Digitalisaatio ja laskentatoimen työn murros kotimaisessa ja kansainvälisessä ammattikirjoittelussa vuosina 2010-2020
Kekäläinen, Bettina (2021)
Pro gradu -tutkielma
Kekäläinen, Bettina
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111956260
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111956260
Tiivistelmä
Taloushallinnon digitalisaatiota on käsitelty viimeisten vuosikymmenten aikana paljon sekä akateemisessa että ammattikirjoittelussa. Digitaaliset ratkaisut kehittyvät jatkuvasti ja niitä on entistä helpompi jalkauttaa myös pienten- ja keskisuurten yritysten käyttöön. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten kotimaisessa ja kansainvälisessä ammattikirjoittelussa on käsitelty digitalisaation teemoja ja digitaalisen taloushallinnon vaikutusta laskentatoimen ja taloushallinnon alan ammattilaisen työn kuvan muutokseen vuosina 2010-2020. Tutkimusmenetelmänä empiirisessä tutkimuksessa käytetään sisällönanalyysia ja sisällön erittelyä. Aineistona käytetään kahta taloushallintoalan ammattilehteä, suomalaista Tilisanomat -lehteä ja Yhdysvaltalaista The CPA Journal -lehteä. Tutkimus on rajattu ajallisesti aiheen luonteen mukaan mahdollisimman viimeaikaiseksi. Sisällön erittelyllä pyritään tuomaan esille tilastoa siitä, kuinka monta kertaa tietty aihealue esiintyy tutkittavassa aineistossa. Sisällön analyysi taas pyrkii selittämään ilmiötä sanallisesti.
Tutkimuksen perusteella digitalisaatio muokkaa työn laatua entistä analyyttisemmaksi ja konsultatiivisemmaksi. Raportointia voidaan tehdään esimerkiksi pilvipalveluiden avulla reaaliajassa, paikasta riippumatta. Automaatio on digitalisaation kautta alkanut korvata rutiinitehtäviä, mutta tulokset osoittavat, että inhimilliselle työpanokselle on edelleen tarvetta myös tulevaisuudessa: tulosten analysointi ja ratkaisujen mielekkyyden arviointi jäävät ihmisen vastuulle. Organisaation näkökulmasta tuloksissa korostuu koko henkilöstön osallistaminen tietoturvatyöhön ja taloushallinnon rutiinitoimenpiteisiin, kuten tiedon tallentamiseen ja keräämiseen. Muutokset vaativat laskentatoimen ja taloushallinnon ammattilaisilta jatkuvaa sopeutumista, taitojen päivittämistä ja uuden oppimista, jotta asiakkaalle on mahdollista tuottaa jatkossakin lisäarvoa. Tutkimuksessa nousi esille myös työntekijän näkökulma: teknologian kehittyessä työntekijöille kehittyy uudenlaisia vaatimuksia ja toiveita työnantajaa kohtaan. Sekä kotimainen että kansainvälinen ammattikirjoittelu nostaa esille saman suuntaisia teemoja koko vuosikymmenen ajan. Kotimainen kirjoittelu korostaa valtion ja verottajan roolia taloushallinnon ja laskentatoimen alan digitalisaatiossa. The digitalization of financial management has been discussed extensively in recent decades in both academic and professional writing. Digital solutions are evolving to make them more efficient and effective for small and medium-sized businesses. The aim of this study is to clarify how the themes of digitalization and the impact of digital financial management on the change in the image of the work of a professional in the field of accounting and financial management in 2010-2020 have been addressed in domestic and international professional journals.
The research method used in the empirical section of this study is content analysis and the materials used are two professional journals in the field of financial administration, Tilisanomat (Finland) and The CPA Journal (USA). The time interval chosen for this study is as recent as possible, according to the nature of the topic. By breaking down the content the aim is to bring up statistics on how many times the research topic appears in the material. Content analysis, on the other hand, aims at explaining the phenomenon verbally.
Digitalization is making the quality of work even more analytical and consultative. Reporting can be done using cloud services in real time, regardless of the place. Automation has begun to replace routine tasks through digitalization, but it is clear that human input is needed still: the evaluation of both results and the meaningfulness of solutions remain the responsibility of the individual. From an organizational perspective, the results emphasize the involvement of all personnel in information security work. Changes in accounting and financial management professions require continuous adaptation and keeping skills up to date in order to being able to provide added value to the customer. The study also highlighted the employee perspective: the technological developments create new kinds of needs and aspirations towards the employer. Both domestic and international professional writing raises similar themes throughout the decade. The domestic writing brings out the role of the state and taxation in the digitalization of financial management and accounting.
Tutkimuksen perusteella digitalisaatio muokkaa työn laatua entistä analyyttisemmaksi ja konsultatiivisemmaksi. Raportointia voidaan tehdään esimerkiksi pilvipalveluiden avulla reaaliajassa, paikasta riippumatta. Automaatio on digitalisaation kautta alkanut korvata rutiinitehtäviä, mutta tulokset osoittavat, että inhimilliselle työpanokselle on edelleen tarvetta myös tulevaisuudessa: tulosten analysointi ja ratkaisujen mielekkyyden arviointi jäävät ihmisen vastuulle. Organisaation näkökulmasta tuloksissa korostuu koko henkilöstön osallistaminen tietoturvatyöhön ja taloushallinnon rutiinitoimenpiteisiin, kuten tiedon tallentamiseen ja keräämiseen. Muutokset vaativat laskentatoimen ja taloushallinnon ammattilaisilta jatkuvaa sopeutumista, taitojen päivittämistä ja uuden oppimista, jotta asiakkaalle on mahdollista tuottaa jatkossakin lisäarvoa. Tutkimuksessa nousi esille myös työntekijän näkökulma: teknologian kehittyessä työntekijöille kehittyy uudenlaisia vaatimuksia ja toiveita työnantajaa kohtaan. Sekä kotimainen että kansainvälinen ammattikirjoittelu nostaa esille saman suuntaisia teemoja koko vuosikymmenen ajan. Kotimainen kirjoittelu korostaa valtion ja verottajan roolia taloushallinnon ja laskentatoimen alan digitalisaatiossa.
The research method used in the empirical section of this study is content analysis and the materials used are two professional journals in the field of financial administration, Tilisanomat (Finland) and The CPA Journal (USA). The time interval chosen for this study is as recent as possible, according to the nature of the topic. By breaking down the content the aim is to bring up statistics on how many times the research topic appears in the material. Content analysis, on the other hand, aims at explaining the phenomenon verbally.
Digitalization is making the quality of work even more analytical and consultative. Reporting can be done using cloud services in real time, regardless of the place. Automation has begun to replace routine tasks through digitalization, but it is clear that human input is needed still: the evaluation of both results and the meaningfulness of solutions remain the responsibility of the individual. From an organizational perspective, the results emphasize the involvement of all personnel in information security work. Changes in accounting and financial management professions require continuous adaptation and keeping skills up to date in order to being able to provide added value to the customer. The study also highlighted the employee perspective: the technological developments create new kinds of needs and aspirations towards the employer. Both domestic and international professional writing raises similar themes throughout the decade. The domestic writing brings out the role of the state and taxation in the digitalization of financial management and accounting.