Biojalostamon jätehuollon kehittäminen
Hölsä, Atte (2021)
Diplomityö
Hölsä, Atte
2021
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110153187
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110153187
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena oli selvittää uuden jätelainsäädännön vaikutukset UPM Lappeenrannan biojalostamolle, sekä optimoida merkittävimpien jätejakeiden luokittelu ja käsittely. Teoriaosassa tutkittiin uutta jätelakia ja valmisteilla olevaa jäteasetusta, sekä tarkasteltiin jätteiden luokittelujärjestelmää. Empiirisessä osassa tutkittiin biojalostamon jätetietoja, sovellettiin uutta lainsäädäntöä biojalostamon toimintaan, tutkittiin raakamäntyöljysakan ja hylkyöljyn luokittelua ja hyötykäyttöä, sekä selvitettiin vaihtoehtoja biojalostamon tyhjennysjätehuollon sujuvoittamiseen vähentämällä tai korvaamalla jätekontteja.
Biojalostamolle olennaisin muutos uudessa jätelainsäädännössä on muovijätteen erilliskeräysvelvoite, joka tullaan järjestämään viimeistään heinäkuussa 2022. Muita uudistuksia ovat mm. kirjanpito- ja tiedonantovelvollisuuden, sekä siirtoasiakirjaan liittyvät uudistukset. Suurimmista jätejakeista raakamäntyöljysakalle soveltuvin luokittelu olisi tarkastelun mukaan vaarallinen jäte vaaraluokituksella HP 13 herkistävä ja jätekoodilla 05 01 03*. Optimaalisin käsittely sakalle olisi erotella ensin tuote ja jäte. Tuote suositellaan vietäväksi mäntyöljyn erotteluun ja jäte vietäväksi kierrätyspolttoaineen valmistukseen. Hylkyöljy suositellaan luokiteltavaksi vaaralliseksi jätteeksi vaaraluokituksella HP 3 syttyvä ja nykyisellä jätekoodilla. Käsittelyn suhteen voidaan tarkemmin selvittää mahdollisuutta kierrätyspolttoaineen valmistukseen jätteenkäsittelijän kanssa. Tyhjennysjätehuollon kehittämisen ja IBC-konttien vähentämisen suhteen ei löydetty ratkaisua, joka olisi tarpeeksi soveltuva. Biojalostamon hyötykäyttöaste nousisi noin 42 %:sta 82 %:iin, mikäli toimenpiteet toteutettaisiin. Samalla tavoitteet hyötykäyttötavoitteista saavutettaisiin ja olisi mahdollista saada pientä taloudellista hyötyä. The goal of this master’s thesis is to find out the effects of the new waste legislation on UPM’s Lappeenranta biorefinery and optimize the classification and management of the largest waste fractions. In the theory part the new waste legislation and the waste classification system were inspected. In the empirical part the biorefinery’s waste information was studied, the new waste legislation was adapted on the biorefinery’s waste management system, the classification and utilization of crude tall oil sludge and reject oil was studied and the options for increasing the waste management efficiency was studied by looking for options to reduce the amount of waste containers or replace them.
The biggest effect of the new waste legislation is the implementation of plastic waste collection, which will be arranged by July 2022. Other changes are made to for example the obligation to keep a record and provide information and shipping documents. Of the largest waste fractions crude tall oil sludge is recommended to be classified as hazardous waste with hazardous property HP 13 sensitizing and an EWC-code of 05 01 03*. The most optimal waste utilization method is to separate the product and waste. Sludge classified as a product is recommended to be taken to separation and any waste is recommended to be taken to recycled fuel manufacturing. Reject is recommended be classified as hazardous waste with hazardous property HP 3 flammable with the existing EWC-code. Reject oil would also be suitable for the manufacturing of recycled fuel but more studies should be made with the waste management company. No suitable way to reduce the amount of IBC-containers was found. The waste utilization rate could rise from 42 % to 82 % should these measures be carried out. As the waste utilization goals are achieved it is possible that small economic savings can be gained.
Biojalostamolle olennaisin muutos uudessa jätelainsäädännössä on muovijätteen erilliskeräysvelvoite, joka tullaan järjestämään viimeistään heinäkuussa 2022. Muita uudistuksia ovat mm. kirjanpito- ja tiedonantovelvollisuuden, sekä siirtoasiakirjaan liittyvät uudistukset. Suurimmista jätejakeista raakamäntyöljysakalle soveltuvin luokittelu olisi tarkastelun mukaan vaarallinen jäte vaaraluokituksella HP 13 herkistävä ja jätekoodilla 05 01 03*. Optimaalisin käsittely sakalle olisi erotella ensin tuote ja jäte. Tuote suositellaan vietäväksi mäntyöljyn erotteluun ja jäte vietäväksi kierrätyspolttoaineen valmistukseen. Hylkyöljy suositellaan luokiteltavaksi vaaralliseksi jätteeksi vaaraluokituksella HP 3 syttyvä ja nykyisellä jätekoodilla. Käsittelyn suhteen voidaan tarkemmin selvittää mahdollisuutta kierrätyspolttoaineen valmistukseen jätteenkäsittelijän kanssa. Tyhjennysjätehuollon kehittämisen ja IBC-konttien vähentämisen suhteen ei löydetty ratkaisua, joka olisi tarpeeksi soveltuva. Biojalostamon hyötykäyttöaste nousisi noin 42 %:sta 82 %:iin, mikäli toimenpiteet toteutettaisiin. Samalla tavoitteet hyötykäyttötavoitteista saavutettaisiin ja olisi mahdollista saada pientä taloudellista hyötyä.
The biggest effect of the new waste legislation is the implementation of plastic waste collection, which will be arranged by July 2022. Other changes are made to for example the obligation to keep a record and provide information and shipping documents. Of the largest waste fractions crude tall oil sludge is recommended to be classified as hazardous waste with hazardous property HP 13 sensitizing and an EWC-code of 05 01 03*. The most optimal waste utilization method is to separate the product and waste. Sludge classified as a product is recommended to be taken to separation and any waste is recommended to be taken to recycled fuel manufacturing. Reject is recommended be classified as hazardous waste with hazardous property HP 3 flammable with the existing EWC-code. Reject oil would also be suitable for the manufacturing of recycled fuel but more studies should be made with the waste management company. No suitable way to reduce the amount of IBC-containers was found. The waste utilization rate could rise from 42 % to 82 % should these measures be carried out. As the waste utilization goals are achieved it is possible that small economic savings can be gained.