Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Tieteelliset julkaisut
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Tieteelliset julkaisut
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Life cycle assessment of a low-height noise barrier for railway traffic noise

Abdulkareem, Mariam; Havukainen, Jouni; Nuortila-Jokinen, Jutta; Horttanainen, Mika (2021-09-25)

Katso/Avaa
abdulkareem_et_al_life_cycle_assessment_publishers_version.pdf (5.622Mb)
Lataukset: 


Publishers version

Abdulkareem, Mariam
Havukainen, Jouni
Nuortila-Jokinen, Jutta
Horttanainen, Mika
25.09.2021

Journal of Cleaner Production

323

Elsevier Ltd.

School of Energy Systems

https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.129169
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021093047658

Tiivistelmä

Life cycle assessment (LCA) methodology was applied to assess five locally developed mix designs for a 20 m low-height noise barrier (LHNB) categorized as: precast Portland cement concrete (S0-baseline scenario), two precast geopolymer composites (S1; S2), and two additive-manufactured geopolymer composites (S3; S4). The objective of the study is to carry out a LCA study of the mix designs, to identify environmental hotspots and evaluate the influence of durability and service life on the LCA results. Environmental impact categories assessed are global warming potential (GWP), fossil depletion, photochemical ozone formation, and acidification. Results show that when a fixed service life of 40 years is chosen for all mix designs, S4 is the most environmentally sustainable with 73% reduced GWP when compared to S0. When sensitivity analysis was used to determine the effect of varying service life (10–40 years) on S1–S4; S4 shows equivalent to better environmental performance than S0. Carbonation was considered and result shows up to 8% of CO2 uptake can be achieved. In conclusion, S4 depicts solutions and concepts that result in environmental improvement potentials for a LHNB from geopolymer composites. The results from this study supported decision-making and guided in the development a 20 m LHNB from 83% industrial side-streams and 0.3% alkali activator maintaining a 10 dB absorption capacity.

Lähdeviite

Abdulkareem M., Havukainen J., Nuortila-Jokinen J., Horttanainen M. (2021). Life cycle assessment of a low-height noise barrier for railway traffic noise. Journal of Cleaner Production, Vol 323, Issue 129169. DOI: doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.129169

Alkuperäinen verkko-osoite

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652621033552
Kokoelmat
  • Tieteelliset julkaisut [1212]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste