Ohjelmistotuoteyrityksen kansainvälistyminen
Kopra, Jukka (2021)
Diplomityö
Kopra, Jukka
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111555140
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111555140
Tiivistelmä
Diplomityössä selvitetään, millaisin menetelmin ja mekanismein jo vakiintuneen yrityksen kannattaa alkaa laajentaa toiminta- ja markkina-aluettaan ulkomaille. Työssä perehdytään erilaisiin kansainvälistymismalleihin ja kansainvälistymisen operaatiomuotoihin sekä tarkastellaan tutkimusartikkeleihin perustuen mallien toimivuutta. Empiirisessä osuudessa tarkastellaan erään suomalaisen osaamisintensiivisiä ohjelmistotekniikan palveluja tarjoavan pk-yrityksen, eli nk. KIBS-yrityksen kansainvälistymistoimia.
Liiketoiminnan laajentaminen kannattavalla tavalla ulkomaille hyödyttää yrityksen omistajia sekä yhteiskuntaa. Tilastokeskuksen mukaan Suomesta vietiin vuonna 2019 ulkomaille palveluja yli 27 miljardilla eurolla, josta ohjelmistotekniikan toimialan osuus on noin 6,9 miljardia euroa.
Yrityksen kansainvälistymiselle voi olla useita motiiveja, jotka voivat olla proaktiivisia tai reaktiivisia. Yrityksen kansainvälistymistoimia voidaan analysoida ja suunnitella kansainvälistymismalleja ja operaatiomuotoja arvioimalla. Työssä tarkasteltuja kansainvälistymismalleja ovat Eclectic Paradigm ja OLI-malli, transaktiokustannusmalli, Uppsala-malli, verkostomalli sekä Born Global ja Born Again Global -mallit. Minkään yksittäisen kansainvälistymismallin, -teorian tai operaatiomuodon avulla ei voida määrittää kaikkia kansainvälistymiseen liittyvän toiminnan muotoja. Kansainvälistymismallit eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan soveltuvin osin toisiaan täydentäviä tai kansainvälistymisongelmaa eri näkökulmista tarkastelevia.
Operaatiomuodot ovat tapoja, joilla yritykset toimivat kansainvälisellä markkinalla ja käsite kuvaa kuinka yritys voi organisoida ja toteuttaa toimintonsa aloittaessaan toiminnan ulkomailla. Kansainvälisiä operaatiomuotoja ovat mm. vienti, sopimusperusteiset toimintatavat, kuten esimerkiksi lisensointi- ja franchising-mallit, yhteisyritykset ja ulkomailla toimivat tytäryhtiöt. Operaatiomuodon valinta voi perustua naiiviin, pragmaattiseen tai strategiseen valintasääntöön.
Työssä tutkittiin esimerkkiyrityksen kansainvälistymistoimia. Tutkimusmetodina oli kvalitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimuksessa havaittiin, että esimerkkiyrityksen kansainvälistymistoimet tapahtuvat suunnitellusti ja hallitusti. Yrityksen avainhenkilöillä on hyvä kansainvälinen kokemus. Kansainvälistymistoimet etenevät vahvasti Uppsala-mallin mukaisesti ja operaatiomuotona on suora vientitoiminta. This master’s thesis intends to find out, what methods and mechanisms an already established sme-company should use when expanding its activities and market abroad. The text intends to familiarize the reader with different models of internationalization and entry modes and gain deeper understanding through a review of research literature. The empirical research focuses in a finnish knowledge intensive business service company, which develops software solutions, in the intention to find out, what steps the company is taking in its internationalization process.
Expanding a company’s business abroad in a profitable manner brings benefits to its owners and society. According to Statistics Finland the value of exported services from Finland was 27 billion euros in year 2019, of which software services were ca. 6,9 billion euros. There are several motives to internationalize, and these motives can be proactive or reactive. The process of internationalization can be analyzed and planned with the help of different internationalization theories and entry mode structures. This work exhibits Eclectic Paradigm and OLI-model, the Transaction cost analysis model, Uppsala-model, the Network model and Born Global and Born Again Global models. No single theoretical model or entry model can describe all aspects of the internationalization process. Theoretical models of internationalization are not mutually exclusive, but they complement each other when trying to describe or plan the internationalization activities of a company.
