Korkeasti koulutettujen suomalaisten millenniaalien organisaatioon sitouttaminen palkitsemalla
Routti, Roosa (2021)
Pro gradu -tutkielma
Routti, Roosa
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110854267
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110854267
Tiivistelmä
Millenniaalit poikkeavat edeltävistä sukupolvista tarpeidensa ja toiveidensa vuoksi. He eivät myöskään pelkää vaihtaa työnantajaorganisaatioitaan, jos nämä heidän tarpeensa ei tule tyydytetyiksi. Koska millenniaalien osuus työntekijöistä kasvaa vuosittain, on heidän tarpeidensa ymmärtäminen tärkeää, jotta heistä on mahdollista saada organisaatioonsa sitoutuneita työntekijöitä.
Tämän vuoksi tässä pro gradu tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millainen kokonaispalkitseminen tukee kaikkein parhaiten korkeasti koulutettujen suomalaisten millenniaalien organisaatioon sitoutumista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla tutkimuksen kohderyhmän edustajia. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin ja saatuja tuloksia verrattiin aikaisempiin tutkimustuloksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että korkeasti koulutettujen suomalaisten millenniaalien organisaatioon sitoutumisen lähtökohtana on se, että heille maksetaan asianmukaista peruspalkkaa, joka mahdollistaa heille toivotun elintason. Tämän lisäksi tärkeimmiksi palkitsemiskeinoiksi nousi työn mielekäs sisältö, tasapaino työ- ja yksityiselämän välillä sekä kehittymismahdollisuudet. Sen sijaan aineellisilla palkitsemiskeinoilla (pois lukien peruspalkka) ei organisaatioon sitoutumiseen ollut juuri vaikutusta. Mitä oikeudenmukaisemmaksi korkeasti koulutettu suomalainen millenniaali palkitsemiskäytänteet kokee, sitä helpompi hänen on työnantajaorganisaatioonsa sitoutua ja tämä olisikin hyvä muistaa organisaatioiden palkitsemisstrategioita suunniteltaessa. Millennials differ from previous generations in their needs and desires. They are not afraid to switch their employer organizations if their needs are not met. As millennials share of employees grows each year, it is important to understand their needs so they can become committed to their organizations.
Therefore, this Master's Thesis sought to find out what kind of total rewarding would best support the organizational commitment of highly educated Finnish millennials. The research was carried out using qualitative research methods by interviewing representatives of the research target group. The material obtained from the interview was analyzed and the results obtained were compared with previous research results.
The results of the study show that the starting point for the commitment of highly educated millennials to the organization is that they are paid an appropriate basic salary that allows them to achieve the desired standard of living. In addition to this, the most important means of rewarding were the meaningful content of work, the balance between work and private life, and opportunities for development. On the other hand, financial rewards (excluding the basic salary) had little effect on the organizational commitment. The fairer the highly educated Finnish millennials perceives rewarding practices, the easier it is for them to commit to their organization. This would be good to keep in mind when planning organizations' total rewarding strategies in the future.
Tämän vuoksi tässä pro gradu tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millainen kokonaispalkitseminen tukee kaikkein parhaiten korkeasti koulutettujen suomalaisten millenniaalien organisaatioon sitoutumista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla tutkimuksen kohderyhmän edustajia. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin ja saatuja tuloksia verrattiin aikaisempiin tutkimustuloksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että korkeasti koulutettujen suomalaisten millenniaalien organisaatioon sitoutumisen lähtökohtana on se, että heille maksetaan asianmukaista peruspalkkaa, joka mahdollistaa heille toivotun elintason. Tämän lisäksi tärkeimmiksi palkitsemiskeinoiksi nousi työn mielekäs sisältö, tasapaino työ- ja yksityiselämän välillä sekä kehittymismahdollisuudet. Sen sijaan aineellisilla palkitsemiskeinoilla (pois lukien peruspalkka) ei organisaatioon sitoutumiseen ollut juuri vaikutusta. Mitä oikeudenmukaisemmaksi korkeasti koulutettu suomalainen millenniaali palkitsemiskäytänteet kokee, sitä helpompi hänen on työnantajaorganisaatioonsa sitoutua ja tämä olisikin hyvä muistaa organisaatioiden palkitsemisstrategioita suunniteltaessa.
Therefore, this Master's Thesis sought to find out what kind of total rewarding would best support the organizational commitment of highly educated Finnish millennials. The research was carried out using qualitative research methods by interviewing representatives of the research target group. The material obtained from the interview was analyzed and the results obtained were compared with previous research results.
The results of the study show that the starting point for the commitment of highly educated millennials to the organization is that they are paid an appropriate basic salary that allows them to achieve the desired standard of living. In addition to this, the most important means of rewarding were the meaningful content of work, the balance between work and private life, and opportunities for development. On the other hand, financial rewards (excluding the basic salary) had little effect on the organizational commitment. The fairer the highly educated Finnish millennials perceives rewarding practices, the easier it is for them to commit to their organization. This would be good to keep in mind when planning organizations' total rewarding strategies in the future.