SSCM practices and supplier’s sustainability management : benchmarking study
Tuomi, Riikka (2021)
Pro gradu -tutkielma
Tuomi, Riikka
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090745455
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090745455
Tiivistelmä
This thesis studied what kind of sustainable supply chain management (SSCM) practices organizations implement to ensure the sustainability of their supply chain. The thesis focuses on practices related to the upstream supply chain and the SSCM practices are categorized into monitoring and supplier collaboration. The supporting research questions study the drivers and challenges of SSCM.
A qualitative study was conducted to answer the research objectives. The study was done for a case company, and it utilized a benchmarking method to study four additional companies. Seven semi-structured interviews were held to collect the empirical data.
Based on the study, the legislation sets the minimum requirements for corporate sustainability activities. Companies are pressured by different stakeholders, such as (corporate) customers, local communities, and media. Sustainability values can be also included in companies’ strategy and the results indicate, that some companies recognize that sustainability can lead to a competitive advantage. Based on the empirical results, Finnish companies mainly use monitoring practices in SSCM that focuses on the supplier base. Code of Conduct is recognized to be the most important tool to communicate sustainability expectations to suppliers. Companies can also require different certificates from their suppliers. Companies do a risk assessment to identify the suppliers that need more monitoring. Other monitoring methods, auditing, or sustainability surveys are also utilized. The benefits of supplier collaboration are discussed in the theoretical background, but it was noticed, that most interviewed companies do not emphasize collaborative practices. Sustainability issues are discussed in meetings or during auditing, but not many companies provide support to the suppliers or rewards the suppliers for improvement. Companies also come across different internal and external challenges as they aim to be sustainable. Monitoring and collaboration require resources. Supply chains are often complex, and thus it is difficult to have efficient monitoring and comprehensive traceability on all tiers. Companies also recognize that suppliers need to have the capabilities to be sustainable. The leverage in the buyer-supplier relationship also impacts, if the buyer can demand sustainability from its suppliers. Tässä työssä tutkittiin, millaisia vastuullisen toimitusketjun käytäntöjä yritykset käyttävät yrittäessään varmistaa toimitusketjunsa vastuullisuuden. Tämä työ keskittyy käytäntöihin, jotka liittyvät ylävirran toimitusketjun vastuullisuuden johtamiseen. Käytännöt on jaettu monitorointiin sekä yhteistyöhön toimittajien kanssa. Muut tutkimuskysymykset käsittelevät toimitusketjun vastuullisuuden motiiveja sekä haasteita.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin käyttämällä laadullista menetelmää. Tämä tutkimus laadittiin toimeksiantajayritykselle, ja neljää muuta yritystä tutkittiin vertailuanalyysia hyödyntäen. Datan keräämiseksi toteutettiin seitsemän puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimuksen perusteella, lainsäädäntö asettaa minimivaatimukset yritysten vastuullisuudelle. Yritykset kokevat myös painetta erilaisten sidosryhmien suunnasta, kuten (yritys)asiakkailta, paikallisilta yhteisöiltä, ja medialta. Vastuullisuus voi sisältyä myös arvona yrityksen strategiaan ja tulokset indikoivat, että osa yrityksistä ymmärtää, että vastuullisuus voi johtaa kilpailuetuun. Empiiristen tulosten perusteella, suomalaiset yritykset käyttävät toimittajakentän vastuullisuuden johtamiseen pääasiassa monitorointia. Eettinen ohjeisto on tärkein väline kommunikoida vastuullisuuteen liittyviä odotuksia toimittajille. Toimittajilta voidaan myös vaatia erilaisia sertifikaatteja. Yritykset tekevät riskiarviointia tunnistaakseen lisähuomiota vaativat toimittajat. Monitorointiin käytetään myös auditointia ja vastuullisuuskyselyitä. Toimittajayhteistyön hyötyjä käsiteltiin laajasti kirjallisuuskatsauksessa, mutta tutkimuksessa tunnistettiin, etteivät monet yritykset hyödynnä yhteistyötä. Vastuullisuudesta keskustellaan tapaamisissa tai auditoinnin osana, mutta moni yritys ei tarjoa toimittajille tukea tai palkitse toimittajia kehityksestä. Yritykset kohtaavat organisaation sisäisiä ja ulkoisia haasteita yrittäessään toimia vastuullisesti. Monitorointi ja yhteistyö vaativat resursseja. Toimitusketjut ovat usein kompleksisia, mikä vaikeuttaa kaikkien tasojen toimittajien monitorointia ja jäljitettävyyttä. Myös toimittajilla täytyy olla kykeneväisyyttä toimia vastuullisesti. Lisäksi, ostajan vaikutusvallalla on merkitystä, jotta yritys voi vaatia toimittajiltaan panostusta vastuullisuuteen.
