Developing social sustainability through supplier development
Kilpiö, Kaisa (2021)
Pro gradu -tutkielma
Kilpiö, Kaisa
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102252005
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102252005
Tiivistelmä
The objective of this study is to gain deeper understanding of social sustainability in the supply chain context and how supplier development can be used to develop it, and what motivates companies to adapt social sustainability practices. Based on the existing literature, the relationship between supplier development and social sustainability is a relatively new research area, as out of the three sustainability dimensions social sustainability has been the least studied in the field of supplier management. However, based on the current literature and the empirical findings of this study, supplier development is one of the key processes in improving the social sustainability of the company. In the empirical part of this study four purchasing and sustainability experts in the field of grocery trade were interviewed. Based on the empirical findings, managing social sustainability through supplier development is an important part of company’s sustainability strategy. The public awareness of social issues has increased, which makes the management of social issues in the supply chain necessary. Based on the results, there are both internal and external factors that motivate companies to adapt more socially sustainable practices. The key challenges identified were the length and complexity of the supply chains, distant location of the supplier and the limited power of a single company. Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus on tutkia miten toimittajien kehittämistä voidaan käyttää keinona toimitusketjun sosiaalisen vastuun kehittämiseksi, ja ymmärtää paremmin syitä miksi yritykset pyrkivät kehittämään sosiaalista vastuuta. Tämän hetkisen tutkimuksen perusteella sosiaalinen vastuu ja toimittajien kehittäminen on melko uusi tutkimusalue, sillä vastuullisuuden kolmesta dimensiosta sosiaalinen vastuu on ollut vähiten tutkituin. Viime aikoina aihe on kuitenkin herättänyt enemmän kiinnostusta, ja nykyisten tutkimusten sekä tämän tutkielman empiiristen tulosten pohjalta voi todeta, että toimittajien kehittämien on yksi tärkeimmistä prosesseista toimitusketjun sosiaalisen vastuun kehittämisen kannalta. Tämän Pro gradu -tutkielman empiirinen osuus on toteutettu haastattelemalla neljää ostotoiminnan ja vastuullisuuden ammattilaista vähittäiskaupan alalta. Empiirisen osuuden tulokset osoittavat, että sosiaalisen vastuun hallinta toimittajien kehittämisen avulla on tärkeä osa yritysten vastuullisuus-strategiaa. Yleinen tietoisuus liittyen sosiaaliseen vastuullisuuteen on lisääntynyt, joten sosiaalisen vastuun huomioiminen toimitusketjussa on tärkeää. Empiirisen osuuden tuloksien perusteella sekä sisäiset että ulkoiset tekijät motivoivat yrityksiä kehittämään toimitusketjun sosiaalista vastuuta. Merkittävimmät haasteet ovat toimitusketjujen pituus ja monimutkaisuus, toimittajien kaukainen sijainti ja yksittäisen yrityksen rajoitettu vaikutusvalta.