Yrittäjyyskasvatuksen ja yrittäjämäisen toiminnan kehittäminen toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa pedagogisen johtamisen kautta
Kotila, Tuija (2021)
Diplomityö
Kotila, Tuija
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110253322
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110253322
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin ammatillisen toisen asteen oppilaitoksille sopivia yrittäjyystaitojen työkaluja, ideoita ja ehdotuksia pedagogisen johtamisen näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella ja teemahaastattelulla. Kohderyhmänä olivat oppilaitosten asiantuntijat. Tulokset analysoitiin ja verrattiin teoreettiseen viitekehykseen.
Pedagogisessa johtamisessa korostetaan samoja taitoja, ominaisuuksia ja käyttäytymistä erityisesti samoilla piirteillä kuin yrittäjyydessä: hyvä neuvottelukyky, ongelmanratkaisu, päättäväisyys, luovuus, itseluottamus, keskittyminen, epävarmuuden hallinta, suvaitsevaisuus ja halukkuus ottaa riskejä. Tutkimus osoittaa selvästi, että ne opettajat, jotka työskentelevät yrittäjähenkisen tai kokemuksen omaavan johdon alaisuudessa tekevät palkitsevimmat tulokset opiskelijoiden kanssa ja pitävät työtänsä mielekkäänä ja käytännönläheisenä.
Tutkimustulosten mukaan pedagogisen johtamistaidon kehittämiseen on suuri tarve. Se on haastavaa, mutta mahdollista yrittäjyyskasvatuksen ja yrittäjyysosaamisen avulla. Mikä parantaa yrittäjyyskulttuuria ja vahvistaa yrittäjyystietoisuutta myös laajemmassa mittakaavassa.
Yrittäjyyskoulutus voi olla tulevaisuuden johtamiskoulutuksen tärkein sisältö. The aim of this research is to highlight the tools, ideas and proposals of entrepreneurial skills suitable to secondary vocational education institutions in perspective of pedagogical management. The research method was qualitative and quantitative using surveys and interviewing vocational secondary school pedagogical professionals. The results were analyzed and compared to the theoretical frame of reference.
Pedagogical leadership emphasizes the same skills, attributes, and behaviors especially with the same traits as in entrepreneurship: good negotiation, problem solving, determination, creativity, self-confidence, concentration, insecurity management, tolerance and willingness to take risks. The research clearly shows that teachers working under management with entrepreneurial mindset or experience make the most rewarding results with students and find their work meaningful and pragmatic.
According to the research results, there is a great need for the development of pedagogical leadership skills. It is challenging but possible through entrepreneurship education and entrepreneurial competence. Thus enhancing entrepreneurial culture and strengthening entrepreneurship awareness also on a larger scale.
Entrepreneurship education may be the most important content of management training in the future.
Pedagogisessa johtamisessa korostetaan samoja taitoja, ominaisuuksia ja käyttäytymistä erityisesti samoilla piirteillä kuin yrittäjyydessä: hyvä neuvottelukyky, ongelmanratkaisu, päättäväisyys, luovuus, itseluottamus, keskittyminen, epävarmuuden hallinta, suvaitsevaisuus ja halukkuus ottaa riskejä. Tutkimus osoittaa selvästi, että ne opettajat, jotka työskentelevät yrittäjähenkisen tai kokemuksen omaavan johdon alaisuudessa tekevät palkitsevimmat tulokset opiskelijoiden kanssa ja pitävät työtänsä mielekkäänä ja käytännönläheisenä.
Tutkimustulosten mukaan pedagogisen johtamistaidon kehittämiseen on suuri tarve. Se on haastavaa, mutta mahdollista yrittäjyyskasvatuksen ja yrittäjyysosaamisen avulla. Mikä parantaa yrittäjyyskulttuuria ja vahvistaa yrittäjyystietoisuutta myös laajemmassa mittakaavassa.
Yrittäjyyskoulutus voi olla tulevaisuuden johtamiskoulutuksen tärkein sisältö.
Pedagogical leadership emphasizes the same skills, attributes, and behaviors especially with the same traits as in entrepreneurship: good negotiation, problem solving, determination, creativity, self-confidence, concentration, insecurity management, tolerance and willingness to take risks. The research clearly shows that teachers working under management with entrepreneurial mindset or experience make the most rewarding results with students and find their work meaningful and pragmatic.
According to the research results, there is a great need for the development of pedagogical leadership skills. It is challenging but possible through entrepreneurship education and entrepreneurial competence. Thus enhancing entrepreneurial culture and strengthening entrepreneurship awareness also on a larger scale.
Entrepreneurship education may be the most important content of management training in the future.