Arvopohjaisen johtamisen vaikutukset hankinnan toimittajavalintaan
Iltanen, Johanna (2021)
Kandidaatintutkielma
Iltanen, Johanna
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090645186
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090645186
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on selvittää, miten arvopohjainen johtaminen ja organisaation arvot vaikuttavat hankintatoimen käytänteisiin, erityisesti toimittajavalintaan. Aihetta lähestytään esittämällä ensin teoriaa arvoista ja arvopohjaisesta johtamisesta sekä sen jälkeen hankinnoista ja sen käytänteistä. Näiden avulla voidaan vastata tutkimuskysymyksiin teoriaan pohjaten. Tutkielmassa muodostui tärkeiksi käsitteiksi arvopohjainen johtaminen, organisaation arvot, hankinnat, toimittajavalinta, toimittajasopimukset sekä toimittajavalintakriteerit.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerätään tekemällä puolistrukturoitu teemahaastattelu tutkimuksen kohteena olevassa organisaatiossa. Tutkimusaineistona toimii myös kohdeorganisaatiolta saatu kirjallinen aineisto. Aineistoa analysoidaan sisällönanalyysin keinoin ja sen avulla tarkoituksena on löytää aineistosta ilmi tulevia merkityksiä ja ymmärtää syy-seuraus -suhteita.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että arvopohjainen johtaminen näkyy selkeästi hankintatoimessa erilaisina toimittajasopimuksien sisältöön, toimittajavalintakriteereihin sekä yleisesti toimittajavalintaan vaikuttavina käytänteinä. Merkittävimmin arvot ja niiden mukaan toimiminen näkyy yleisinä periaatteina, joiden mukaan kaikkea hankintaa tehdään ja ohjataan, sekä toimittajasopimuksen erillisissä arvoja koskevissa sopimuskohdissa. Organisaation arvot näkyvät myös toimittajavalintakriteereissä. The purpose of this Bachelor thesis is to discover how value-based management and organizational values affect the practices in procurement, particularly supplier selection. The subject is approached initially by presenting theory on values, value-based management, procurement, and its practices. The research questions are answered based on the theory. Core concepts of the thesis are value-based management, procurement, supplier selection, supplier agreement and supplier selection criteria.
The research is conducted in a qualitative case study. The research material is gathered in a semi-structured thematic interview conducted at the target organization of the study. Written material provided by the target organization is used as well. The material is analyzed via content analysis to find implications and cause-and-effect relationships in the material.
Based on the research outcomes, it can be noted that value-based management is exhibited in procurement clearly via multiple varying practices that affect the content of supplier agreements, supplier selection criteria and general supplier selection. Most significantly values and value-based actions are exhibited as general principles that guide all procurement and the separate contract clauses related to values in the supplier agreements. Organizational values are also represented in supplier selection criteria.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerätään tekemällä puolistrukturoitu teemahaastattelu tutkimuksen kohteena olevassa organisaatiossa. Tutkimusaineistona toimii myös kohdeorganisaatiolta saatu kirjallinen aineisto. Aineistoa analysoidaan sisällönanalyysin keinoin ja sen avulla tarkoituksena on löytää aineistosta ilmi tulevia merkityksiä ja ymmärtää syy-seuraus -suhteita.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että arvopohjainen johtaminen näkyy selkeästi hankintatoimessa erilaisina toimittajasopimuksien sisältöön, toimittajavalintakriteereihin sekä yleisesti toimittajavalintaan vaikuttavina käytänteinä. Merkittävimmin arvot ja niiden mukaan toimiminen näkyy yleisinä periaatteina, joiden mukaan kaikkea hankintaa tehdään ja ohjataan, sekä toimittajasopimuksen erillisissä arvoja koskevissa sopimuskohdissa. Organisaation arvot näkyvät myös toimittajavalintakriteereissä.
The research is conducted in a qualitative case study. The research material is gathered in a semi-structured thematic interview conducted at the target organization of the study. Written material provided by the target organization is used as well. The material is analyzed via content analysis to find implications and cause-and-effect relationships in the material.
Based on the research outcomes, it can be noted that value-based management is exhibited in procurement clearly via multiple varying practices that affect the content of supplier agreements, supplier selection criteria and general supplier selection. Most significantly values and value-based actions are exhibited as general principles that guide all procurement and the separate contract clauses related to values in the supplier agreements. Organizational values are also represented in supplier selection criteria.