Tapaustutkimus lean-ajattelun hyödyntämisestä asiantuntijaorganisaatiossa
Karppinen, Ville (2020)
Lataukset:
Kandidaatintutkielma
Karppinen, Ville
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092046674
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092046674
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lean-ajattelua voidaan hyödyntää osana asiantuntijaorganisaation toimintaa. Samalla lean-ajattelun suhteen tarkasteltiin, millaisia hyötyjä sen omaksumisesta voidaan saavuttaa, ja millaisia haasteita hyödyntämisessä voidaan kohdata. Aiheeseen syvennyttiin tapaustutkimuksen muodossa lean-ajattelua hyödyntävää kohdeorganisaatiota ja sen toimintaa analysoimalla.
Lean-ajattelu voidaan käsittää ennen kaikkea ideologiaksi ja toimintafilosofiaksi, jonka suhteen organisaatiotoimintaa voidaan järjestää. Siinä keskeistä on kokonaisoptimoinnin tavoite, jonka mukaan organisaatiotoimintaa tulisi myös jatkuvasti kehittää. Näin lean-ajattelun omaksumisella voidaan luoda kilpailuetua sekä kehittää toiminnasta muodostuvaa asiakasarvoa. Lean-ajattelulle ominaista on etenkin sen työkalut, jotka konkretisoivat ideologian pääsisältöä eri organisaatiotoiminnan osa-alueilla.
Tutkielman tuloksina havaittiin, että lean-ajattelun muodossa aloitettu projekti on case-organisaatiossa saavuttanut varsin monipuolisia tuloksia. Toimintaa kyettiin kehittämään erityisesti työntekotapojen sekä tila- ja viestintäratkaisujen suhteen. Toisaalta haasteina havaittiin lean-ajattelun jatkohyödyntämisen haasteet projektin jälkeisessä ympäristössä. Varsinkin resurssitilanteen muutoksilla havaittiin merkittävä vaikutus kykyyn ylläpitää ja kehittää uusia toimintatapoja sekä muodostettua muutossuuntaa. The purpose of the study was to find out how lean can be utilized in an expert organization. Also, the study looked at the benefits that can be gained from adopting lean and the challenges that can be faced in utilizing it. The topic was studied in form of a case study by analyzing the case organization’s utilization process of lean.
Lean can be understood above all as a philosophy and a way that organizational activities can be organized and managed. Central to this is the main goal of overall optimization of organizational activities. Also, continuous development of organizational activities should be central to any organization utilizing lean. Lean is typically characterized by its tools, which concretize the main content of the ideology into different areas of organization’s operations. The adoption of lean can especially create a competitive advantage and develop the customer value created by organization’s processes.
As a result of the empirical study, it was found that the case organization’s lean project has achieved quite diverse results. Case organization’s operations had been effectively developed especially by improving working methods, working space and communication solutions. On the other hand, the continued utilization of lean in the post-project environment was found challenging. Changes in the resource situation were found to have a significant effect on the ability to maintain and develop new ways of utilizing lean in the organization.
Lean-ajattelu voidaan käsittää ennen kaikkea ideologiaksi ja toimintafilosofiaksi, jonka suhteen organisaatiotoimintaa voidaan järjestää. Siinä keskeistä on kokonaisoptimoinnin tavoite, jonka mukaan organisaatiotoimintaa tulisi myös jatkuvasti kehittää. Näin lean-ajattelun omaksumisella voidaan luoda kilpailuetua sekä kehittää toiminnasta muodostuvaa asiakasarvoa. Lean-ajattelulle ominaista on etenkin sen työkalut, jotka konkretisoivat ideologian pääsisältöä eri organisaatiotoiminnan osa-alueilla.
Tutkielman tuloksina havaittiin, että lean-ajattelun muodossa aloitettu projekti on case-organisaatiossa saavuttanut varsin monipuolisia tuloksia. Toimintaa kyettiin kehittämään erityisesti työntekotapojen sekä tila- ja viestintäratkaisujen suhteen. Toisaalta haasteina havaittiin lean-ajattelun jatkohyödyntämisen haasteet projektin jälkeisessä ympäristössä. Varsinkin resurssitilanteen muutoksilla havaittiin merkittävä vaikutus kykyyn ylläpitää ja kehittää uusia toimintatapoja sekä muodostettua muutossuuntaa.
Lean can be understood above all as a philosophy and a way that organizational activities can be organized and managed. Central to this is the main goal of overall optimization of organizational activities. Also, continuous development of organizational activities should be central to any organization utilizing lean. Lean is typically characterized by its tools, which concretize the main content of the ideology into different areas of organization’s operations. The adoption of lean can especially create a competitive advantage and develop the customer value created by organization’s processes.
As a result of the empirical study, it was found that the case organization’s lean project has achieved quite diverse results. Case organization’s operations had been effectively developed especially by improving working methods, working space and communication solutions. On the other hand, the continued utilization of lean in the post-project environment was found challenging. Changes in the resource situation were found to have a significant effect on the ability to maintain and develop new ways of utilizing lean in the organization.