Työelämän laatua tiedolla johtava esimies
Mattinen, Hanna (2021)
Pro gradu -tutkielma
Mattinen, Hanna
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112356446
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112356446
Tiivistelmä
Tässä pro gradu tutkielmassa käsitellään työelämän laatua, sen mittaamista sekä tiedolla johtamista. Tutkimuksen tavoitteena on ollut kehittää esimiesten taitoja, miten he voivat työelämän laatuindeksistä analysoidun tiedon avulla johtaa tiimiensä hyvinvointia ja suorituskykyä tasapainoisesti ja ennakoidusti. Tutkimuksen tavoitteena on ollut lisätä esimiesten tiedolla johtamisen ymmärrystä sekä taitoja, miten hyödyntää työelämän laatukyselyn tuottamaa tietoa. Saadun tiedon avulla voidaan esimerkiksi pyrkiä vähentämään sairauspoissaolojen toteutumista tai ymmärtää paremmin, minkä verran organisaation tehollisesta työajasta hukkaantuu ei asiakasarvoa tuottavaan toimintaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustui työhyvinvointiin, työelämän laatuun, sen mittaamistapaan sekä tiedolla johtamiseen. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käytiin läpi myös, miten työelämän laatu ja tiedolla johtaminen kytkeytyvät toisiinsa.
Empiirisen tutkimuksen tutkimusstrategia oli laadullinen toimintatutkimus, jossa tutkija itse oli osa tutkimusryhmää. Toimintatutkimus sisälsi viisi eri vaihetta. Tutkimuksen eri vaiheissa kuvattiin, miten kohdeyrityksessä lisättiin esimiesten tietoja työelämän laadusta ja tiedolla johtamisesta ja millaisen oppimisprosessin kohdeorganisaatio kävi läpi tutkimuksen aikana. Toimintatutkimuksessa kuvattiin myös, mitä oppeja organisaatiossa tutkimuksen aikana saatiin ja millaisia jatkotoimenpiteitä tutkimus tuotti.
Tutkimuksen aikana esimiesten ymmärrys työelämän laadusta ja tiedolla johtamisesta ennakoivana johtamisvälineenä kehittyivät. Tutkimus johti kehitystoimiin kohdeyrityksessä. This thesis examined quality of working life and knowledge management. The goal of the research was to describe a process how managerial leadership skills can be developed to lead employee’s wellbeing and performance proactively with increased knowledge about quality of working life and knowledge management. The goal of the research was also to increase managers understanding about knowledge management and skills, how to utilize employee data to decrease for example sick leaves in proactive manner. And, to understand more in depth how it can be measured, how much organization’s effective working hours are used to activities that don’t create customer value.
Theoretical framework of the thesis was based on wellbeing at work, quality of working life, how it can be measured and knowledge management. In theoretical part it was also explained how quality of working life and knowledge management are linked together.
Research strategy was qualitative action research. Researcher was part of the research group and research contained five phases. In different phases of the research it was described how managers skills and understanding were developed. Action research also described what kind of learnings and further actions organization gained during the research period about quality of working life and knowledge management.
Managers understanding about quality of working life developed during the process and understanding about knowledge management as proactive leadership method was developed. The result of the research led to continuous improvement activities in the organization.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustui työhyvinvointiin, työelämän laatuun, sen mittaamistapaan sekä tiedolla johtamiseen. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käytiin läpi myös, miten työelämän laatu ja tiedolla johtaminen kytkeytyvät toisiinsa.
Empiirisen tutkimuksen tutkimusstrategia oli laadullinen toimintatutkimus, jossa tutkija itse oli osa tutkimusryhmää. Toimintatutkimus sisälsi viisi eri vaihetta. Tutkimuksen eri vaiheissa kuvattiin, miten kohdeyrityksessä lisättiin esimiesten tietoja työelämän laadusta ja tiedolla johtamisesta ja millaisen oppimisprosessin kohdeorganisaatio kävi läpi tutkimuksen aikana. Toimintatutkimuksessa kuvattiin myös, mitä oppeja organisaatiossa tutkimuksen aikana saatiin ja millaisia jatkotoimenpiteitä tutkimus tuotti.
Tutkimuksen aikana esimiesten ymmärrys työelämän laadusta ja tiedolla johtamisesta ennakoivana johtamisvälineenä kehittyivät. Tutkimus johti kehitystoimiin kohdeyrityksessä.
Theoretical framework of the thesis was based on wellbeing at work, quality of working life, how it can be measured and knowledge management. In theoretical part it was also explained how quality of working life and knowledge management are linked together.
Research strategy was qualitative action research. Researcher was part of the research group and research contained five phases. In different phases of the research it was described how managers skills and understanding were developed. Action research also described what kind of learnings and further actions organization gained during the research period about quality of working life and knowledge management.
Managers understanding about quality of working life developed during the process and understanding about knowledge management as proactive leadership method was developed. The result of the research led to continuous improvement activities in the organization.