Entry modes are pragmatic ways to operate on an international market. The concept describes, how a company could and should organize its activities when starting operations in a foreign market. International entry modes are eg. export, intermediate modes such as licensing and franchising and hierarchial modes. The choice of an entry mode can be based on naïve, pragmatic, or strategic rule.
This thesis conducted empirical research how a Finnish company executes its internationalization process and activities. The research method was qualitative research and data was collected through semi-structural theme interview. The findings are, that the internationalization activities are conducted in a planned and controlled manner. The key operatives in the company have good international experience. The activities follow Uppsala-model and the choice of entry mode is direct export.
Liiketoiminnan laajentaminen kannattavalla tavalla ulkomaille hyödyttää yrityksen omistajia sekä yhteiskuntaa. Tilastokeskuksen mukaan Suomesta vietiin vuonna 2019 ulkomaille palveluja yli 27 miljardilla eurolla, josta ohjelmistotekniikan toimialan osuus on noin 6,9 miljardia euroa.
Yrityksen kansainvälistymiselle voi olla useita motiiveja, jotka voivat olla proaktiivisia tai reaktiivisia. Yrityksen kansainvälistymistoimia voidaan analysoida ja suunnitella kansainvälistymismalleja ja operaatiomuotoja arvioimalla. Työssä tarkasteltuja kansainvälistymismalleja ovat Eclectic Paradigm ja OLI-malli, transaktiokustannusmalli, Uppsala-malli, verkostomalli sekä Born Global ja Born Again Global -mallit. Minkään yksittäisen kansainvälistymismallin, -teorian tai operaatiomuodon avulla ei voida määrittää kaikkia kansainvälistymiseen liittyvän toiminnan muotoja. Kansainvälistymismallit eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan soveltuvin osin toisiaan täydentäviä tai kansainvälistymisongelmaa eri näkökulmista tarkastelevia.
Operaatiomuodot ovat tapoja, joilla yritykset toimivat kansainvälisellä markkinalla ja käsite kuvaa kuinka yritys voi organisoida ja toteuttaa toimintonsa aloittaessaan toiminnan ulkomailla. Kansainvälisiä operaatiomuotoja ovat mm. vienti, sopimusperusteiset toimintatavat, kuten esimerkiksi lisensointi- ja franchising-mallit, yhteisyritykset ja ulkomailla toimivat tytäryhtiöt. Operaatiomuodon valinta voi perustua naiiviin, pragmaattiseen tai strategiseen valintasääntöön.
Työssä tutkittiin esimerkkiyrityksen kansainvälistymistoimia. Tutkimusmetodina oli kvalitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimuksessa havaittiin, että esimerkkiyrityksen kansainvälistymistoimet tapahtuvat suunnitellusti ja hallitusti. Yrityksen avainhenkilöillä on hyvä kansainvälinen kokemus. Kansainvälistymistoimet etenevät vahvasti Uppsala-mallin mukaisesti ja operaatiomuotona on suora vientitoiminta.
Expanding a company’s business abroad in a profitable manner brings benefits to its owners and society. According to Statistics Finland the value of exported services from Finland was 27 billion euros in year 2019, of which software services were ca. 6,9 billion euros. There are several motives to internationalize, and these motives can be proactive or reactive. The process of internationalization can be analyzed and planned with the help of different internationalization theories and entry mode structures. This work exhibits Eclectic Paradigm and OLI-model, the Transaction cost analysis model, Uppsala-model, the Network model and Born Global and Born Again Global models. No single theoretical model or entry model can describe all aspects of the internationalization process. Theoretical models of internationalization are not mutually exclusive, but they complement each other when trying to describe or plan the internationalization activities of a company.
Entry modes are pragmatic ways to operate on an international market. The concept describes, how a company could and should organize its activities when starting operations in a foreign market. International entry modes are eg. export, intermediate modes such as licensing and franchising and hierarchial modes. The choice of an entry mode can be based on naïve, pragmatic, or strategic rule.
This thesis conducted empirical research how a Finnish company executes its internationalization process and activities. The research method was qualitative research and data was collected through semi-structural theme interview. The findings are, that the internationalization activities are conducted in a planned and controlled manner. The key operatives in the company have good international experience. The activities follow Uppsala-model and the choice of entry mode is direct export.