acts as a motive for both internal and external patent communication. Improving the corporate image was found to be another external motive. Current ways of patent communication are mainly satisfying, and firms are more satisfied with communication of the information about their own company’s patents than information about competitor patents. Patent communication is perceived as important, and businesses are hoped to be more active in their internal patent communication. These findings provide insights from a perspective not previously explored in the patent literature.
Tulokset osoittavat, että patenteista viestiessä suuret suomalaiset yritykset pitävät tärkeinä sisäisinä sidosryhminä tutkimus- ja kehitysosastoa (T&K), johtoa, sekä markkinointia ja myyntiä. Sijoittajia pidetään merkittävämpänä ulkoisena sidosryhmänä, mutta myös kumppaneita ja asiakkaita pidetään tärkeinä. Lisäksi tutkimus osoittaa, että yritykset uskovat voivansa signaloida innovatiivisuutta patenttitietoa viestiessään. He myös kokevat voivansa signaloida eri ominaisuksia monipuolisemmin sisäisen kuin ulkoisen viestinnän kautta. Samankaltaiset sisäiset motiivit, joiden on aiemmin tutkittu ohjaavan patenttien hankkimista, ohjaavat myös sisäistä patenttiviestintää: motivaation tuottaminen työntekijöille keksiä uutta ja tutkimus- ja kehitystoiminnan mittaus. Signalointi toimii motiivina sekä sisäiselle että ulkoiselle patenttiviestinnälle. Ulkoista patenttiviestintää motivoi lisäksi yrityskuvan parantaminen. Nykyisiin patenttiviestintätapoihin ollaan pääasiassa tyytyväisiä. Yritykset ovat tyytyväisempiä oman yrityksen patentteja koskevaan viestintään kuin kilpailijapatenteista viestimiseen. Patenttiviestintä koetaan tärkeäksi ja yritysten toivotaan olevan aktiivisempia sisäisessä patenttiviestinnässään. Nämä havainnot antavat uutta tietoa patenteista näkökulmasta, joka ei ole aiemmin saanut huomiota patenttikirjallisuudessa.