Strategisen suorituskykymittariston suunnittelu rakennusalan yritykselle
Riihelä, Anssi (2021)
Diplomityö
Riihelä, Anssi
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102852841
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102852841
Tiivistelmä
Samaan aikaan kun ymmärrys suorituskyvyn johtamisesta ja mittaamisesta on kasvanut, on monissa tutkimuksissa havaittu, että yrityksen operatiivista suorituskykyä ei johdeta juurikaan strategian kautta, tai jos johdetaan, niin henkilöstöä ei pidetä siitä tietoisena. Perinteisesti strateginen johtaminen ja operatiivisen toiminnan johtaminen on nähty toisistaan erilisinä kokonaisuuksina.
Tämän työn keskeisenä tavoitteena oli rakentaa strateginen suorituskyvyn mittausjärjestelmä rakennusalan case-yritykselle. Mittausjärjestelmälle asetettiin tavoitteeksi yrityksen strategisen suorituskyvyn parantaminen. Työn tarkoituksena oli selvittää, minkä näkökulmien ja mittareiden kautta yrityksen strategian toteutumista on mahdollista mitata ja millaisella suorituskyvyn analysointijärjestelmällä strategia saadaan parhaiten implementoitua yrityksen päivittäiseen toimintaan liiketoimintayksiköissä.
Tutkimusstrategiaksi tähän työhön valittiin kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusotteeltaan tämä tutkimus on konstruktiivinen. Empiirinen aineisto kerättiin pääosin teemahaastatteluin. Haastateltavaksi henkilöiksi valikoitui henkilöitä kohdeorganisaation ylimmästä johdosta sekä kunkin suorituskyvyn osa-alueen omakohtaisesti tuntevista henkilöistä. Lisäksi empiiristä aineistoa kerättiin myös osallistuvalla havainnoinnilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että yrityksen strategia voi olla liian suurpiirteisesti määritelty, jotta siitä voisi suoraan johtaa mitattavat asiat. Mittaristohankkeen voidaan kuitenkin todeta olevan hyvä työkalu strategian kirkastamiseen. Strategian mittaaminen pakottaa johdon täsmällisemmin määrittelemään strategiansa ja strategiset tavoitteet. Lisäksi strategisen mittaamisen voidaan todeta tuovan suorituskyvyn mittaamiseen lisää tasapainoa nykyisten, lähinnä kovien tunnuslukujen rinnalle sekä fokusoivan henkilöstön toimintaa kohti strategisesti tärkeitä tavoitteita. As the understanding of managing and measuring performances has grown, many studies have found that companies’ operational performance is rarely derived from strategy, or if done so, then the staff is not considered aware of it. Traditionally, strategic management and operational management have been seen as separate entities.
The aim of this thesis was to develop a strategic performance measurement system for a construction company. The goal of the measurement system was to improve the company's strategic performance. The purpose of the work was also to research from which perspectives and indicators it is possible to measure the implementation of the company's strategy and what kind of performance measurement system the strategy can be best implemented in the company's daily operations in business units.
The research strategy of this thesis is a theory-based case study using qualitative research methods. The approach to this research was constructive. The used data was collected mostly by using semi-structured interviews. The interviewees were selected from the top management of the organization, as well as from individuals who know each aspect of performance personally. In addition, empirical data was also collected through participant observation.
The study concludes that a company’s strategy may be too broadly defined to be directly derived from measurable things. However, the metrics project can be a valuable tool for clarifying the strategy. Measuring the strategy forces management to define its strategy and strategic goals more precisely. Moreover, strategic measurement can bring more balance to an organization’s performance measurement alongside the current mainly financial indicators. The PM system helps the organization to focus its activities on strategically important goals.
Tämän työn keskeisenä tavoitteena oli rakentaa strateginen suorituskyvyn mittausjärjestelmä rakennusalan case-yritykselle. Mittausjärjestelmälle asetettiin tavoitteeksi yrityksen strategisen suorituskyvyn parantaminen. Työn tarkoituksena oli selvittää, minkä näkökulmien ja mittareiden kautta yrityksen strategian toteutumista on mahdollista mitata ja millaisella suorituskyvyn analysointijärjestelmällä strategia saadaan parhaiten implementoitua yrityksen päivittäiseen toimintaan liiketoimintayksiköissä.
Tutkimusstrategiaksi tähän työhön valittiin kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusotteeltaan tämä tutkimus on konstruktiivinen. Empiirinen aineisto kerättiin pääosin teemahaastatteluin. Haastateltavaksi henkilöiksi valikoitui henkilöitä kohdeorganisaation ylimmästä johdosta sekä kunkin suorituskyvyn osa-alueen omakohtaisesti tuntevista henkilöistä. Lisäksi empiiristä aineistoa kerättiin myös osallistuvalla havainnoinnilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että yrityksen strategia voi olla liian suurpiirteisesti määritelty, jotta siitä voisi suoraan johtaa mitattavat asiat. Mittaristohankkeen voidaan kuitenkin todeta olevan hyvä työkalu strategian kirkastamiseen. Strategian mittaaminen pakottaa johdon täsmällisemmin määrittelemään strategiansa ja strategiset tavoitteet. Lisäksi strategisen mittaamisen voidaan todeta tuovan suorituskyvyn mittaamiseen lisää tasapainoa nykyisten, lähinnä kovien tunnuslukujen rinnalle sekä fokusoivan henkilöstön toimintaa kohti strategisesti tärkeitä tavoitteita.
The aim of this thesis was to develop a strategic performance measurement system for a construction company. The goal of the measurement system was to improve the company's strategic performance. The purpose of the work was also to research from which perspectives and indicators it is possible to measure the implementation of the company's strategy and what kind of performance measurement system the strategy can be best implemented in the company's daily operations in business units.
The research strategy of this thesis is a theory-based case study using qualitative research methods. The approach to this research was constructive. The used data was collected mostly by using semi-structured interviews. The interviewees were selected from the top management of the organization, as well as from individuals who know each aspect of performance personally. In addition, empirical data was also collected through participant observation.
The study concludes that a company’s strategy may be too broadly defined to be directly derived from measurable things. However, the metrics project can be a valuable tool for clarifying the strategy. Measuring the strategy forces management to define its strategy and strategic goals more precisely. Moreover, strategic measurement can bring more balance to an organization’s performance measurement alongside the current mainly financial indicators. The PM system helps the organization to focus its activities on strategically important goals.