A qualitative study was conducted to answer the research objectives. The study was done for a case company, and it utilized a benchmarking method to study four additional companies. Seven semi-structured interviews were held to collect the empirical data.
Based on the study, the legislation sets the minimum requirements for corporate sustainability activities. Companies are pressured by different stakeholders, such as (corporate) customers, local communities, and media. Sustainability values can be also included in companies’ strategy and the results indicate, that some companies recognize that sustainability can lead to a competitive advantage. Based on the empirical results, Finnish companies mainly use monitoring practices in SSCM that focuses on the supplier base. Code of Conduct is recognized to be the most important tool to communicate sustainability expectations to suppliers. Companies can also require different certificates from their suppliers. Companies do a risk assessment to identify the suppliers that need more monitoring. Other monitoring methods, auditing, or sustainability surveys are also utilized. The benefits of supplier collaboration are discussed in the theoretical background, but it was noticed, that most interviewed companies do not emphasize collaborative practices. Sustainability issues are discussed in meetings or during auditing, but not many companies provide support to the suppliers or rewards the suppliers for improvement. Companies also come across different internal and external challenges as they aim to be sustainable. Monitoring and collaboration require resources. Supply chains are often complex, and thus it is difficult to have efficient monitoring and comprehensive traceability on all tiers. Companies also recognize that suppliers need to have the capabilities to be sustainable. The leverage in the buyer-supplier relationship also impacts, if the buyer can demand sustainability from its suppliers.
Tutkimuskysymyksiin vastattiin käyttämällä laadullista menetelmää. Tämä tutkimus laadittiin toimeksiantajayritykselle, ja neljää muuta yritystä tutkittiin vertailuanalyysia hyödyntäen. Datan keräämiseksi toteutettiin seitsemän puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimuksen perusteella, lainsäädäntö asettaa minimivaatimukset yritysten vastuullisuudelle. Yritykset kokevat myös painetta erilaisten sidosryhmien suunnasta, kuten (yritys)asiakkailta, paikallisilta yhteisöiltä, ja medialta. Vastuullisuus voi sisältyä myös arvona yrityksen strategiaan ja tulokset indikoivat, että osa yrityksistä ymmärtää, että vastuullisuus voi johtaa kilpailuetuun. Empiiristen tulosten perusteella, suomalaiset yritykset käyttävät toimittajakentän vastuullisuuden johtamiseen pääasiassa monitorointia. Eettinen ohjeisto on tärkein väline kommunikoida vastuullisuuteen liittyviä odotuksia toimittajille. Toimittajilta voidaan myös vaatia erilaisia sertifikaatteja. Yritykset tekevät riskiarviointia tunnistaakseen lisähuomiota vaativat toimittajat. Monitorointiin käytetään myös auditointia ja vastuullisuuskyselyitä. Toimittajayhteistyön hyötyjä käsiteltiin laajasti kirjallisuuskatsauksessa, mutta tutkimuksessa tunnistettiin, etteivät monet yritykset hyödynnä yhteistyötä. Vastuullisuudesta keskustellaan tapaamisissa tai auditoinnin osana, mutta moni yritys ei tarjoa toimittajille tukea tai palkitse toimittajia kehityksestä. Yritykset kohtaavat organisaation sisäisiä ja ulkoisia haasteita yrittäessään toimia vastuullisesti. Monitorointi ja yhteistyö vaativat resursseja. Toimitusketjut ovat usein kompleksisia, mikä vaikeuttaa kaikkien tasojen toimittajien monitorointia ja jäljitettävyyttä. Myös toimittajilla täytyy olla kykeneväisyyttä toimia vastuullisesti. Lisäksi, ostajan vaikutusvallalla on merkitystä, jotta yritys voi vaatia toimittajiltaan panostusta vastuullisuuteen.