Vastuullinen toimittajaverkoston hallinta
Kahila, Maria (2021)
Kandidaatintyö
Kahila, Maria
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110453863
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110453863
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, millainen on vastuullinen
toimittajaverkosto, ja miten sen voi saavuttaa. Tarkoituksena on tutkia, mitä
yrityksen vastuuseen kuuluu, millaisia haasteita vastuullisessa hankinnassa on,
sekä miten näitä haasteita voi hallita. Tutkimus on toteutettu
kirjallisuuskatsauksena. Sisältö jakautuu kolmeen osaan: yritysten
vastuullisuusvelvoitteet, toimittajaverkoston vastuullisuusriskit sekä
vastuullisuuden hallinta toimittajaverkostossa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurimmat vastuullisuusvelvoitteet ovat
suurilla yrityksillä. Niiden odotetaan olevan vastuussa koko toimittajaverkostosta.
Lait eivät kuitenkaan tällä hetkellä velvoita yrityksiä vastuulliseen
toimittajaverkoston hallintaan, mutta paine vastuullisuuteen tulee sidosryhmiltä.
Suurimmat vastuullisuusongelmat löytyvät yleensä alihankintaketjusta. Näiden
riskien hallitseminen on tärkeä osa vastuullista toimittajaverkostoa.
Vastuullisuusongelmat syntyvät toimittajaverkostossa liian suurista tilauksista
sekä resurssien puutteesta.
Jotta vastuullisuuden hallinta toimittajaverkostossa onnistuu, yrityksen täytyy
hallita viisivaiheinen prosessi. Aluksi yrityksen täytyy kehittää Code of Conduct,
johon yritys määrittää omat arvot ja vastuulliset toimintaperiaatteet. Code of
Conductin yhteyteen yrityksen täytyy myös määrittää vastuullisuusstrategia.
Toinen kokonaisuus, joka yrityksen tulee hallita, on toimittajien valintaprosessi.
Toimittajien valinnassa täytyy ottaa huomioon sosiaalinen, ekologinen ja
taloudellinen kestävyys. Seuraavassa vaiheessa yritys valvoo tavoitteidensa
saavuttamista ja ottaa selvää, millaisia vastuullisuusriskejä toimittajaverkostossa
on. Tämän jälkeen valvotaan toimittajien vastuullisuutta monitoroinnin ja
auditoinnin avulla. Viimeisenä löydökset raportoidaan ja ehdotetaan toimittajille
korjaustoimenpiteitä.
toimittajaverkosto, ja miten sen voi saavuttaa. Tarkoituksena on tutkia, mitä
yrityksen vastuuseen kuuluu, millaisia haasteita vastuullisessa hankinnassa on,
sekä miten näitä haasteita voi hallita. Tutkimus on toteutettu
kirjallisuuskatsauksena. Sisältö jakautuu kolmeen osaan: yritysten
vastuullisuusvelvoitteet, toimittajaverkoston vastuullisuusriskit sekä
vastuullisuuden hallinta toimittajaverkostossa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurimmat vastuullisuusvelvoitteet ovat
suurilla yrityksillä. Niiden odotetaan olevan vastuussa koko toimittajaverkostosta.
Lait eivät kuitenkaan tällä hetkellä velvoita yrityksiä vastuulliseen
toimittajaverkoston hallintaan, mutta paine vastuullisuuteen tulee sidosryhmiltä.
Suurimmat vastuullisuusongelmat löytyvät yleensä alihankintaketjusta. Näiden
riskien hallitseminen on tärkeä osa vastuullista toimittajaverkostoa.
Vastuullisuusongelmat syntyvät toimittajaverkostossa liian suurista tilauksista
sekä resurssien puutteesta.
Jotta vastuullisuuden hallinta toimittajaverkostossa onnistuu, yrityksen täytyy
hallita viisivaiheinen prosessi. Aluksi yrityksen täytyy kehittää Code of Conduct,
johon yritys määrittää omat arvot ja vastuulliset toimintaperiaatteet. Code of
Conductin yhteyteen yrityksen täytyy myös määrittää vastuullisuusstrategia.
Toinen kokonaisuus, joka yrityksen tulee hallita, on toimittajien valintaprosessi.
Toimittajien valinnassa täytyy ottaa huomioon sosiaalinen, ekologinen ja
taloudellinen kestävyys. Seuraavassa vaiheessa yritys valvoo tavoitteidensa
saavuttamista ja ottaa selvää, millaisia vastuullisuusriskejä toimittajaverkostossa
on. Tämän jälkeen valvotaan toimittajien vastuullisuutta monitoroinnin ja
auditoinnin avulla. Viimeisenä löydökset raportoidaan ja ehdotetaan toimittajille
korjaustoimenpiteitä.