JIT-osien materiaalivirran analysointi ja kehittäminen autoteollisuudessa
Soranta, Johannes (2021)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 07.12.2023
Diplomityö
Soranta, Johannes
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112256410
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112256410
Tiivistelmä
Henkilöauton valmistaminen on monivaiheinen prosessi, joka vaatii taustalleen laajan toimitusketjun. Auton rakentamisessa tarvitaan yli tuhatta osaa. Kori hitsataan yhteen erillisistä kappaleista ja maalataan. Lopuksi auto kootaan kokoonpanossa valmiiksi tuotteeksi. Toimitusketjussa on satoja osatoimittajia, joiden tuotteisiin kuuluu asennusvalmiita moduuleja, tai ruuvien kaltaisia pienempiä osia. Osapuutteita on vältettävä, ja tuotannon keskeytyminen aiheuttaa rahalliset tappiot. Sujuva materiaalivirta on autoteollisuudelle tärkeää, ja siksi aiheesta on tehty paljon tieteellistä tutkimusta.
Tässä diplomityössä tutkitaan Suomessa sijaitsevan henkilöautoja valmistavan yrityksen JIT-osien materiaalivirtaa. Tuotannossa tarvitaan JIS-osia, jotka tilataan autokohtaisesti, sekä JIT-osia, jotka voidaan asentaa jokaiseen autoon, jonka osaluetteloon kyseinen osa kuuluu. Tutkimuksen tavoitteina on selvittää, millaisia ongelmia JIT-osien materiaalivirrassa esiintyy, mitkä ovat syyt ongelmien taustalla, ja miten materiaalivirtaa voisi kehittää. JIT-osat luokitellaan varaston kiertonopeuden, ja varaston sitoman pääoman mukaisesti. Luokittelun jälkeen materiaalivirtaa tutkitaan varastonohjauksen, sekä suorituskyvyn näkökulmista. Kvantitatiivisen tutkimuksen avulla selvitetään varaston osa-alue, jonka materiaalivirta aiheuttaa ongelmia.
Näille osille tehdään jatkotutkimusta haastattelujen avulla. Tutkimuksessa selviää, että materiaalivirtaan vaikuttaa kielteisesti moni yrityksen ulkopuolinen ongelma, kuten pieni kysyntä, pitkät noutovälit, sekä kuljetusmatkat. Tästä voi seurata liian suuria tilauseräkokoja, hidasta varastonkiertoa, sekä suuria varastoja. Usein tehoton materiaalivirta johtuu useasta syystä. Ulkoisiin haasteisiin, kuten kysyntään ei juurikaan voi vaikuttaa. Tilauseriä, varmuusvarastoja, ja muita vastaavia osa-alueita voi kuitenkin suunnitella uudelleen, ja parantaa sillä tavoin materiaalivirtaa. Tutkimuksessa selviää, että materiaalivirtaa on kehitettävä osakohtaisesti. Kehitysehdotukset kohdeyritykselle ovat, että JIT-osien materiaalivirtaa kannattaa seurata säännöllisesti, kartoittaa haasteellisia osia, ja ratkaista ilmenneitä materiaalivirran ongelmia. Car manufacturing is the process that has several steps. It needs a large supply chain network because there are a big number of parts in in one car. The production process includes body shop, paint shop, and general assembly. There are hundreds of suppliers delivering modules that are ready for installation, or smaller parts like screws or stickers. The lack of parts should be avoided because the stop of production will cause a big loss of money. The fluent material flow is important for the automotive industry and there are lots of scientific research because of that.
This thesis work research the material flow of JIT-parts in Finnish car manufacturing company. There are two types of parts in the car production. The JIS-part is possible to assembly only to one specific car, but the JIT-part is common. The goal of this study is to find out, what kind of problems there exists in the material flow of JIT-parts, what are the reasons behind this, and is it possible to develop the process. JIT-parts are sorted out according to inventory turnover and stock value. After that the material flow will be researched using quantitative methods.
The challenging part of material flow are analyzed with qualitative methods such as interviews. There are external reasons that may have a negative impact for the material flow. For example, a low demand, few pick up days and long delivery times. This can lead to big order quantities, slow turnover of inventory and expensive safety stocks. Typically, there are many of problems for every part of ineffective material flow. It is difficult to influence to external challenges unlike to internal ones. Every part has its unique details and physical features. It would be possible to improve material flow with constant following. That would lead to list of challenging parts and solutions of problems.
Tässä diplomityössä tutkitaan Suomessa sijaitsevan henkilöautoja valmistavan yrityksen JIT-osien materiaalivirtaa. Tuotannossa tarvitaan JIS-osia, jotka tilataan autokohtaisesti, sekä JIT-osia, jotka voidaan asentaa jokaiseen autoon, jonka osaluetteloon kyseinen osa kuuluu. Tutkimuksen tavoitteina on selvittää, millaisia ongelmia JIT-osien materiaalivirrassa esiintyy, mitkä ovat syyt ongelmien taustalla, ja miten materiaalivirtaa voisi kehittää. JIT-osat luokitellaan varaston kiertonopeuden, ja varaston sitoman pääoman mukaisesti. Luokittelun jälkeen materiaalivirtaa tutkitaan varastonohjauksen, sekä suorituskyvyn näkökulmista. Kvantitatiivisen tutkimuksen avulla selvitetään varaston osa-alue, jonka materiaalivirta aiheuttaa ongelmia.
Näille osille tehdään jatkotutkimusta haastattelujen avulla. Tutkimuksessa selviää, että materiaalivirtaan vaikuttaa kielteisesti moni yrityksen ulkopuolinen ongelma, kuten pieni kysyntä, pitkät noutovälit, sekä kuljetusmatkat. Tästä voi seurata liian suuria tilauseräkokoja, hidasta varastonkiertoa, sekä suuria varastoja. Usein tehoton materiaalivirta johtuu useasta syystä. Ulkoisiin haasteisiin, kuten kysyntään ei juurikaan voi vaikuttaa. Tilauseriä, varmuusvarastoja, ja muita vastaavia osa-alueita voi kuitenkin suunnitella uudelleen, ja parantaa sillä tavoin materiaalivirtaa. Tutkimuksessa selviää, että materiaalivirtaa on kehitettävä osakohtaisesti. Kehitysehdotukset kohdeyritykselle ovat, että JIT-osien materiaalivirtaa kannattaa seurata säännöllisesti, kartoittaa haasteellisia osia, ja ratkaista ilmenneitä materiaalivirran ongelmia.
This thesis work research the material flow of JIT-parts in Finnish car manufacturing company. There are two types of parts in the car production. The JIS-part is possible to assembly only to one specific car, but the JIT-part is common. The goal of this study is to find out, what kind of problems there exists in the material flow of JIT-parts, what are the reasons behind this, and is it possible to develop the process. JIT-parts are sorted out according to inventory turnover and stock value. After that the material flow will be researched using quantitative methods.
The challenging part of material flow are analyzed with qualitative methods such as interviews. There are external reasons that may have a negative impact for the material flow. For example, a low demand, few pick up days and long delivery times. This can lead to big order quantities, slow turnover of inventory and expensive safety stocks. Typically, there are many of problems for every part of ineffective material flow. It is difficult to influence to external challenges unlike to internal ones. Every part has its unique details and physical features. It would be possible to improve material flow with constant following. That would lead to list of challenging parts and solutions of problems.