Soft skills in a software engineering project course
Seppänen, Marianne (2021)
Kandidaatintyö
Seppänen, Marianne
2021
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111254947
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111254947
Tiivistelmä
Having only technical skills is not enough in today’s labour market. This has drawn attention to soft skills. Soft skills are cognitive abilities and social skills, such as communication skills, teamwork, creativity, and problem solving. Research reveals that engineering graduates are especially lacking in these skills. Therefore, soft skill teaching in higher education should be studied more.
The purpose of this study is to find out which soft skills software engineering students learned during a specific course, and which skills they consider important for their future careers. The study focuses on a software engineering course, where students worked in teams to develop software for companies. Data was collected from the students’ learning diaries and from a survey that was sent to them after the course.
According to the results, the students improved their communication and teamwork skills the most. Furthermore, more than 70% of the students believed they improved their flexibility, learning skills, problem solving and customer orientation. In the learning diaries the students also mentioned responsibility and information sharing as important skills. When it comes to their future careers, the students considered communication, teamwork, customer orientation and ethics as the most important skills. The results are in line with other studies on the topic, but as it is a case study with a relatively small sample, the results cannot be generalized. Kilpailu työmarkkinoilla on kovaa, eivätkä pelkät tekniset taidot riitä työelämän haasteista selviämiseen. Tämän takia on alettu kiinnittää huomiota pehmeisiin taitoihin. Pehmeät taidot ovat käytännön kognitiivisia kykyjä ja ihmissuhdetaitoja, kuten kommunikointi, ryhmätyötaidot, luovuus ja ongelmanratkaisu. Tutkimusten mukaan vastavalmistuneilla tekniikan alan työntekijöillä on puutteita nimenomaan pehmeiden taitojen osaamisessa. Täten näiden opettamiseen korkeakouluissa tulisi kiinnittää huomiota.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä pehmeitä taitoja tietotekniikan opiskelijat oppivat yhden kurssin aikana, sekä mitä taitoja he pitävät tärkeinä työelämää varten. Tutkimuskohteena on tietotekniikan kurssi, jossa opiskelijat työskentelivät ryhmissä ja tekivät ohjelmointiprojekteja ulkopuolisille yrityksille. Tutkimusaineistoina on opiskelijoille lähetetty kysely sekä opiskelijoiden kirjoittamat oppimispäiväkirjat.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat oppivat kurssilla eniten kommunikointi- ja ryhmätyötaitoja. Yli 70 % kyselyyn vastanneista koki näiden lisäksi parantaneensa joustavuuskykyä, oppimistaitoja, ongelmanratkaisua ja asiakaslähtöisyyttä. Oppimispäiväkirjoissa pidettiin näiden lisäksi tärkeinä tiedon jakamista ja vastuullisuuden oppimista. Työelämän kannalta tärkeimpinä taitoina pidettiin kommunikointia, ryhmätyötaitoja, asiakaslähtöisyyttä, sekä ammattietiikkaa. Tulokset ovat samansuuntaiset muiden aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, mutta koska kyseessä on suhteellisen pienen otoksen tapaustutkimus, ei tuloksia voida yleistää.
The purpose of this study is to find out which soft skills software engineering students learned during a specific course, and which skills they consider important for their future careers. The study focuses on a software engineering course, where students worked in teams to develop software for companies. Data was collected from the students’ learning diaries and from a survey that was sent to them after the course.
According to the results, the students improved their communication and teamwork skills the most. Furthermore, more than 70% of the students believed they improved their flexibility, learning skills, problem solving and customer orientation. In the learning diaries the students also mentioned responsibility and information sharing as important skills. When it comes to their future careers, the students considered communication, teamwork, customer orientation and ethics as the most important skills. The results are in line with other studies on the topic, but as it is a case study with a relatively small sample, the results cannot be generalized.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä pehmeitä taitoja tietotekniikan opiskelijat oppivat yhden kurssin aikana, sekä mitä taitoja he pitävät tärkeinä työelämää varten. Tutkimuskohteena on tietotekniikan kurssi, jossa opiskelijat työskentelivät ryhmissä ja tekivät ohjelmointiprojekteja ulkopuolisille yrityksille. Tutkimusaineistoina on opiskelijoille lähetetty kysely sekä opiskelijoiden kirjoittamat oppimispäiväkirjat.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat oppivat kurssilla eniten kommunikointi- ja ryhmätyötaitoja. Yli 70 % kyselyyn vastanneista koki näiden lisäksi parantaneensa joustavuuskykyä, oppimistaitoja, ongelmanratkaisua ja asiakaslähtöisyyttä. Oppimispäiväkirjoissa pidettiin näiden lisäksi tärkeinä tiedon jakamista ja vastuullisuuden oppimista. Työelämän kannalta tärkeimpinä taitoina pidettiin kommunikointia, ryhmätyötaitoja, asiakaslähtöisyyttä, sekä ammattietiikkaa. Tulokset ovat samansuuntaiset muiden aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, mutta koska kyseessä on suhteellisen pienen otoksen tapaustutkimus, ei tuloksia voida yleistää.